ارز دیجیتال

بیت کوین چگونه کار میکند؟

1401/12/10 0


بیت کوین نامی است که این روزها بیشتر از همیشه در تاریخ این پول مجهول و مرموز بر سر زبان‌ها افتاده است. برخی‌ها از سودهای میلیونی در آن صحبت می‌کنند. همچنین صحبت‌هایی مبنی بر بی‌ارزش بودن آن می‌شود. تعدادی آن را کلاه‌برداری محض می‌دانند و ورود به بازار آن را یک اشتباه مرگ بار توصیف می‌کنند. برخی هم آن را جز معدود راه های کسب ثروت زیاد در این وضعیت آشفته‌ جهان و بازارهای مالی می‌دانند. اما واقعیت این ارز چیست؟ واقعاً نحوه کار بیت کوین چگونه است؟ آیا نیازی به ورود به بازار این ارز داریم؟ چه تضمینی و پشتوانه‌ای برای آن وجود دارد؟ این‌ها سؤالاتی است که در این مقاله سعی داریم خیلی واضح و روش درباره‌‌شان صحبت نماییم. در پایان متن پیش‌رو درکی پیدا خواهید کرد که دیگر تحت تاثیر تبلیغات قرار نخواهید گرفت و می‌توانید با چشمان باز راهتان را انتخاب کنید.

بیت کوین چیست؟

به زبان ساده می‌توان بیت‌کوین را نوعی واحد پول اینترنتی دانست، بیت‌کوین (Bitcoin) یک شبکه‌ی توافقی و نوعی واحد پول مجازی به حساب می‌رود که به طور کامل در بستر اینترنت وجود دارد، این شبکه یک سیستم پرداخت نوین و نوعی پول کاملا دیجیتال را به وجود آورده است و از سیستم رمزگذاری بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کند که امنیت آن را به طرز قابل توجهی تامین می‌کند و به همین دلیل می‌تواند به صورت کاملا مستقل و بدون وابستگی به دولت‌ها یا یک نهاد مرکزی به فعالیت بپردازد.هرچند هم‌اکنون نیز در برخی از کشورها امکان خرید و فروش با بیت‌کوین موجود است اما باید بدانید این واحد پولی در عین شباهت‌هایی که با سایر ارزها دارد دارای تفاوت‌ها بسیاری نیز می‌باشد، به عنوان مثال همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این واحد پولی در حال حاضر توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی‌شود و نوعی واحد پولی غیر متمرکز است، به همین دلیل برخلاف خیلی از سیستم‌های مالی که توسط قدرت‌ها قابل دستکاری و سو استفاده هستند این واحد پولی در دنیای آنلاین و به صورت کاملا شفاف و با الگوریتم‌های کاملا هوشمند توسعه میابد، یکی از دلایل جذابیت بیت‌کوین همین ویژگی است.

بیت کوین چگونه کار میکند؟

بیت کوین ارزی کاملا مجازی است که برای رفع نیاز به دخالت طرف سومی مثل بانک‌ها در انتقال و ذخیره‌سازی پول طراحی شده است. اما بیت کوین چگونه کار می کند؟ بیت کوین‌ها برای مالک خود مثل طلای فیزیکی عمل می‌کنند. شما می‌توانید از بیت کوین‌ برای خرید آنلاین کالا و خدمات استفاده کنید یا می‌توانید آن را پیش خود نگه دارید تا ارزشش افزایش پیدا کند.می‌توان بیت کوین را از کیف پولی به کیف پول دیگر انتقال داد. کیف پول، دیتابیسی کوچک و شخصی است که می‌توانید آن را در هارد درایو رایانه یا گوشی هوشمند خود ذخیره کنید. بیت کوین دربرابر جعل کردن ایمن است. از نظر رایانه‌ای ایجاد بیت کوین آن‌قدر مشکل است که جعل آن از نظر مالی صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

نتیجه گیری :
اگرچه درک کامل بیت کوین و نحوه کار آن در ابتدا کمی مشکل به‌نظر می‌رسد، این به شما کمک خواهد کرد تا علاوه‌بر فهمیدن کامل ایده بیت کوین، با مفاهیمی چون بلاک چین و ماینینگ که در ده‌ها ارز دیجیتال دیگر هم وجود دارد، آشنا شوید. البته همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، برای استفاده از پادشاه ارزهای دیجیتال نیاز به وارد شدن به مسائل فنی نیست و امروزه به‌لطف نرم‌افزارهای متعدد، کار کردن با بیت کوین به‌سادگی ارسال یک پیامک است.

لینک های مفید
بالا