ارز دیجیتال

کاربرد بیت کوین

1401/10/12 0

ارز دیجیتال بیت کوین اولین پول دیجیتالی بدون نظارت نهادهای مرکزی است که می‌توان آن را بدون توجه به محدودیت‌های مرزی و سیاسی و بدون نیاز به واسطه‌ به شخص دیگری ارسال کرد.

ارز دیجیتال بیت‌ کوین نیز مانند ارزهای فیات به بخش‌های کوچتری به نام ساتوشی تقسیم می‌شود تا بتوان مقادیر کم را نیز با آن انتقال داد. هر واحد ساتوشی با یک صد میلیونم بیت کوین یا  ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ برابری دارد.

از زمان ابداع و ساخت بیت کوین تا به الان این رمزارز محبوب‌ترین رمزارز در بازار بوده و با حضور هنجارشکنانه خود الهام بخش توسعه بسیاری از رمزارزهای دیگر شده است. رقبایی که یا سعی در ایجاد یک سیستم پرداخت پرداخت جایگزین هستند یا با ارائه ابزارهای کاربردی به دنبال تحول سیستم مالی دنیا هستند.

بیشتر بخوانید بیت کوین چیست؟

کاربردهای بیت کوین

در ادامه به بررسی های کاربرد بیت کوین می پردازیم، قابل توجه است در کشور ایران که دچار تحریم های مختلف است، می توان کاربردهایی نظیر خرید از وبسایت ها نیز برای بیت کوین در نظر گرفت.از کاربرد های مهم بیت کوین:

  • پرداخت امن و سریع با بیت کوین

هرچند خرید با بیت کوین سال‌ها قبل از این بیشتر شبیه رویا بود، اما امروزه امکان خرید کالاهای متفاوت با استفاده از بیت کوین و از فروشگاه‌های مختلف فراهم شده است.  با بزرگ شدن بازار بیت کوین و استقبال مردم از آن، نه تنها شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت پرداخت با بیت کوین را می‌پذیرند؛ بلکه خرده فروشی‌های زیادی نیز در سراسر جهان بیت کوین را برای پرداخت هزینه کالا قبول می‌کنند.

چیزی که انتظار می‌رود این است که با ثبات بیشتر بازار رمزارز، بیت کوین برای پرداخت در مراکز بیشتری پذیرفته شود. اگرچه ممکن است خرید کالاهای مورد نیاز با ارز دیجیتال بیت کوین فرآیندی پیچیده به نظر برسد اما کاربران بیت کوین می‌توانند به آسانی و در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت از بیت کوین‌های خود برای پرداخت استفاده کنند.

در حال حاضر در ایران تعداد فروشنده‌هایی که بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند، زیاد نیست. اما آمارها نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌هایی که در ایران پرداخت با بیت کوین را می پذیرند نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است. شاید مهم‌ترین عدم پذیرش بیت کوین در ایران توسط بخشی از مردم، نداشتن دانش کافی درباره تکنولوژی این ارز دیجیتال است. اگرچه افرادی نیز وجود دارند که علی رغم آشنایی با بیت کوین هنوز برای خرید آن اقدام نکرده‌اند و فرصت‌های خود را برای بهره‌مند شدن از مزایای این ارز دیجیتال از دست می‌دهند.

  • کارمزد پایین نقل و انتقال دارایی

یکی از مهمترین و جذاب ترین کاربردهای بیت کوین پرداخت کارمزدهای بسیار پایین برای جابه جایی بیت کوین است. در شرایط فعلی کارمزد انجام تراکنش برابر ۸.۵۵۶ است. نکته جالب توجه درباره بیت کوین این است که کارمزد تراکنش های بیت کوین همواره ثابت است. به عنوان مثال کارمزدی که برای انتقال ۱ بیت کوین پرداخت می شود، با کارمزد انتقال ۱۰۰ بیت کوین برابر است. به همین دلیل که انتقال ۱ یا چند ساتوشی چندان مقرون به صرفه نیست. کارمزد های پایین بیت کوین برای کاربران این شبکه بسیار حائز اهمیت است. پیش از روی کارآمدن بیت کوین و دیگر رمزارزها انتقال پول بین بانکی مستلزم پرداخت کارمزدهای بسیار سنگینی بود. دروقع کارمزدهای پرداختی به اندازه ای سنگین بود که بخش زیادی از پول ارسال شده صرف پرداخت کارمزد می شد. به این ترتیب مردم علاقه چندانی به ارسال پول از طریق سیستم بانکی نداشتند. مهمترین کاربرد دستگاه بیت کوین استفاده از این ارز برای جابه جایی ارزان پول بود.

