ارز دیجیتال

بیت کوین کور چیست؟

1402/03/01 0

بیت کوین کور (Bitcoin Core) از آن دسته اصطلاحات تخصصی دنیای کریپتوکارنسی است که حتی بسیاری از تریدرهای باتجربه هم در مورد آن اطلاعاتی ندارند. وقتی که صحبت از شبکه بلاک چین بیت کوین می‌شود، ناگزیر باید به سراغ پلتفرم‌هایی برویم که امکان دریافت بیت کوین (BTC) از طریق آنها وجود دارد. بیت کوین کور یکی از همان پلتفرم‌هایی است که به‌عنوان نرم‌افزار تخصصی بیت کوین محسوب می‌شود. این نرم‌افزار کلاینت (Client Software) هسته بلاک چین بیت کوین تلقی می‌شود و از همین بابت، آن را بیت کوین کور (هسته بیت کوین) می‌نامند.

بیت کوین کور چیست؟

بیت کوین یک شبکه غیر متمرکز است و بازیگران بسیار زیادی را شامل می‌شود. هر یک از آن‌ها یک نود یا گره نام دارد. این نود‌ها مسئولیت دنبال‌کردن پروتکل بیت کوین و تأمین امنیت آن را دارند. در واقع بیت کوین نرم افزاری است که هر نود برای شرکت در شبکه، باید آن را اجرا کند. نسخه اصلی این نرم افزار بیت کوین کور نام دارد که تقریبا تمام نود‌ها از آن استفاده می‌کنند. وررژن اولیه برنامه توسط ساتوشی ناکاموتو با همان نام Bitcoin عرضه شد، اما مدتی بعد برای جلوگیری از هر گونه اشتباه و ایجاد یک وجه تمایز بین شبکه و نرم افزار اصلی آن، به Bitcoin Core تغییر نام پیدا کرد. با استفاده از بیت کوین کور گره‌ها می‌توانند قوانین یکسانی را اجرا کرده و به اجماع دست پیدا کنند. بیت کوین کور شامل یک کیف پول است و می‌توان از آن به منظور راه‌اندازی فول نود یا نود استخراج استفاده کرد. پس ماینرها نیز از این نرم افزار استفاده می‌کنند. بیت کوین کور یک کد اپن سورس است، به این معنا که هر شخص قادر به مشاهده کدهای برنامه‌نویسی شده است و می‌تواند برای بهبود آن پروپوزال ارائه کند. همچنین هر توسعه‌دهنده می‌تواند این کد را کپی و از آن در ساخت شبکه بلاک چین خود استفاده کند و با ارزدیجیتال آن، که توانایی خرید و فروش آن را داریم و قیمت بیت کوین یک قیمت مشخصی در هر لحظه ای است تفاوت دارد.

بیت کوین کور چگونه کار می کند؟

برنامه بیت کوین کور شامل بخش قابل توجهی از عناصر اصلی شبکه bitcoin است. علاوه بر این کیف پول بیت کوین کور می تواند میزبان ارزهای دیجیتال شما باشد. هر کاربری با دانلود کیف پول بیت کوین کور به راحتی می تواند دارایی های خود را از سایر پلتفرم ها به این ولت انتقال دهد. زمانی که قصد انتقال توکن های btc را داشته باشید، زمان و قیمت تراکنش به شما نمایش داده می شود. معمولا این ارقام در مقایسه با سایر پلتفرم های معاملاتی توجیه اقتصادی و زمانی بیشتری دارند. یکی دیگر از ویژگی های بیت کوین کور، ایجاد تمایز در فورک های رمز ارزی است. هزینه پایین پردازش، انجام آسان تر تراکنش های با رابط کاربری ساده، امنیت بالا در مقابل هک شدن، سرعت قابل قبول برای پردازش معاملات و … از دیگر ویژگی های برنامه bitcoin core است.

تاریخچه نرم افزار Bitcoin Core :

تاریخ تولد بیت کوین کور به 9 ژانویه 2009 و هم‌زمان با انتشار نسخه 0.1.0 توسط ساتوشی ناکاموتو برمی‌گردد. در این دوران نرم افزار بیت کوین در مرحله اولیه توسعه خود قرار داشت و یک برنامه بسیار ابتدایی بود که با وجود این توانست اولین نسخه شبکه بیت کوین را اجرا کند. به لطف عملکرد عالی ناکاموتو، نرم افزار بیت کوین توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرد و جامعه کسانی که Cypherpunk نامیده می‌شدند، به‌تدریج بزرگ‌تر شد. همین گروه مسئول بهبود نرم افزار اصلی ایجادشده توسط ناکاموتو بود و نسخه 0.1.5 در مخزن توسعه در GitHub را منتشر کرد. از آن زمان، نرخ توسعه بیت کوین Core به‌طور تصاعدی رشد کرده و بر حل مسائل اصلی و افزودن ویژگی‌های جدید متمرکز شده است. این کار عمدتاً توسط ناکاموتو و گاوین آندرسن (Gavin Andresen) توسعه‌دهنده نرم افزار حرفه‌ای انجام شد. در سال 2010 ساتوشی ناکاموتو پروژه را به گاوین آندرسن واگذار کرد و این تصمیم سبب شد کیفیت نرم‌افزار بیت کوین به شکلی کاملاً آشکار تغییر کند؛ زیرا رهبر جدید بیش از نیمی از کد اصلی ناکاموتو را بازنویسی کرد. تغییر بزرگ دیگری توسط امیر تاکی (Amir Taaki) انجام شد. این طرح پیشنهادی در 19 آگوست 2011 با نام Bitcoin Improvements Proposal (BIP) شناخته می‌شود. در این طرح پیشنهادی که از طراحی معروف PEP الهام گرفته شده بود، توسعه‌دهندگان می‌توانستند از سراسر جهان پیشنهادهای خود را برای پروتکل بیت کوین Core ارائه کنند. بعدها، توسعه‌دهنده Wladimir J. van der Laan رابط گرافیکی رسمی بیت کوین، Bitcoin-QT را ایجاد کرد. از آن زمان توسعه بیت کوین کور بدون محدودیت شروع به پیشرفت کرد.

نتیجه گیری :
در 25 آوریل 2022، بیت کوین Core 23.0 منتشر شد به این امید که به‌روزرسانی‌های جدید بهبودهایی در حفظ حریم خصوصی، امنیت و تجربه کاربر به همراه داشته باشد. در این مطلب به مزایا و معایب این نرم افزار و همچنین نحوه ایجاد حساب کاربری در آن اشاره کردیم. اگر تجربه استفاده از این ابزار را دارید، در بخش نظرات تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.


 

لینک های مفید
بالا