ارز دیجیتال

نگاهی به تاریخچه ارز دیجیتال بیت کوین

1403/02/18 0

مفهوم کریپتوکارنسی حدود 40 سال است که وجود داشته است. از زمانی که این ایده برای اولین بار در سال 2009 (از طریق ایجاد بیت کوین) به واقعیت تبدیل شد، تاریخچه معاملات آن ناپایدار بوده است، اما برای بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین نیز هیجان انگیز بوده است. با توجه به افزایش مداوم علاقه نسل بعدی سرمایه گذاران، این موضوع همچنان یکی از داغ ترین موضوعات مالی جهانی است که در سال 2024 عناوین اخبار عجیب و غریب بیشتری را اضافه می کند. در سال 1983، دیوید چاوم، رمزنگار آمریکایی، مفهومی را برای پول الکترونیکی ناشناس منتشر کرد که آن را eCash نامید. چشم انداز او در سال 1989 از طریق شرکتی که او به نام Digicash تأسیس کرد، زنده شد. او مفهوم خود را در یک بانک راه اندازی کرد، اما نتوانست کاربران کافی را جذب کند. بانک آزمایشی او توسط یک صادرکننده کارت اعتباری بزرگ خریداری شد و او در سال 1998 شرکت را منحل کرد.

برخی از لحظات کلیدی در جدول زمانی ارزهای دیجیتال عبارتند از:

•    در سال 2009، بیت کوین (BTC) ایجاد شد و به اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز تبدیل شد.
•    در سال 2013، فوربس بیت کوین را بهترین سرمایه گذاری سال معرفی کرد.
•    در سال 2014، بلومبرگ با اعلام بیت کوین به عنوان بدترین سرمایه گذاری سال مقابله کرد.
•    در اکتبر 2021، کمیسیون بورس و اوراق بهادار، استراتژی ProShares Bitcoin (نشانگر: BITO)، اولین صندوق معامله آتی بیت کوین ایالات متحده را تایید کرد.
•    در نوامبر 2022، FTX - پیشروترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات - اعلام ورشکستگی کرد.
•    در ژانویه 2024، کمیسیون بورس و اوراق بهادار اولین 11 ETF بیت کوین را تایید کرد که دسترسی سرمایه گذاران به بازارهای رمزنگاری را ساده می کند.
بیت کوین اولین ارز رمزپایه ای بود که ایجاد شد و اکنون با ارزش ترین و شناخته شده ترین است. در ژانویه 2009 توسط یک برنامه نویس کامپیوتری یا گروهی از برنامه نویسان با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد. هویت واقعی ناکاموتو هرگز تایید نشده است. یک مقاله سفید در سال 2008 توسط خالق مرموز بیت کوین، سیستم بلاک چین را که ستون فقرات بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود، آشکار کرد. بلاک چین یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌ها است که برای امنیت اطلاعات در شبکه‌ای از سیستم‌های کامپیوتری تکثیر و توزیع می‌شود.

پذیرش و بحث بیت کوین

حامیان بیت کوین خاطرنشان می کنند که موسسات، کشورها و پلتفرم های بیشتری ارز دیجیتال را می پذیرند. با این حال، در ایالات متحده، ارزش اصلی آن در حال حاضر به عنوان یک سرمایه گذاری است.
برخی از طرفداران همچنان امیدوارند که بیت کوین به یک ارز ذخیره جهانی تبدیل شود و ایالات متحده در حال برداشتن گام های اولیه برای بررسی قابلیت دوام ارز دیجیتال در سطح فدرال است. در مارس 2022، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، فرمان اجرایی را برای بررسی مقررات و نظارت لازم بر دارایی های دیجیتال، و همچنین در نظر گرفتن ارز دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده (CBDC)، نسخه دیجیتالی دلار، امضا کرد. دستور کل دولت همچنین ایالات متحده را هدایت می کند که نقش رهبری را در القای ارزش های ایالات متحده در مورد ثبات مالی، حریم خصوصی داده ها و حقوق بشر در ابتکارات دیجیتال بین المللی ایفا کند.
در حالی که برخی کشورها، به ویژه چین، استخراج و تجارت ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده اند، بسیاری از کشورها به طور کامل از آن استقبال می کنند:
Crypto از هر دو طرف درگیری روسیه و اوکراین حمایت مالی کرده است. کریپتو به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن بسیار ارزشمند است، جایی که تراکنش‌های سریع برای دریافت پول به مناطق درگیری برای نیازهای بشردوستانه و پشتیبانی نظامی مفید است. اوکراین در ابتدای تهاجم روسیه به منظور جمع آوری سرمایه، دو کیف پول کریپتو ارسال کرد که در ماه اول بیش از 56 میلیون دلار جذب کرد. روسیه حدود 1/10 این مبلغ را جذب کرده است.
السالوادور در سال 2021 بیت کوین را به عنوان ارز قانونی خود پذیرفت. به عنوان اولین کشوری که این کار را انجام داد، قصد دارد مشکلات عمیق اقتصادی را حل کند و از خطرات ناشی از ضعف پول ملی جلوگیری کند. شور و شوق اولیه سالوادوری ها کم رنگ بود. این کشور حدود 40 میلیون دلار از سرمایه گذاری خود را از دست داد. مقامات دوبرابر شدند و دوره‌های سواد رمز ارز را در مدارس دولتی اجباری کردند که از سال 2024 شروع شد. تعهد السالوادور به این مفهوم نتیجه داد. رئیس جمهور نایب بوکله فاش کرد که کشور در اوایل مارس 2024 حدود 400 میلیون دلار را به یک کیف پول سرد منتقل کرده و آن را در یک انبار فیزیکی داخل کشور قرار داده است.

