ارز دیجیتال

دامیننس بیت کوین چیست؟

1401/10/03 0

Dominance یک واژه انگلیسی است که مفهوم لغوی به معنی سلطه یا تسلط است. شاید برای شما این سؤال ایجاد شد که در بازار رمزارزها مفهوم دامیننس چیست؟ در بازار ارزهای دیجیتال سلطه مطلق در اختیار کدام ارز است؟ پاسخ کاملاً روشن است؛ بیت کوین به عنوان پادشاه بلامنازع رمزارزها شناخته می‌شود. اما منظور از دامیننس بیت کوین یا سلطه آن چیست؟ واقعیت این است که در بازارهای مالی مفاهیم مختلفی به منظور ارزش‌گذاری مطرح می‌شود. شناخت این مفاهیم در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بسیار مؤثر است.

دامیننس بیت کوین چیست ؟

دامیننس یا سلطه بیت کوین نسبت بین «ارزش بازار» (Market Cap) بیت کوین به ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. بنابراین عبارت «نسبت دامیننس بیت کوین» نیز برخی اوقات استفاده می‌شود. سلطه بیت کوین را با «BTC.D» نیز نشان می‌دهند. با مقایسه‌ای بین دامیننس بیت کوین و روند قیمت بیت کوین، موقعیت‌های معاملاتی بهتری را می‌توانیم در بازار شناسایی کنیم.

دامیننس بیت کوین به‌زبان ساده برابر است با ارزش بازار بیت کوین نسبت به کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال. مثلاً اگر دامیننس بیت کوین ۴۰٪ باشد، به این معنی است که بیت کوین ۴۰ درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. از این شاخص در تحلیل‌ها خیلی استفاده می‌شود.

پیش از هرچیزی، بیان این نکته ضروری است که «دامیننس» در لغت به‌معنای «سلطه» است و این تعریف درباره بیت کوین هم صدق می‌کند. بنابراین، منظور از دامیننس بیت کوین، سلطه بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال و دیگر ارزهای این بازار است.

ساده‌ترین راه برای تعیین دامیننس بیت کوین، محاسبه نسبت ارزش بازار بیت کوین به کل ارزش ارزهای دیجیتال است؛ از همین رو، وقتی بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود بود، سلطه آن هم ۱۰۰ درصد بود؛ اما با ایجاد ارزهای دیجیتال جدید از جمله فورک‌های بیت کوین، این سلطۀ صد درصدی کم‌کم رو به کاهش گذاشت.

نمودار لحظه‌ای دامیننس بیت کوین:

اطلاعات مربوط به دامیننس ارزهای دیجیتال در منابع زیادی یافت می‌شوند. اما بهترین منبع برای دریافت دامیننس بیت کوین سایت تریدینگ ویو است که نمودار لحظه‌ای دامیننس بیت کوین و آلت‌کوین‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شما می‌توانید دامیننس بیت کوین را در منابع زیر بیابید.

نمودار دامیننس بیت کوین در سایت تریدینگ ویو (tradingview)

دامیننس بیت کوین در سایت کوین ۳۶۰ (Coin360): به صورت درصدی نشان داده می‌شود.

دامیننس بیت کوین در سایت کوین‌مارکت‌کپ (coinmarketcap): به صورت درصدی نشان داده می‌شود.

زمانی که دامیننس بیت‌کوین، افزایشی می‌شود، انتظار می‌رود، قیمت بیت‌کوین نیز رو به افزایش داشته باشد و در صورتی که دامیننس کاهش پیدا کند، آلت‌کوین‌ها افزایش خواهند یافت.

بدیهی هستش، استفاده از این معیار به تنهایی برای پیش‌بینی وضعیت بازار کافی نیست و شما نیاز دارید بر روی نمودار قیمتی هم تحلیل داشته باشید.

برای این‌که دامیننس بیت‌کوین را مشاهده کنید، در قسمت جستجوی وب‌سایت تریدینگ ویو، BTC.D را جستجو کنید.

معمولا برای تحلیل نمودار اون، از الگو‌ها، ترند،‌ کانال قیمتی، فیبو و … که در تحلیل تکنیکال بر روی نمودار قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ استفاده می‌شود.

تسلط بیت کوین

عوامل موثر بر تسلط بیت کوین

عوامل متعددی وجود دارند که می تواند بر تسلط بیت کوین تأثیر بگذارد. با در نظر گرفتن همه این موارد، نباید اینگونه استنباط شود که رابطه مستقیمی بین تسلط بیت کوین و روندهای صعودی یا نزولی بازار آن وجود دارد. همچنین معامله گران نباید مثلا نرخ تسلط 40 درصدی امروزه را با سال های گذشته مقایسه کنند.