کارمزد پایین تراکنش های بیت کوین برای مهاجران بسیار وسوسه کننده است. چرا که این افراد در فواصل زمانی منظم برای خانوداه خود درکشور مادری شان پول واریز می کنند. انتقال بین المللی پول بسیار پرهزینه است. از طرف دیگر انتقال پول از طریق سیستم بانکی روزها به طول می انجامید. این درحالی است که بیت کوین بلافاصله و حداکثر ظرف ۲۰ دقیقه تراکنش مورد نظر را انجام می دهد. سرعت انتقال پول برای کسانی که باید در اولین فرصت پولی را برای خانوداه خود ارسال کنند بسیار حیاتی است. بیت کوین این امکان را فراهم کرده است.

سرمایه گذاری بیت کوین

  • سرمایه‌گذاری در بیت کوین

بسیاری از حامیان بیت کوین بر این باورند که آینده از آنِ رمز ارزها است. بسیاری از کسانی که از بیت کوین حمایت می‌کنند، باور دارند که این سیستم به نقل‌وانتقالات سریع‌تر پول با کارمزدی کمتر در سراسر جهان کمک شایانی می‌کند.

هرچند که هیچ‌یک از دولت‌ها و بانک‌ها از بیت کوین پشتیبانی نمی‌کنند، اما بیت کوین را می‌توان با ارزهای سنتی مبادله نمود.

در واقع، نرخ تبدیل آن در برابر نرخ دلار باعث جذب شدن بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانِ علاقه‌مند به بازاری‌های ارزی می‌شود.

شایان ذکر است که یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد رمز ارزهایی مانند بیت کوین، ایفای نقش‌شان به‌عنوان یک واحد جایگزین برای پول ملی یا کالاهایی مانند طلا می‌باشد.

سود یا زیان بیت کوین‌هایی که به‌صورت “سرمایه” نگهداری شده‌اند، تحت عنوان سود و زیان سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

اما سود و زیان بیت کوین‌هایی که به‌صورت دارایی ثبت شده‌اند را در ردهٔ سود و زیان عادی دسته‌بندی می‌کنند. فروش بیت کوین‌هایی که شما استخراج نموده‌اید یا از اشخاص دیگر خریده‌اید، به مانند استفاده از بیت کوین‌ها به‌منظور پرداخت خدمات و کالا همگی شامل مالیات می‌شوند.

مانند بسیاری دیگر از دارایی‌ها، قاعده “خریدن در قیمت کم و فروختن در قیمت زیاد” در مورد بیت کوین نیز صادق است.

مشهور‌ترین روش برای جمع‌آوری بیت کوین، خرید آنها از طریق صرافی‌های بیت کوین است. اما راه‌های دیگری نیز برای کسب بیت کوین وجود دارند.

شایان ذکر است که یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد رمز ارزهایی مانند بیت کوین، ایفای نقش‌شان به‌عنوان یک واحد جایگزین برای پول ملی یا کالاهایی مانند طلا می‌باشد.

بیشتر بخوانید بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

سخن آخر

در حال حاضر Bitcoin در برابر تقلب و سرقت های متعدد محافظت می شود . این پول همچنین به برخی از سرمایه گذاران نتایج بسیار خوبی نشان داده است - با افزایش قیمت از چند دلار در ابتدای سال 2013 تا 1100 دلار در ماه نوامبر. افرادی که پنج سال پیش سرمایه گذاری کرده اند ، اکنون میلیونر هستند.

لینک های مفید
بالا