ارز دیجیتال

بهترین نمودار تحلیل تکنیکال

1401/10/08 0

بهترین نمودار تحلیل تکنیکال

همه افرادی که از تحلیل تکنیکال برای بررسی بازارهای مالی استفاده می‌کنند، هر ساعت یا هر روز، قیمت‌ها را بررسی و نمودار این تغییرات را ترسیم می‌کنند.در تحلیل تکنیکال همانطور که میدانید از نمودار قیمت استفاده میشود و به طور قطع بدون استفاده از نمودار، تحلیل تکنیکال کارایی خاصی ندارد اما بهترین نمودار تحلیل تکنیکال کدام است؟

نمودارهای تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

نمودارهای تحلیل تکنیکال دارای دو بعد هستند. در اکثر نمودارها محور افقی نشان‌دهنده زمان و محور عمودی نشان‌دهنده قیمت است. نمودارها نقش اساسی و حیاتی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به بازار بورس دارند. از این نمودارها می‌توانید در سرمایه‌گذاری بازار بورس و همچنین خرید و فروش سهام بهره بگیرید. علاوه بر نمودارها از تکنیک‌ها و نظریه‌های دیگری هم می‌توانید استفاده کنید. امواج الیوت یکی از نظریه‌های مفید تحلیل بورس است که به شما در شناسایی فرصت‌های خاص خرید و فروش کمک می‌کند.

یادگیری نمودارهای تحلیل تکنیکال مسیر موفقیت در بازار سرمایه را به شما نشان می‌دهد. خواندن و درک نمودارها راحت‌تر و سریع‌تر از متن‌های طولانی است. به همین دلیل شناخت و تفسیر صحیح نمودارهای بازار بورس نقش مهمی در درک رفتار بازار در آینده دارد. از همین رو یادگیری این مهارت می‌تواند از شما یک خریدار موفق بسازد و سود فراوانی را برایتان به ارمغان آورد.

در تحلیل تکنیکال از سه نمودار زیر استفاده میشود

  • نمودار خطی (Line Chart)

نمودارهای مختلفی توسط تحلیلگران برای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این نمودارها نمودار خطی است که برای مشخص شدن تغییرات قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمرکز در این نمودار روی حرکت قیمت‌های پایانی است.

در حقیقت بدست آمدن این نمودار با استفاده از اتصال قیمت‌های پایانی مربوط به دوره‌های زمانی مختلف انجام می‌شود.

نمودار خطی از جمله نمودارهای پرطرفدار در تحلیل تکنیکال است و توسط تحلیل‌گران زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درک آسان و ساده تغییرات و نوسانات قیمت‌ها در طول زمان از ویژگی‌های منحصربفرد این نمودار است.

زمانی که تغییرات قیمت پایانی مدنظر است و ارزیابی تحلیل‌گران روی قیمت‌هایی است که به توافق عمومی رسیده است، نمودارهای خطی کاربرد دارند.

جالب است بدانید که تایید حرکت‌های آینده و همچنین تغییر انتظارات از جمله اطلاعات مهمی است که قیمت پایانی در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد.این که هر نمودارهای خطی چگونه می‌توانند چنین اطلاعاتی را در اختیار تحلیل‌گران قرار دهند باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد. دانش استفاده از نمودار به مراتب مهم‌تر و اساسی‌تر از آشنایی با آن است.

  • نمودار میله‌ای (Bar Chart)

دومین نوع نمودارتحلیل تکنیکال نمودار میله ای می باشد که نوسان قیمت در طول روز و قیمت باز و بسته شدن بازار را نمایش می دهد. به طور مثال یک میله در ساعت 10 صبح باز می شود ( قیمت باز )

سپس  در ساعت 10:20 در قیمتی پایین تر از قیمت باز شدن قرار می گیرد (قیمت پایین )

در ادامه راه با افزایش تقاضا قیمت افزایش پیدا می کند و به بالاترین قیمت روز می رسد (قیمت بالا )

و در آخر در ساعت 11  به کار خود پایان می دهد ( قیمت بسته ) .

پس یک میله می تواند بالاترین و پایین ترین قیمت های یک روز و قیمت باز شدن و بسته شدن را نمایش دهد .از مزایای نمودار میله ای نشان دادن نوسانات قیمت در طول روز می باشدو فقط قیمت اول وقت ( باز شدن بازار ) و آخر وقت ( بسته شدن بازار ) را نمایش نمی دهد.

