ارز دیجیتال

ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟

1402/07/16 0

یکی از اصطلاحاتی که در مورد رمزارزها وجود دارد، مفهوم ماکسیمالیسم بیت کوین است. واژه ماکسیمالیسم، به معنای تعصب شدید و کورکورانه است که اغلب معامله گران با آن درگیر هستند. ماکسیمالیسم در اصطلاح از همان احساس ترس از دست دادن نشات می گیرد که در اثر اعتقادات متعصبانه و هیجان زده به یک شبکه بلاک چین شکل می گیرد. اصطلاح ماکسیمالیسم، مشابه با میهن پرستی، نژادپرستی و تعصب رمزارز، ریشه در عقده برتری طلبی دارد که همین مساله نیز از ترس نشات می گیرد. 

مفهوم ماکسیمالیسم بیت کوین

ماکسیمالیسم های بیت کوین بر این باورند که بیت کوین که محبوب ترین ارز دیجیتال جهان است، تنها دارایی دیجیتالی است که در آینده مورد نیاز خواهد بود. ماکسیمالیسم ها معتقدند که سایر ارزهای دیجیتال از بیت کوین پایین تر هستند. ایدئولوژی ماکسیمالیستی بر این عقیده است که سایر ارزهای رمزنگاری شده با آرمان هایی که توسط ساتوشی ناکاموتو با نام مستعار که بیت کوین را در سال 2009 ایجاد کرد، مطابقت ندارند.
بیت کوین برخلاف ارزهای صادر شده توسط دولت به نام ارزهای فیات است که توسط یک مرجع متمرکز مدیریت می شوند. در عوض، بیت کوین غیرمتمرکز است و بلاک چین آن یک دفتر کل توزیع شده عمومی است، به این معنی که تراکنش ها با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته می شود و شفاف است.
با این حال، علیرغم محبوبیت بیت‌کوین به عنوان یک دارایی دیجیتالی پرمعامله، به ایجاد بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیز منجر شده است. ماکسیمالیسم های بیت کوین بر این باورند که این ارزهای دیجیتال دیگر (که آلت کوین نامیده می شوند) غیر ضروری و پست هستند.
ماکسیمالیسم های بیت کوین فکر می کنند که بیت کوین باید صرفاً یک دارایی دیجیتال باقی بماند و به اکوسیستمی تبدیل نشود که برنامه های بلاک چین مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را قادر به فعالیت می سازد.
ترسی که در مورد رمزارزها وجود دارد این است که، موفقیت بلاک چین های دیگر در صورتی تامین می شود که ارزش سرمایه های دیگر کاهش یابد. البته ناگفته نماند که اصطلاح ماکسیمالیسم تنها برای ارزهای دیجیتال نیست و در مورد تکنولوژی های دیگری که در بازار موجود هستند، نیز وجود دارد.

ماکسیمالیسم در تکنولوژی

what-is-bitcoin-maximalism

صدها سال است که تعصب در تکنولوژی وجود دارد. طبیعتا این تعصب‌ها بین طرفداران تکنولوژی‌های مختلفی که هدف‌شان حل مسائل مشابهی بوده بحث و جدل به‌ وجود آورده است.
یکی از مشهورترین آن‌ها، «جنگ جریان‌ها» در دهه ۱۸۸۰ بین نیکلاس تسلا و توماس ادیسون بود. هر دو الکتریسیته AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) ابزاری برای معرفی برق به خانه‌های آمریکایی برای اولین بار بود. با این حال طرفداران هر کدام از این تکنولوژی‌ها بسیار متعصب بودند. حتی مقطعی ادیسون به‌طور پنهانی زد و بند‌هایی کرد و باعث شد که صندلی الکتریکی از برق AC استفاده کند و از تصاویر اعدام‌های آن استفاده تبلیغاتی کرد تا فجایعی که AC بوجود می‌آورد را به مردم نشان دهد!
در دوران معاصر و در حوزه کامپیوتر، بسیاری هنوز جنگ بین مایکروسافت و اپل را که برای به‌دست آوردن دل مصرف‌کنندگان در دو دهه اخیر برقرار بوده است را به‌ خاطر دارند. خوشبختانه برنامه‌های تبلیغاتی آن‌ها برای تخریب حریف بیشتر بر پایه طنز بوده است تا ایجاد وحشت! همان‌طور که از این مثال‌ها مشاهده می‌کنیم، تعصب به هیچ عنوان پدیده‌‌ خاص اکوسیستم رمزارز نیست.

