ارز دیجیتال

نمودار رنگین کمان بیت کوین چیست؟

1402/03/29 0

نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) شاخصی است که تا حد زیادی توسط علاقه‌مندان به بیت کوین استفاده می‌شود و تحول قیمت این ارز دیجیتال را در طول زمان به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد. ترید یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است. هرروزه صدها میلیون دلار ارز دیجیتال توسط کاربران در صرافی‌ها معامله می‌شود تا به سود دست یابند. اما دانستن زمان ایده‌آل برای معامله آن چیزی است که یک معامله‌گر خوب را تعریف می‌کند. معامله‌گران برای این کار از ابزارها و شاخص‌های تکنیکال مختلفی استفاده می‌کنند تا روندها، کانال‌های قیمت و غیره را شناسایی کنند.

نمودار رنگین کمان بیت کوین چیست؟

نمودار رنگین کمان بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) ابزاری ساده و آسان برای تجسم حرکت قیمت بیت کوین در طول زمان است. همانطور که از نام آن پیداست، این نمودار از نوارهای رنگی برای تعیین زمان خرید، فروش یا نگهداری استفاده می کند. در مجموع می توانید 9 نوار رنگی را در این چارت مشاهده کنید که آبی در انتهای نمودار و قرمز در بالاترین ارتفاع قرار دارد. نمودار رنگین کمان بیت کوین می تواند دیدی کلی از احساسات بازار به سرمایه گذار بدهد. رنگ های بالایی در این نمودار نشان دهنده وضعیت صعودی بازار و زمان مناسب برای فروش بیت کوین است، در حالی که رنگ های پایین نشان می دهد که احساسات کلی بازار رو به کاهش است و شرایط برای انباشت و خرید بیت کوین فراهم شده است. این یک نمودار رگرسیون لگاریتمی است که نشان می دهد اوج قیمت یک ارز دیجیتال در طول زمان چگونه تغییر کرده است. رگرسیون لگاریتمی یک ابزار تحلیل آماری است که رابطه بین متغیرهای متعدد را در نمودارهای غیر خطی بررسی می کند. بنابراین، این مدل ابتدا نشان می دهد که بازار با سرعت بیشتری افزایش یا کاهش می یابد و سپس نرخ آن به مرور زمان کاهش می یابد. در چارت رنگین کمان بیت کوین، صعود یا سقوط بازار ابتدا سریع است و سپس کند و آرام می شود. این نمودار جهش و رشد تصاعدی بیت کوین را پیش بینی می کند.

آیا شاخص Bitcoin Rainbow دقیق است؟

همان‌طور که گفته شد، نمودار رنگین کمان بیت کوین ابزاری برای بررسی عملکرد قیمت بیت کوین در طول زمان است. این ابزار در حالی که می‌تواند ایده‌ای از تغییرات قیمت در آینده را ارائه دهد، اما برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت چندان مؤثر نیست. با بیان این مطلب، می‌توان گفت که این ابزار تا حدی دقیق است. برای مثال، در آخرین هاوینگ (Halving) بیت کوین، قیمت‌ این ارز دیجیتال در محدوده نوار رنگی نارنجی تیره قرار گرفت که نشان می‌داد بیت کوین بیش از حد ارزش‌گذاری شده و زمان فروش فرا رسیده است. داده‌ها نشان می‌دهند که پس از آن، قیمت بیت کوین از ۳۰ هزار دلار به زیر ۲۰ هزار دلار کاهش یافت.

مزایای استفاده از رنگین کمان بیت کوین :

همونطور که گفتیم، چارت رنگین کمان بیت کوین یه ابزار آزمایش شده و از نظر ریاضی معتبر هست که از نوارهای رنگی به شکل رنگین کمان برای تعیین نقاط کلیدی تغییر روند قیمت استفاده می کنه. رنگین کمان بیت کوین شامل 9 عدد نوار رنگی متمایز هست که آبی پایین ترین نوار رنگی و قرمز تیره بالاترین نوار هست. هر بامد برای سرمایه گذاران به معنی چیزی هست. استفاده از این ابزار مزایای زیادی به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای استفاده از رنگین کمان بیت کوین بپردازیم.
•    یکی از مزایای استفاده از رنگین کمان بیت کوین این هست که از ابتدای راه اندازی تا الان بسیار دقیق بوده. به این ترتیب، شما می تونین با استفاده از این شاخص روند بازار ارزهای دیجیتال رو به صورت دقیق پیش بینی کرده و در جهت روند بازار معاملات پرسودی انجام بدین.
•    یکی دیگه از مزایای استفاده از رنگین کمان بیت کوین این هست که از مدل آماری معتبر بر مبنای رگرسیون لگاریتمی استفاده می کنه که باعث میشه تا به یکی از رایج ترین و محبوب ترین شاخص های موجود در بازار کریپتو تبدیل بشه.
•    احساسات و حدس و گمان رو از مدیریت دارایی بیت کوین خارج می کنه و کمک می کنه که تریدر با تمرکز کافی معاملات و خرید و فروش ها رو انجام بده.
•    یکی دیگه از مزایای استفاده از رنگین کمان بیت کوین این هست که درک اون حتی به عنوان یه شاخص مستقل ساده هست.

نتیجه گیری :
در این مطلب، نمودار رنگین‌کمانی بیت کوین و تاریخچه ابداع و تفاوت آن با مدل انباشت به جریان را توضیح دادیم. همچنین، به معنی هریک از رنگ‌ها در این ابزار تحلیل تکنیکال نگاهی انداختیم و گفتیم که این نمودار با رنگ‌های مختلف و متنوع می‌تواند برای سایر ارزهای دیجیتال از‌جمله اتریوم نیز کاربرد داشته باشد. در پایان هم، برخی مزایا و معایب نمودار رنگین‌کمانی بیت کوین را مرور کردیم. یکی از ویژگی‌های همیشگی بیت کوین نوسان‌های نسبتاً شدید آن است که بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن برای کسب سود استفاده می‌کنند. بسیاری از معامله‌گران همواره به‌دنبال بهترین ابزار برای درک نوسان‌های این ارز دیجیتال هستند. یکی از این ابزارها که در اوایلِ شهرت‌یافتن بیت کوین معرفی شد، نمودار رنگین‌کمانی بیت کوین است.

 


 

لینک های مفید
بالا