نمودار شمعی

  •  نمودار کندل شمعی ژاپنی (Candlestick Chart) 

نمودار کندل یا شمعی نموداری است که می توان گفت اغلب تحلیل گران تکنیکال از آن استفاده می کنند. این نمودار نسبت به سایر نمودار ها اطلاعات بیشتری را منتقل می کند. در نمودار شمعی، هر کندل به تنهایی می تواند تغییرات بازار را نشان دهد. بنابراین اگر تحلیل گر در طور روز بازار را چک نکرده باشد می تواند با نگاه کردن به کندل، متوجه تغییرات شود. در نمودار کندلی همانند نمودار میله‌ ای سر شمع نشان‌ دهنده بالاترین قیمت و ته شمع هم نشان‌ دهنده پایین‌ ترین قیمت می باشد.

در تحلیل تکنیکال کدام نمودار اعتبار بیشتری دارد؟

حال سوال پیش می آید که در بین سه نمودار کندل استیک یا شمعی، نمودار میله ای و نمودار خطی کدام یک اعتبار بیشتری دارد؟ می توان گفت بهترین نمودار از دیدگاه تحلیلگران تکنیکال، نمودار شمعی یا کندلی می باشد. چرا که این نمودار نسبت به دیگر نمودار ها کامل تر است و تمام جزئیات تغییر قیمت سهام را نشان می‌ دهد.

این نوع نمودار نسبت به سایر نمودارها اطلاعات بیشتری منتقل می‌کند و به همین دلیل در تحلیل تکنیکال به‌صورت غالب از این نوع نمودار استفاده می‌شود. هر کندل از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است، به‌گونه‌ای که اگر روزی بازار را چک نکرده باشید، تغییرات آن را می‌توانید با نگاه کردن به کندل متوجه شوید.

تفسیر نمودار شمعی:

 نمودار کندل استیک به دلیل طیف گسترده اطلاعات معاملاتی که ارائه می‌دهد، همراه با طراحی که خواندن و تفسیر آنها را آسان می‌کند. نمودار شمعی در مقایسه با نمودارهای میله‌ای سنتی استفاده بیشتری دارند. بسیاری از معامله‌گران نمودار شمعی را از نظر بصری جذاب‌تر و تفسیر آنها را ساده‌تر می‌دانند. یک کندل شمای بصری ساده و جذاب از عملکرد قیمت ارائه می‌دهد. رابطه بین قیمت باز شدن و بسته شدن اطلاعات حیاتی برای معامله‌گران خواهد داشت. یک معامله‌گر می‌تواند فوراً روند قیمت را بررسی کند. اسیلاتور و اندیکاتور در نمودار candlestick ابزارهایی هستند به کمک آن‌ها می‌توان نمودار شمعی را دقیق‌تر تحلیل کرد. این ابزارها از اطلاعات و داده‌های کندل‌ها جهت محاسبات خود استفاده می‌کنند. واگرایی و سیگنال‌های بازگشتی که در اندیکاتور بدست می‌آید، می‌تواند توسط الگوهای کندل استیک تأیید شود. مسلماً این الگوها در نمودار شمعی ارزش بیشتری برای معامله خواهند داشت. البته اندیکاتورهایی مجزا وجود دارند که برای تشخیص الگوهای شمعی روی نمودار کندل استیک به کار می‌رود.

قدرت کندل‌ ها:

نمودار شمعی نبرد بین خریداران یک بازار گاوی و فروشندگان در بازار خرسی را در یک دوره زمانی معین را به تصویر می‌کشد. هر چه قیمت بسته شدن کندل به high آن نزدیک باشد، نشان از بازار گاوی است و بالعکس هر چه قیمت بسته شدن به low کندل نزدیک باشد، نشان از بازار خرسی و قدرت فروشندگان است. شمع‌های سبز در نمودار candlestick نشان‌دهنده فشار خرید و کندل‌های قرمز، نشان‌دهنده فشار فروش هستند. هر چه بدنه کندل بلندتر باشد، فشار خرید یا فروش شدیدتر است. برعکس، کندل‌های کوتاه نشان‌دهنده حرکت اندک قیمت هستند و در نتیجه نشانی از تثبیت هستند.

کلام آخر

یکی از ابزارهای مهم تحلیلگران برای بررسی رفتار یک ارز دیجیتال در بازار، نمودارهای قیمتی هستند که در دو نوع کلی خطی و OHLC وجود دارند. تحلیلگران معمولا با توجه به اطلاعات مورد نیاز خود یکی از این نمودارها را برای بررسی انتخاب می‌کنند. اما اگر بخواهید تحلیل کاملی از یک ارز دیجیتال داشته باشید بد نیست که انواع نمودار تحلیل تکنیکال را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

لینک های مفید
بالا