عصر پادشاهی بیت کوین

what-is-bitcoin-maximalism

در روزهای اولیه و در سال ۲۰۱۳، همه چیز خواب و خیال بود. در آن زمان جامعه‌ی رمزارز بسیار کوچک بود و اکثر افرادی که در روزهای ابتدایی وارد این فضا شدند از لحاظ ایدئولوژیک به یکدیگر شبیه بودند. بسیاری از طرفداران قدیمی بیت‌‌کوین به ارزش‌هایی چون مقابله با سانسور، حریم خصوصی و استقلال اعتقاد داشتند. در واقع هر سال مجمع آزادی (Liberty Forum) در نیو همپشایر، یک کنفرانس برای افرادی که می‌خواهند از زیر سلطه دولت‌ها بیرون آیند، برگزار می‌کرد و میزبان طرفداران بیت‌کوین بود.
در اصل علاقه به بیت‌کوین به معنای علاقه به آزادی بود. اگر به آزادی علاقه‌مند بودید لزوما به این معنی نبود که از بلاک چین‌های دیگر تنفر دارید. با این حال این نگرش‌ها با گسترش جامعه رمزارز و آشنایی افراد با ایده‌های ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در سال ۲۰۱۴ شروع به تغییر کرد.

چرا ماکسیمالیسم برای بیت کوین خطر ساز است؟ 

زمانی که ماکسیمالیسم بیت کوین وارد بازار ارز دیجیتال شد، هیچ گونه ریسکی به همراه نداشت اما طرفداران این نوع تفکر تبدیل به یک گروه جداگانه شد. اعضای این گروه دارای چند کتاب هستند که بسیار ارزشمند بوده و تعدادی از افراد تاثیرگذار نیز وجود دارند که پیرو ماکسیمالیسم بیت کوین هستند. تمامی این موارد که در ابتدا گفته شد، شاید جالب به نظر برسد اما واقعیت این است که تمامی اعضای گروه، تحت عنوان نمایندگان اصلی بیت کوین محسوب می شوند.
طرفداران تفکر ماکسیمالیسم بیت کوین بر این باور هستند که هیچ چیزی جایگزین ارز دیجیتال بیت کوین نبوده و تمامی این موارد نوعی کلاهبرداری محسوب می شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این مسیر بسیار پرریسک است زیرا نه تنها افراد جدیدی وارد این بازار نمی شوند بلکه کاربران بیت کوین را مشابه افرادی که دارای مشکل روانی هستند به دیگران معرفی می کند. این دیدگاه می تواند با اصول بنیادی سایفرپانک که بیت کوین از آن منشا گرفته است در تناقض باشد. بنابراین داشتن تفکرات کورکورانه و متعصبانه می تواند خطرناک باشد. 
در واقع پول از این نظر اعتبار دارد که جامعه آن را می پذیرد و به آن ارزش می دهد. در حال حاضر افراد بی شماری هستند که اعتقاد دارند که تنها دلار آمریکا دارای ارزش بوده و امیدوار هستند بیت کوین در آینده نیز دارای ارزش باشد. اگر این تفکرات کوکورانه ادامه داشته باشد، راه برای افراد مبتدی سخت می باشد. بنابراین اثرات شبکه ای بیت کوین نمی تواند رشد قابل توجهی داشته باشد و سیستم های دیگر از اکوسیستم سالم تری برخوردار هستند.
روند ماکسیمالیسم بیت کوین در حال وقوع بوده و بدین دلیل است که سهم بیت کوین در حال کاهش بوده و در مقابل دیگر ارزهای دیجیتال به عنوان یک رقیب برای بیت کوین محسوب می شود.

نتیجه گیری

ماکسیمالیسم بیت کوین در واقع آن دسته از افرادی هستند که اعتقاد دارند، آلت کوین ها به غیر از ارز دیجیتال بیت کوین دارای نقص اخلاقی و فنی هستند و بر این باور هستند که بیت کوین ارزشی فراتر داشته و دنیایی را می بینند که از بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز جهان استفاده می شود. البته در این مشکلاتی از جمله مقیاس پذیری برای بیت کوین وجود دارد اما طرفداران بیت کوین بر این باور هستد که با گذشت زمان این روند بهبود می یابد.
 

لینک های مفید
بالا