ارز دیجیتال

فول نود چیست؟

1402/07/22 0

هر کاربری که در شبکه یک ارز دیجیتال فعالیت می‌ کند با عنوان نود یا گره شناخته می‌ شود. نود ها بر اساس فعالیت تعریف شده به انواع مختلفی تقسیم می‌ شوند و برای انجام فعالیت خود به ابزارها و دستگاه ‌های متفاوتی نیاز دارند. فول نود یکی از انواع نود ها است که تمامی داده ‌های شبکه بلاک چین را ذخیره می‌‌کند و از این اطلاعات برای تامین امنیت شبکه و همچنین تحلیل وضعیت آن استفاده می ‌کند. در این مقاله می‌ خواهیم ابتدا تعریف نود و دلیل نیاز به نود ها را بررسی کنیم. سپس سوال فول نود چیست را با بررسی فول نود بیت کوین پاسخ می‌ دهیم و روش ایجاد یک نود کامل بیت کوین را بررسی می ‌کنیم.

فول نود چیست؟

فول نود (Full Node) در بلاک چین، به گره ‌هایی گفته می‌ شود که تمام اطلاعات شبکه روی آن‌ ثبت شده است. این گره ‌ها تمام تراکنش‌ ها و بلاک‌ های ایجاد شده را دریافت و ذخیره می‌ کنند. در کنار این مسئولیت، فول نود وظیفه دارد تا داده‌ ها را همگام ‌سازی و توزیع کند و بلوک‌ های جدید را نیز اعتبار سنجی کند.
از دیگر وظایف گره کامل در شبکه بلاک چین، می ‌توانیم به ایجاد یک پایگاه داده قابل اعتماد و شفاف هم اشاره کنیم.
فول نود با انجام این وظایف، امنیت شبکه را تامین می‌ کند و صحت داده‌ ها را مورد تایید قرار می‌ دهد؛ در نتیجه هرچه تعداد فول نود ها در یک شبکه بیشتر شود، اعتبار و امنیت آن نیز بالاتر می‌ رود. نود های کامل به‌ طور خود خواسته به قوانین شبکه عمل می‌ کنند و درصورت زیاد شدن تعداد آن‌ ها، استحکام شبکه هم بیشتر می ‌شود.

معرفی انواع فول نود بیت کوین

what-is-full-node

نود های بیت کوین در واقع رایانه ‌هایی هستند که به شبکه بیت کوین متصل شده و نرم افزار آن را اجرا کرده‌ اند. این نود ها در فرآیندهای مختلفی مانند گزارش، تایید، پردازش و ذخیره اطلاعات تراکنش‌ های BTC شرکت می ‌کنند. از میان سه نوع گره یا نود در بلاک چین بیت کوین می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:
نود کامل (Full Node): این دسته از گره‌ ها وظیفه تایید تراکنش‌ ها و بلاک‌ ها را بر عهده دارند و همچنین باید روی تاریخچه و ترتیب ثبت شدن تراکنش ‌ها به توافق برسند. فول نود ها نسخه کامل بلاک چین را نگهداری کرده و همواره در اضافه شدن یا نشدن بلاک ‌ها به آن تاثیرگذار خواهند بود. اما بر خلاف نود های ماینر، این فول نود ها امکان ارائه پیشنهاد اضافه شدن بلاک جدید را ندارند و در نتیجه پاداشی هم دریافت نخواهند کرد.
نود ماینر (Miner Node): این نود ها تراکنش ‌ها را در بلاک ‌هایی قرار می ‌دهند در شبکه بیت کوین قابل تایید باشد. هر زمان که بلاک استخراج شده توسط یک نود ماینر به بلاک چین اضافه شود، پاداشی به او تعلق خواهد گرفت. علاوه بر این، نود های ماینر واحدهای تازه ایجاد شده BTC را هم وارد چرخه بازار می‌ کنند. برای استخراج بیت کوین باید تبدیل به این نوع گره شوید.
نود سبک (Light nodes): این گره ‌ها نسخه کم‌ حجم‌ تر بلاک چین بیت کوین را نگهداری می‌ کنند. در نتیجه می‌ توان آن‌ ها روی دستگاه‌ هایی مانند تلفن هوشمند اجرا کرد و تراکنش‌ های بیت کوینی انجام داد.

