ارز دیجیتال

7 ویژگی و امکانات وبسایت

1403/03/23 0

قبل از آنکه بخواهیم در ویژگی‌های یک وب‌سایت عالی دقیق شویم، ابتدا باید به دو مساله اساسی در طراحی وب‌سایت نگاه کنیم. تمام نکات و اصول مهم طراحی سایت را می‌توان زیر مجموعه‌ای از این دو دانست.

توجه و رعایت این موارد باعث می‌شود که شما یک سایت عالی داشته باشید که می‌تواند بازدهی فوق‌العاده برای شما داشته باشد... و توجه نکردن به آنها مساوی است با یک سایت ضعیف و فراموش‌شدنی. اما این دو جنبه طراحی سایت چه هستند؟

تجربۀ کاربری (User Experience):

اولین هدف طراحی سایت، ارائه تجربه کاربری خوب (به اصطلاح UX) است. فکر می‌کنم حدس زدن معنای این کلمه چندان کار سختی نباشد. این عبارت به حس و تجربه کاربر از سایت شما اشاره دارد.

شما باید وب سایت خود را از دریچه نگاه کاربر ببینید و کاری کنید که تجربه او لذت بخش باشد. برای مثال مطمئن شوید که  کاربر راحت می‌تواند از سایت شما استفاده کند، دسترسی به بخش های مهم سایت به سادگی ممکن است، همه متن ها واضح و قابل فهم هستند، سایت شما از لحاظ بصری زیباست و ...

بسیاری از نکاتی که در این مقاله آورده شده است، بخشی از یک تجربه کاربری خوب محسوب می‌شوند.

ویژگی های یک وب‌سایت خوب

1: کدنویسی اختصاصی

شرکت های زیادی به شما پیشنهاد طراحی سایت را می دهند، اما باید بدانید در همه وب سایت هایی که چنین موسساتی طراحی می کنند از یک کد استفاده شده است. تشخیص این امر بسیار آسان است، چون اکثر این سایت ها ظاهری مشابه و عملکردی ساده دارند.

حالا که قالب های آماده وجود دارند، دیگر فایده کدنویسی اختصاصی چیست؟

با این کار، اصولا می توانید هرکاری بکنید تا وب سایتتان نتایجی استثنایی برای شما و بازدیدکنندگان سایت به ارمغان بیاورد.

همچنین، می توانید ظاهر خاصی به سایت خود بدهید تا شما را از رقبا (و سایر سایت های موجود در اینترنت) متمایز کند.

در نهایت، با کدنویسی اختصاصی می توانید هرکاری کنید که دلتان می-خواهد. دیگر درگیر قوانین و محدودیت های یک شرکت دیگر نیستید، و دستتان کاملا باز است.

2: تقویت برند از طریق طراحی سایت

یکی از مشکلات بزرگ استفاده از قالب های آماده برای وب سایت، این است که طراحی آن ها ارتباط بسیار کمی با برند شما دارد (اگر اصلا ارتباطی داشته باشد). به عبارت دیگر، شاید بتوانید موارد کوچکی مانند فونت نوشته-ها و ترکیب رنگی سایت را تغییر دهید، اما هیچ چیزی به صورت اختصاصی برای برند خود نخواهید داشت.نگاهی به چند وب سایت بیاندازید. فورا متوجه خواهید شد کدام یک با طراحی سایت مناسب برند خود را ارتقا بخشیده اند و کدام یک از طراحی های قالبی و از پیش آماده شده استفاده کرده اند.

3: دسترسی آسان به مطالب

شاید تصور کنید سایت های درجه یک پیچیده هستند، اما سادگی زمینه ساز شکوفایی است، خصوصا وقتی بحث دسترسی به مطالب (navigation) مطرح است.

از دید کاربر، دسترسی به مطالب باید از ابتدا تا انتها بی نقص باشد. تنها در صورتی می توانید به این وضعیت برسید که با طراحان وب درجه یکی کار کنید که درک عمیقی از این مفاهیم دارند.

