ارز دیجیتال

گپ قیمت cme چیست؟

1402/04/01 0

چند سالی است که امکان انجام معاملات بیت کوین در بازار مشتقه فراهم آمده است. CME یا بازار بورس کالای شیکاگو یکی از بازارهایی است که معاملات آتی بیت کوین را فراهم کرده است. گپ قیمت بیت کوین در بازار CME همواره مورد توجه تحلیلگران بوده است. اخیرا به دلیل رشد ناگهانی قیمت BTC ، شاهد شکل گیری گپ قیمتی در این بازار بوده‌ایم. قیمت بیت کوین مدتی در یک روند خنثی و خسته‌کننده معامله می‌شد. خرید ۵۰ میلیون دلاری بیت کوین توسط شرکت تحت مدیریت بنیانگذار توییتر، جان تازه‌ای به بازار بخشید و شاهد رشد قیمت اولین رمز ارز بازار بودیم. در کوتاه‌مدت بیت کوین موفق شد از سقف قبلی خود در محدوده ۱۱,۲۰۰ دلار عبور کند و در زمان نگارش این مقاله، در محدوه ۱۱,۳۰۰ دلار قرار گرفته است. برای بررسی و تحلیل قیمت بیت کوین، علاوه بر عوامل تکنیکال و فاندامنتال، رفتار قیمت بیت کوین در CME نیز مورد توجه تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد. در این نوشته به نمودار قیمت BTC در CME نگاهی انداخته‌ایم.

گپ قیمت cme چیست؟

گپ قیمتی، که همچنین به عنوان “گپ” نیز شناخته می شود، اصطلاحی است که در معاملات فارکس برای توصیف وضعیتی استفاده می شود که در آن قیمت یک جفت ارز به طور قابل توجهی بالاتر یا کمتر از قیمت بسته شدن روز قبل باز می شود. شکاف قیمت زمانی رخ می دهد که یک تغییر ناگهانی در احساسات بازار، انتشار اخبار یا سایر رویدادهایی که بر ارزش یک جفت ارز تأثیر می گذارد، رخ می دهد. گپ قیمتی می تواند در هر بازار مالی رخ دهد، اما این شکاف ها به ویژه در بازار فارکس رایج است، جایی که معاملات 24 ساعته و پنج روز در هفته است. گپ قیمتی را می توان به سه نوع تقسیم کرد: گپ خستگی، گپ فرار و گپ شکست. گپ شکست در ابتدای یک روند رخ می دهد و معمولاً با حجم بالا و حرکت قوی همراه است، در حالیکه گپ های فرار در میانه یک روند رخ می دهد و نشانه تداوم هستند. گپ های خستگی در پایان یک روند رخ می‌دهند و نشانه‌ای از برگشت هستند. درک نوع شکاف قیمتی می تواند به معامله گران کمک کند تا جهت بازار را تعیین کنند و تصمیمات معاملاتی آگاهانه تری بگیرند.

انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال :

همونطور که در ویدیوی آموزشی هم گفتیم، گپ ناحیه ای روی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال هست که در اون قیمت به شکل چشمگیری و در زمان کوتاه افزایش یا کاهش پیدا می کنه، بدون اینکه هیچ معامله ای در این بازه زمانی انجام شده باشه. در بازارهای مالی ممکنه گپ های قیمتی مختلفی به وجود بیان. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال بپردازیم.

•    گپ قیمتی شکست
یکی از انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال، گپ قیمتی شکست هست و زمانی به وجود میاد که قیمت یه حرکت جهت دار سریع رو از منطقه ای محدود شروع می کنه. این شکاف وقتی بزرگ تر میشه که با الگوهای واضحی مثل مثلث های صعودی و نزولی و همچنین دامنه های معاملاتی همراه بشه. یه شکاف شکست با حجم قابل توجهی، یه روند صعودی قوی بعد از نشانه وجود داره که بعیده پر بشه.

•    گپ قیمتی مشترک
یکی از انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال، شکاف مشترک هست. گپ مشترک اکثر مواقع در مناطق معاملاتی و در زمان حرکت های یکنواخت قیمت دیده میشه. اندازه این شکاف خیلی بزرگ نیست و معمولا خیلی زود پر میشه. این نوع گپ در رابطه با حرکت قیمت بعد از ایجاد شکاف، اطلاعات خیلی کمی میده. همچنین گپ مشترک در یه الگوی مهم قیمت در نمودار، خیلی کم شکل می گیره.

•    گپ ادامه دهنده روند
یکی دیگه از انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال، گپ ادامه دهنده روند هست که بین یه الگوی قیمت به وجود میاد. این گپ نشون دهنده هجوم خریداران و فروشنده هایی هست که در رابطه با جهت اصلی حرکت دارایی در آینده، نظر مشترکی دارن. این نوع گپ در زمان نوسان قیمت یا اصلاح قیمت در یه منطقه محدود به وجود نمیان، بلکه موقع یه افزایش یا کاهش سریع رخ میده.

نتیجه گیری :
گپ CME تفاوت و شکاف بین قیمت بسته شدن آخرین کندل اوراق فیوچرز بیت کوین در بورس کالای شیکاگو در روز جمعه با قیمت باز شدن اولین کندل در روز یکشنبه است. با وجودی که بالای 80 درصد اوقات شکاف های قیمتی سی ام ای پر می‌شوند، اما قطعیتی برای بسته شدن این گپ ها وجود ندارد. بسیاری از تریدها این گپ‌ها را به چشم یک فرصت معاملاتی دیده و از آن‌ها در استراتژی‌های کسب سود خود استفاده می‌کنند.


 

لینک های مفید
بالا