مزایا راه اندازی فول نود بیت کوین

نیازی به اعتماد به دیگران ندارید، فقط به خودتان اعتماد می ‌کنید: با اجرای نود در ارز دیجیتال خود، لازم نیست به کسی اعتماد کنید تا شبکه را سالم و بدور از سارق نگه دارد بلکه خودتان این کار را انجام می‌ دهید. اگر تراکنش قوانین اجماع را زیر پا بگذارد، نود شما به طور خودکار آن را رد می‌ کند و آن تراکنش انجام نمی‌ شود، حتی اگر دیگران تراکنش را بپذیرند.
خودمختاری در انتخاب: هنگامی که یک بلاک چین تحت یک هارد فورک قرار می ‌گیرد، گره ‌های سبک وزن به طور خودکار زنجیره را با بیشترین مشکل انباشته دنبال می ‌کنند. برخی از کلاینت‌ های سبک و کیف پول ‌های SPV به کاربران خود اجازه می ‌دهند تا انتخاب کنند که کدام زنجیره را دنبال کنند، برخی دیگر این کار را نمی ‌کنند. اما فول نود ها همیشه می‌ توانند برای خود انتخاب کنند. اگر می‌ خواهید در چالش فورک شرکت کنید، راه اندازی فول نود بیت کوین راه خوبی است.
ایمنی و حریم خصوصی: برای استفاده کامل از سیستم همتا به همتای بیت کوین، باید در واقع یک «همتا» باشید. یعنی نود خود را اجرا کنید. در غیر این صورت، تراکنش‌ های شما همیشه از طریق شخص ثالثی پردازش می‌ شوند یعنی همان نودی که تراکنش را از کیف پول شما به شبکه پخش می‌ کند.
ایجاد کیف پول ایمن بیت کوین: اجرا و نصب فول نود بیت کوین برای پشتیبانی از شبکه و استفاده از کیف پول آن برای ذخیره بیت کوین امکان پذیر است و روشی ایمن نیز به حساب می‌ آید، اما با این وجود نباید از اقدامات احتیاطی در هنگام استفاده از کیف پول بیت کوین غافل شد.
با وجود تمام مزایای کسب درآمد با فول نود بیت کوین، چرا اکثر کاربران همچنان مشتریان سبک وزن و کیف پول ‌های SPV را انتخاب می‌ کنند؟ زیرا حفظ یک فول نود خالی از مشکل نیست!

معایب راه‌ اندازی فول نود بیت کوین

۱- درگیر شدن فضای دیسک رو رم: شما برای همگام ‌سازی اولیه با کل شبکه، نیاز دارید که کل بلاک‌ چین را دریافت کنید و این راه‌ اندازی به فضای دیسک قابل توجهی نیاز دارد. 
۲- مصرف پهنای باند: راه‌ اندازی یک گره کامل با پهنای باند محدود، کار سختی خواهد بود. حداقل پهنای باند توصیه‌ شده برای بیت ‌کوین Core، چیزی در حدود ۵ گیگابایت آپلود و ۵۰۰ مگابایت دانلود در روز است.
۳- هزینه ‌های راه ‌اندازی: نصب نود کامل شبکه، نیاز به تجهیزات اولیه دارد و باید اجرای اولیه را درصورت امکان روی سخت ‌افزار قدرتمندی انجام دهید. اگر از سخت ‌افزار های ضعیف استفاده کنید، زمان بیشتری را هم برای رفع مشکلات صرف می‌ کنید. همچنین مصرف برق فول نود ها می‌ تواند بسیار بالا باشد.

سخن نهایی
نقش نود ها در شبکه بلاک چین، معادل نقش سرور ها در فضای اینترنت است. اصلی ‌ترین مزیت راه‌ اندازی یک نود کامل، حفظ امنیت تمام و کمال شبکه است. از طرفی این مورد برای کسانی که تایید تراکنش امن برای آن ‌ها اهمیت زیادی دارد، مورد بسیار کاربردی و مهمی محسوب می‌ شود و باعث می‌ شود که شبکه، از حمله ‌ها در امان بماند.
شما باید با توجه به کسب ‌و کار خود و میزان استفاده ‌ای که از شبکه دارید، بسنجید که با وجود تمام معایب و مزایا، راه ‌اندازی یک فول نود می‌ تواند برای شما منفعت بیشتری به ‌همراه داشته باشد و یا موجب ضرر شما شود.
 

لینک های مفید
بالا