ایران بیت کوین را روشی موثر برای دور زدن تحریم های مالی ایالات متحده بر این کشور دانسته است. به دلیل منابع طبیعی فراوان، ایران به راحتی توانست به سمت تولید برق آبی برای استخراج بیت کوین حرکت کند، زمانی که ایالات متحده عملیات نفت و گاز خود را محدود کرد. دولت از ماینرها می خواهد که برای مصرف برق خود تعرفه بیشتری بپردازند و تمام بیت کوین استخراج شده را به بانک مرکزی کشور بفروشند. با توجه به این الزامات، فعالیت‌های غیرقانونی استخراج رمزنگاری افزایش یافته است که باعث قطع برق قابل توجهی در کشور در دوره‌های اوج استفاده می‌شود. ایران مجبور شد تمام ماینینگ کریپتو را به مدت چهار ماه متوقف کند و در عین حال فعالیت های مجاز را محدود کند.
نقش کریپتو در جنگ بین اسرائیل و حماس در رادار شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN)، بازوی خزانه داری ایالات متحده که با تامین مالی تروریسم مبارزه می کند، قرار گرفته است. تصور می‌شود که مجموع 165 میلیون دلار تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، متشکل از 200 کیف پول مرتبط با حماس، با حمله غافلگیرانه 7 اکتبر 2023 به اسرائیل مرتبط باشد.
بیت کوین همچنین به دلیل پیامدهای تغییر آب و هوا ناشی از استفاده گسترده از انرژی الکتریکی آن ذکر شده است. دانشگاه کمبریج شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج (CBECI) را منتشر می‌کند که تخمین‌هایی را در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به بیت‌کوین ارائه می‌دهد. این نشان داد که استخراج کریپتو مسئول 0.1 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است.
رشد سریع و متعاقب آن فروپاشی FTX Trading Ltd. یکی از دراماتیک ترین فصل های بیت کوین را نشان داد. FTX توسط Sam Bankman-Fried، که در محاوره‌ای با نام SBF شناخته می‌شود، رهبری می‌شد و همراه با Alameda Research، نهاد دیگری که توسط SBF تأسیس شده بود، توسط کارولین الیسون، شریک عاشقانه‌اش در آن زمان اداره می‌شد. FTX از طریق خریدهای پرمخاطب و کمپین های بازاریابی پرشور، از جمله تایید افراد مشهور و اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی، به شدت رشد کرد. پیام بازاریابی بر بازدهی بالاتر از حساب های بانکی معمولی متمرکز بود.
در نوامبر 2022، CoinDesk مقاله‌ای منتشر کرد که جزئیات ریسک‌های مالی مخاطره‌آمیز FTX، عدم نظارت حسابداری و استفاده مجرمانه بالقوه از دارایی‌های مشتری را شرح می‌داد. مشتریان وحشت زده 8 میلیارد دلار کسری نقدینگی ایجاد کردند. همراه با فروپاشی توکن دیجیتال FTT که Alameda Research برای عملیات خود بر آن تکیه داشت، FTX اعلام ورشکستگی کرد.

در دسامبر 2022، SBF توسط دادگاه منطقه ای ایالات متحده به اتهامات جنایی متعدد، از جمله پول شویی، کلاهبرداری از طریق سیم، تخلفات مالی کمپین و کلاهبرداری در اوراق بهادار دستگیر و متهم شد. اوراق قرضه 250 میلیون دلاری او به عنوان بزرگترین اوراق پیش از محاکمه در تاریخ ایالات متحده توصیف شد. در اوایل نوامبر 2023، SBF در هفت مورد فدرال محکوم شد. او در 28 مارس 2024 به طور رسمی محکوم خواهد شد.

نتیجه گیری

بیت کوین همچنین در شرف تجربه یک رویداد کلیدی دیگر به نام نصف شدن بیت کوین است. این اقدام تورم‌زدایی منحصر به فرد برای ارزهای دیجیتال، با کاهش سرعت ایجاد سکه‌های جدید، برای تشدید کمبود آن انجام می‌شود. هاوینگ تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد، زمانی که تعداد بلوک‌های استخراج‌شده از آخرین هاوینگ به 210000 می‌رسد. هاوینگ آینده که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود در حدود ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد، پاداش استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را تا ۵۰ درصد از ۶.۲۵ بیت‌کوین در هر بلوک به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین کاهش می‌دهد. نتیجه از نظر تاریخی با افزایش قیمت بیت کوین مرتبط بوده است، اگرچه البته عملکرد گذشته تضمینی برای نتایج آینده نیست. انتظار می‌رود در سال 2040 زمانی که کل بیت کوین در گردش به سقف 21 میلیون برسد، نصف شدن متوقف شود. تا آن زمان، پاداش ماینینگ تنها یک ساتوشی خواهد بود، که پایین ترین ارزش بیت کوین است و دیگر نمی توان آن را تقسیم کرد.

لینک های مفید
بالا