ارز دیجیتال

تعداد بیت کوین های گم شده چقدر است؟

1402/07/06 0


منظور از بیت کوین های گمشده تعدادی از BTC است که جزو عرضه کل (21 میلیون واحد) هستند، اما در دسترس قرار ندارند. از آن جایی اولین رمز ارز دنیا شبکه‌ای غیر متمرکز است، هیچ کس نمی‌تواند بدون داشتن کلید خصوصی، این بیت کوین های گمشده را تصرف و خرج کند. در غیر این صورت امنیت شبکه زیر سوال می‌رفت. البته بعضی مواقع ممکن است آن‌ها واقعا گم نشده باشند و فقط توسط مالکان برای مدتی طولانی در یک والت بدون دست خوردن نگهداری شوند. زمان واقعیت پشت پرده هر آدرس را مشخص خواهد کرد.
پروتکل شبکه بلاک چین بیت کوین به منظور تزریق واحدهای جدید BTC آ‌ن‌ها را بین ماینرها تقسیم می‌کند. هر استخراج‌کننده‌ای که سهم بیشتری از هش ریت کل نتورک داشته باشد، به طور طبیعی مقدار بیشتری کسب خواهد کرد. حال ماینر بعد از دریافت جایزه استخراج بیت کوین ممکن است دارایی خود را به فروش برساند یا آن را به امید افزایش قیمت‌های آتی مخصوصا بعد از هاوینگ‌ بیت کوین بعدی، هولد کند. خب بریم سر اصل مطلب یعنی تعداد بیت کوین های گم شده!

تخمین تعداد بیت کوین گم شده

از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۹، بیت کوین به محبوب‌ترین و همچنین رایج‌ترین ارز دیجیتال در جهان تبدیل شده است. با این حال، چالش‌های خاصی وجود دارد که همه سرمایه‌گذاران بیت ‌کوین با آنها مواجه هستند.تعداد بیت کوین گمشده یکی از این چالش‌ها، خسارتی است که کاربر ممکن است هنگام معامله یا خرید بیت‌ کوین متحمل شود. از آنجایی که بیت ‌کوین یک دارایی دیجیتال است، این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران چیزی را که خریده‌اند، به طرز اشتباهی نگه دارند یا رمز آن را فراموش ‌کنند.
در واقع، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۲، حدود ۴ میلیون بیت کوین به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به طور غیرقابل برگشتی از دست رفته است. این رقم باورنکردنی است و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بیت‌ کوین در وضعیت فعلی چقدر مخاطره‌آمیز است.

دلایل گم شدن بیت کوین ها چیست؟

how-many-bitcoins-are-missing

همانطور که گفتیم، درصد بالایی از کل بیت کوین های گمشده مربوط به استخراج کننده های اولیه بیت کوین هست. موجودی بیت کوین و عرضه آن خیلی محدود هست و شما با گم کردن حتی یک واحد از آن چرخه، عرضه بیت کوین جهانی رو کاهش می دهید. بیت کوین به دلایل مختلفی می تواند گم شود. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل گم شدن بیت کوین بپردازیم.

چگونه از گم شدن بیت کوین جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از گم شدن بیت کوین ها، شما باید در هنگام انتقال و انجام تراکنش ها دقت کافی به خرج داده و از درست بودن ادرس مطمئن شوید. به شما توصیه می کنیم برای ایمنی بیشتر، همیشه آدرس ها را کپی کنید. همچنین استفاده از کدهای QR یک روش کاملا ایمن و مطمئن برای انتقال بیت کوین به شمار می رود.

فراموش کردن کلید و رمز عبور

یکی دیگه از دلایل گم شدن بیت کوین که خیلی از معامله گران و تریدرها باهاش روبرو میشن، فراموش کردن کلید و رمز عبور هست. توجه داشته باشین که دسترسی به بیت کوین ها از طریق یه کلید خصوصی امکان پذیر هست که فقط و فقط در اختیار مالک بیت کوین قرار دارد. بدون وجود این کلید خصوصی، بیت کوین ها گم می شوند و هیچ وقت امکان دسترسی به دارایی ها وجود نخواهد داشت.