معمولا یک نوار دسترسی (Navigation Bar) در بالای صفحه کافی است تا همه کاربران بتوانند آن چه می خواهند را بیابند.

4– سرعت بالای وب‌سایت (Page Speed)

کاربران وب سایت شما تنها یک چیز برایشان مهم است؛ رسیدن به مطلب دلخواه در کسری از ثانیه!

زمانی که کاربر مجبور باشد خیلی منتظر نمایش سایت شما بماند، هیچ بعید نیست که صفحه شما را ببندد و به سراغ یک سایت دیگر برود. این موضوع همچنین تاثیری مستقیم در رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت.

5– ریسپانسیو بودن (Responsive) یا واکنش گرایی سایت

ریسپانسیو بودن بدین معنی است که طراحی سایت شما خودش را با تمام اندازه‌های صفحه (کامپیوتر، تبلت و گوشی همراه) تطبیق دهد. این ویژگی کمک می‌کند که هر کسی با هر دستگاهی به راحتی بتواند از سایت شما استفاده کند .

در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 50% کل جستجوهای گوگل را شامل می‌شوند .

یعنی اکثر کاربران شما با گوشی به سراغتان می‌آیند .

پس بسیار مهم است که سایت خود را برای گوشی‌های موبایل آماده کنید. البته مساله فقط کاربران نیستند. وقتی که کاربری از طریق گوشی در گوگل جستجو می‌کند، رتبه‌های برتر برای سایت‌هایی خواهد بود که ریسپانسیو هستند، چرا که استفاده از آنها برای کاربر گوشی راحت‌تر است .

پس ریسپانسیو بودن روی ترافیک سایت شما از گوگل هم تاثیرگذار خواهد بود .

:6دامنه‌ی خوب برای یک سایت

البته که یک دامنه ی خوب بهترین راه به یاد ماندن است. ناگفته پیداست که سایتی دامنه اش در یاد کاربر می ماند که با به یادآوردن ادرس سایت موضوع آن هم به خاطر بماند. همچنین یک مبحث مهم در سئو مرتبط بودن ادرس با محتوا است. هیچ ادرسی نمی توانید پیدا کنید که شماره در ان داشته باشد و ارتباط موضوعی هم با محتوا داشته باشد. سعی کنید دامنه ای با نوشتار ساده انتخاب نمایید. همچنین اسمی که انتخاب می نمایید نباید چندگانگی در درک تلفظ داشته باشد.

:7بهینه‌سازی و سئوی خوب برای یک سایت

در مورد سئو صحبت بسیار شده است . محتوای سایت باید در مورد یک موضوع خاص باشد و در فاصله زمانی معین بروزرسانی شود والا مشتریان خود را از دست خواهد داد.اصلا از روشهای فریبنده برای سئو سایت استفاده نکنید!

توصیه ما به شما این است که از سه راه طلایی معروف سئو استفاده کنید: رعایت اصول کدنویسی، تولید محتوای مفید، و تبادل لینک.

کلام آخر

اگر می‌خواهید یک وب سایت موفق داشته باشید به نیازهای مخاطبان هدف خود بپردازید. و به آنها به خوبی پاسخ دهید. تضمین میکنیم تداوم در این مسیر شما را به موفقیت می‌رساند. به یاد داشته باشید که شما فقط 5 ثانیه فرصت دارید تا اهداف و کلیات طراحی سایت و محتوای خود را به مخاطب معرفی و مخاطب را جذب نمایید .دکمه back پراستفاده ترین دکمه در فضای وب است اگر شما پاسخگوی نیازهای مخاطب و بازدیدکننده نباشید و مخاطب هنگام ورود به سایت شما دچار سردرگمی شود او با کلیک روی دکمه back بلافاصله از سایت شما خارج خواهد شد .مطمئن شوید که سایت شما خصوصیاتی دارد که سریع و بدون فوت وقت، چیزی که مخاطب به دنبال آن به سایت شما آمده را در اختیار او قرار می دهد تا او انگیزه ای برای باقی ماندن در سایت شما داشته باشد.

لینک های مفید
بالا