تعداد آلتکوین ها

در روزهای اولیه ارزهای دیجیتال، تسلط بیت کوین در حدود 95 درصد یا بیشتر بود، زیرا آلت کوین های بسیار کمی وجود داشتند که سرمایه گذاری ها را جذب می کردند. با این حال، همانطور که آلتکوین های دیگر شروع به جلب توجه کردند، سلطه بیت کوین، کاهش یافت. زمانی که شور و شوق عرضه های اولیه در سال 2017 افزایش یافت، سرمایه گذاری در آلت کوین ها شروع به رشد کرد و تسلط بیت کوین به پایین ترین سطح خود تا آن زمان (35 درصد) رسید.

حرکت صعودی بیت کوین در سال 2017 این افسانه را ایجاد کرد که تسلط بیت کوین بر دنیای ارز دیجیتال کاهش می یابد. از آن زمان تاکنون هر وقت دامیننس بیت کوین کاهش می یابد اصطلاح "فصل الت کوین" رایج می‌شود. این اصطلاح منعکس کننده افزایش نسبی و آشکار ارزش بازار آلتکوین ها نسبت به بیت کوین است. فصل آلت کوین، بازه زمانی ای را توصیف می‌کند که ارزهای دیجیتال غیر از بیت‌کوین، بهتر از بیت‌کوین عمل می‌کنند.

عرضه های اولیه

هنگامی که عرضه های اولیه رخ می‌دهند ممکن است ارزش بازار ارزهای دیجیتالِ غیر از بیت کوین افزایش یابد و در عین حال سلطه بیت کوین کاهش یابد. فرضا یک ارز دیجیتال جدید و نسبتاً بی‌فایده با تیراژ حدود 2.5 میلیارد توکن عرضه می‌شود و قیمت این توکن برای معامله با 1 دلار تنظیم شده است. در نتیجه  ارزش بازار این توکن جدید به 2.5 میلیارد دلار می رسد. این عدد، می تواند این سکه یا توکن را علیرغم غیرقابل استفاده بودن به یکی از 20 ارز دیجیتال برتر بازار تبدیل کند. این موضوع همان چیزی است که می تواند باعث سقوط تسلط بیت کوین و اختلال در کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال شود.

اخبار منفی

با شروع سال 2018، سلطه بیت کوین به بالای 70 درصد بازگشت، زیرا بسیاری از آلت کوین ها سقوط کردند. با آغاز سال 2021، سلطه بیت کوین دوباره شروع به کاهش کرد زیرا سرمایه گذاری در آلت کوین ها به دلیل اخبار منفی پیرامون مصرف انرژی بیت کوین و ریشه کنی استخراج آن در چین، افزایش یافت.بیت کوین به‌مرور‌زمان توانسته است خود را به‌عنوان دارایی‌ای نشان دهد که ثبات بیشتری دارد. از‌این‌رو، تریدرهایی که به نوسان‌های قیمتی و کسب سود از شرایط علاقه‌مندند، به آلت کوین‌ها روی می‌آورند؛ به‌همین‌دلیل، دامیننس بیت کوین تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و سرمایه‌ها وارد پروژه‌های پرریسک‌تری می‌شوند. در این صورت، بر‌خلاف مسئله قبلی حوزه‌ای که آلت کوین در آن فعالیت می‌کند، مد‌نظر نیست و بیشتر قابلیت کسب سود اهمیت دارد.

عرضه های اولیه

هنگامی که عرضه های اولیه رخ می‌دهند ممکن است ارزش بازار ارزهای دیجیتالِ غیر از بیت کوین افزایش یابد و در عین حال سلطه بیت کوین کاهش یابد. فرضا یک ارز دیجیتال جدید و نسبتاً بی‌فایده با تیراژ حدود 2.5 میلیارد توکن عرضه می‌شود و قیمت این توکن برای معامله با 1 دلار تنظیم شده است. در نتیجه  ارزش بازار این توکن جدید به 2.5 میلیارد دلار می رسد. این عدد، می تواند این سکه یا توکن را علیرغم غیرقابل استفاده بودن به یکی از 20 ارز دیجیتال برتر بازار تبدیل کند. این موضوع همان چیزی است که می تواند باعث سقوط تسلط بیت کوین و اختلال در کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال شود.

سخن آخر

شاخص دامیننس بیت کوین ابزاری عالی برای کمک به درک روندهای بازار ارز دیجیتال است. بسته به روندهای موجود در شاخص و قیمت بیت کوین، یک معامله‌گر می‌تواند تعیین کند که آیا روند قوی‌تر در آلت کوین است یا بیت کوین. با این حال

از آنجایی که بازار کریپتو بسیار جدید است، ممکن است در چند سال آینده آلتکوین‌های بیشتری ایجاد شوند و این شاخص را منسوخ کنداما در حال حاضر، می‌تواند به معامله گران کمک کند تا شرایط بازار ارز دیجیتال را بهتر درک کنند.

لینک های مفید
بالا