فوت کردن مالکان بیت کوین

یکی دیگر از دلایل گم شدن بیت کوین فوت کردن مالکان بیت کوین ها است. خیلی از دارنده های بیت کوین که در همان سال های ابتدایی نسبت به ماینینگ اون اقدام کردن، هم اکنون فوت کردن. با توجه به اینکه اون ها چیزی درباره دارایی خودشون به کسی نگفتن و کلیدهاشون رو در اختیار کسی قرار نداده بودن، با فوت اون ها بیت کوین هاشون هم گم شدن و کسی نتونست بهشون دسترسی پیدا کنه.
با رعایت این موارد، هم از دارایی های خود محافظت می کنید، و هم از افزایش تعداد بیت کوین گمشده جلوگیری خواهید کرد.

تاثیر بیت کوین های گمشده بر بازار

how-many-bitcoins-are-missing

زمانی که بیت کوین ها گم می شوند، به این معنی است که دیگر در بازار وجود ندارند و این موضوع می تواند باعث کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت این رمزارز شود. با اینکه بالا بودن تعداد بیت کوین های گم شده ممکنه است یک سناریوی مطلوب واسه سرمایه گذاران به نظر برسد، ولی در واقع می تواند تاثیر منفی بر پویایی بازار داشته باشد. همچنین هرچقدر تعداد بیت کوین های گمشده بیشتر و بیشتر شود، سرمایه گذاران اعتماد به این رمزارز ها را از دست می دهند و این موضوع می تواند باعث فروش بیشتر بیت کوین و در نتیجه کاهش قیمت این رمزارز شود.

سهم ساتوشی ناکاموتو از بیت کوین‌ های گمشده

وب سایت Whale Alert جزو قدرتمندترین سرویس‌های ردیابی تراکنش‌های کریپتوکارنسی است. تحقیقات گسترده آن مشخص کرد، ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین در مجموع 1,125,150 عدد BTC دارد. آخرین پیغام این فرد که هویت واقعی آن هنوز مشخص نیست، 13 دسامبر 2009 (22 آذر 1388) در انجمن بیت کوین تاک (انتشار نسخه 0.3.19 بیت کوین) منتشر شد. با در نظر گرفتن قیمت بیت کوین او در صورت زنده بودن یکی از ثروتمندترین انسان‌های دنیا محسوب می شود.
پس، از 7,131,084 عدد بیت کوین گمشده مالک 1,125,150 عدد واضح است! حتی اگر ساتوشی ناکاموتو زنده باشد، بعید می‌دانیم به دارایی‌های خود دست بزند، چرا که می‌داند فروش این مقدار BTC چه بلایی سر بازار آن خواهد آورد! گفتنی است شاید تصور کنید، نگه داشتن بالای 1 میلیون عدد BTC توسط سازنده شبکه این ارز دیجیتال به نوعی خودخواهی یا شاید سواستفاده بوده است، اما بررسی‌های Whale Alert نشان می‌دهند، استخراج مستمر توسط این فرد، نقش به سزایی در جلوگیری از حمله 51 درصدی به بلاک چین بیت کوین داشته است.
نکته مهم دیگر این است که در نگهداری از کلید شخصی خود دقت کامل داشته باشید. چرا که گم کردن این کلید به معنای از دست دادن کل دارایی های شماست. به شما توصیه می کنیم از روش هایی مثل پلتفرم Luno استفاده کنید تا در صورت فراموش کردن اطلاعات، بتوانید به کمک این پلفترم آن ها را بازیابی کنید.
جمع بندی و نتیجه
ما در این مقاله درباره تعداد کوین های گمشده صحبت کردیم و حتی به روش هاش جلوگیری از گم شدن آن ها پرداختم. یکی از موضوعاتی که این مقاله را جذاب می کند، سهم ساتوشی ناکاموتو است. این فرد از بیت کوین های گمشده صاحب 1.125.150 عدد بیت کوین می باشد. هچ کس نمی تواند به این بیت کوین های گمشده بدون کلید خصوصی دست پیدا کند. امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید و خوشحال می شویم تا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

لینک های مفید
بالا