ارز دیجیتال

فومو در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/31 0

همه ما در زندگی این را تجربه کرده‌ایم که به‌خاطر ترس ازدست‌دادن یا عقب‌ماندن از سایرین، چیزی را خریده‌ایم و ضرر هنگفتی را متحمل شده‌ایم. معمولاً هم به‌خاطر حرف دیگران، آن را در زمان نامناسب می‌فروشیم و ضرر خود را بیشتر می‌کنیم. اگر شما هم این ویژگی را دارید، درگیر فومو یا ترس از دست دادن هستید. متأسفانه تجربه نشان داده است که فومو می‌تواند باعث ایجاد واکنشی احساسی در افراد شود و آنها را به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی با سود کمتر و زیان بیشتر سوق دهد. گاهی ضرر حاصل از سرمایه‌گذاری‌هایی که به‌خاطر فومو انجام شده‌اند به‌قدری زیاد است که شخص را وادار به عکس‌العمل برای جبران می‌کند؛ اما هیچ‌یک از این عکس‌العمل‌ها هم آن‌طور که باید جواب نمی‌دهند و یک دور باطل از رفتارهای سرمایه‌گذاری اشتباه آغاز می‌شود. در همین راستا و به‌جهت اهمیت درک مفهوم فومو برای انجام سرمایه‌گذاری‌های درست، این مقاله را به بررسی این سندرم و نشانه‌های آن اختصاص داده‌ایم.

فومو در ارز دیجیتال چیست؟

فومو اصطلاحی پرکاربرد در بازارهای مالی است. اما فومو (FOMO) به طور دقیق چیست؟ چطور با ترس از دست دادن مقابله کنیم؟ کلمه فومو (FOMO) مخفف عبارت “Fear Of Missing Out” به معنی ترس از دست دادن است. هنگامی که فردی دچار فومو می‌شود، به سبب ترسی که بخاطر از دست دادن فرصت خیالی خود دارد، اقدام به انجام یک کار هیجان زده می‌کند. این اضطراب و هیجان منجر به آن می‌شود که فرد، نگران عقب افتادن از دیگران به سبب از دست دادن این فرصت خیالی شود. عبارت فومو (FOMO) مخصوص بازار ارزهای دیجیتال و حتی بازارهای مالی نیست، بلکه در برخی مسائل اجتماعی دیگر نیز کاربرد دارد. از طرفی با گسترش بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی و افزایش فوق‌العاده ارتباطات بین مردم، احتمال مبتلا شدن به فومو (FOMO) نیز افزایش یافته است. برای روشن‌تر شدن، اجازه بدهید از چند مثال ساده درباره وجهه اجتماعی فومو (FOMO) استفاده نماییم. فرض کنید شما در یکی از پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام عضو هستید. در این صورت ممکن است مدام به این فکر کنید که آیا پیام جدیدی در تلگرام دارید؟ به همین منظور ممکن است شما لحظه‌ای نتوانید از گوشی خود فاصله داشته باشید و مدام ذهنتان درگیر این مسئله باشد. همچنین فرض کنید که در اینستاگرام خود یک استوری گذاشته‌اید. اگر ذهن شما به هنگام دور بودن از گوشی مدام درگیر این است که آیا کسی پاسخ استوری شما را داده، شما مبتلا به فومو شده‌اید. در این حالت، شما ترس از دست دادن دارید، ترس از دست دادن آن پیام‌ها. تعریف فومو در بازارهای مالی کمی متفاوت با تعریف آن در مسائل اجتماعی است. در بازارهای مالی، فومو به ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری یا ترید اطلاق می‌شود. به عنوان مثال، فردی شنیده است که سرمایه‌گذاری در یک دارایی می‌تواند وی را به سودهای چند برابری برساند. احتمالا این فرد اگر دانش کافی نداشته باشد و یا نتواند بر احساسات خود غالب شود، دچار فومو (FOMO) خواهد شد. به عبارتی این فرد نمی‌خواهد فرصت سرمایه‌گذاری پیش آمده را از دست بدهد و از دیگران جا بماند.

دلیل ایجاد فومو در بازار مالی از جمله ارز دیجیتال :

ترس از دست دادن یا فومو در بازار مالی می‌تواند به دلایل مختلفی در افراد بروز کند. برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد فومو در یک معامله‌گر ارز دیجیتال می‌شود، عبارتند از:

ناپایداری بازار: بازار ارزهای دیجیتال حرکت‌های صعودی و نزولی نسبتاً سریعی را تجربه می‌کند. به همین دلیل است که معامله‌گران به خرید و فروش ارز دیجیتال تشویق می‌شوند تا فرصت‌های پنهان را از دست ندهند.

طمع برای کسب سود زیاد: برخی از معامله‌گرانی که در معاملات خود به سودهای زیاد دست پیدا می‌کنند، این تصور را دارند که این سودها دائمی خواهد بود. به همین دلیل وارد معاملات جدید می‌شوند تا فرصت‌های احتمالی پیش روی خود را از دست ندهند. اما این در حالی است که سودآوری معاملات برای همیشه ادامه نخواهد داشت.

اخبار و شایعات: یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث ایجاد فومو در بازار مالی می‌شود، اخبار و شایعات است. شایعات به احساس از دست دادن فرصت‌های خوب دامن می‌زنند.

نتیجه گیری :

ما سعی کردیم در مقاله فومو FOMO یا ترس از دست دادن ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد فومو یا ترس از دست دادن سرمایه برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های مقابله با فومو در خرید ارز دیجیتال بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، ، فومو به شرایطی گفته میشه که در اون فرد در از دست دادن فرصت ها یا سودها شک و تردید داره. برای مثال، شخصی با کمی پرس و جو می فهمه که اگه در جایی در بازارهای مالی مثل صرافی ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنه، سود زیادی به دست میاره.


 

لینک های مفید
بالا