ارز دیجیتال

هایپر لجر چیست؟

1402/03/07 0

هایپر لجر پروژه متن باز موسسه لینوکس است که مجموعه ابزار و چارچوب های مختلف و پروژه هایی برای توسعه دهندگان و کسب و کارها ارائه می‌دهد تا شبکه های بلاک چین ایجاد کنند. هدف پروژه هایپر لجر تسهیل همکاری بین کسب و کارها، توسعه دهندگان و سایر فعالان حوزه فناوری دفتر کل توزیع شده است. در حال حاضر بیش از ۲۵۰ سازمان از هایپر لجر پشتیبانی می‌کنند و این عدد مدام در حال افزایش است. هایپرلجر به یکی از رایج ترین و غالب ترین ابزارها و محیط ها برای نهادها و طرفین تبدیل شده است تا بیشتر درباره فناوری بلاک چین یاد بگیرند و در جامعه پویا شرکت کنند.

هایپر لجر چیست؟

در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال، پروژه‌های بسیاری روی کار آمده‌اند. از بین آنها بیت کوین و اتریوم رسانه‌ای‌تر شدند. اما در این میان پروژه‌ای وجود دارد که با اینکه تیترهای خبری را به خود اختصاص نداده، قصد انجام کار خارق‌العاده‌ای را دارد. وقتی بلاک چین‌ها برای رفع بسیاری از نیازهای ما در سراسر دنیا روی کار آمدند، پروژه‌ای به نام هایپرلجر (Hyperledger) با هدف استانداردسازی و دموکراتیک‌ کردن فناوری بلاک چین با دنیای کسب و کار ظهور کرد. این پروژه توسط بنیاد لینوکس توسعه داده شد. در حقیقت به جای اینکه کسب‌و‌کارها خود شخصا به حل مشکلاتشان با استفاده از بلاک چین بپردازند، هایپرلجر بلاک چین‌های اختصاصی‌ای برای هر حوزه ساخته و به نیازهای هر یک پاسخ می‌دهد. در سال ۲۰۱۵، بنیاد لینوکس، سازمان غیراتفاعی‌ای که نوآوری‌های زیادی در حوزه‌ی نرم‌افزارهای متن‌باز ارائه می‌دهد، از رهبران صنایع دعوت کرد تا فناوری بلاک چین را در سطح سازمانی جلو ببرند. هدف اصلی آن ایجاد یک فریم‌ورک دفترکل توزیع شده‌ی متن باز بود که بتوان روی آن اپلیکیشن‌های مخصوص به هر حوزه‌ی کسب‌و‌کار و نیز پلتفرم‌ها و سیستم‌های سخت‌افزاری برای پشتیبانی از تراکنش‌های هر صنعت را توسعه داد. هایپرلجر در اینجا متولد شد.

ویژگی‌های هایپر لجر فابریک :

برای درک قابلیت‌های هایپر لجر فابریک، ابتدا باید با ویژگی‌های این ابزار آشنا شوید. تعدادی از ویژگی‌های مهم هایپر لجر فابریک به شرح زیر است:
•    لتنسی (Latency) یا تاخیر کم در نهایی‌سازی یا ثبت نهایی
•    معماری ماژولار و مجاز (برای دسترسی نیاز به مجوز دارد)
•    قرارداد هوشمند باز که باعث انعطاف‌پذیری در اجرای تمام انواع راهکارها می‌شود.
•    قابلیت‌های Plug-and-play در الگوریتم اجماع
•    پشتیبانی از سالیدیتی (Solidity) و ماشین مجازی اتریوم (EVM)
•    پشتیبانی از قرارداد هوشمند چند زبانه مانند JavaScript، Go و Java
•    رویکردهای انعطاف پذیر برای حفظ حریم خصوصی با قابلیت جداسازی داده از کانال‌ها و اشتراک‌گذاری انحصاری داده از مجموعه داده‌های خصوصی
•    پشتیبانی از دستورات JSON و دستورات مربوط به کلیدها

هایپر لجر چطور کار می‌کند؟

با همه این حرف‌ها، در شبکه مبتنی بر هایپر لجر اوضاع به کلی متفاوت است! اشخاص ثالثی که به انجام معامله کمک می‌کنند، فقط می‌توانند مقدار دقیق اطلاعات مورد نیاز خود را به کمک اجازه گرفتن و قانون‌گذاری‌های مربوطه در شبکه به دست آورند. فرض کنیم آلیس و باب تراکنش خاص خودشان را روی یک شبکه مبتنی بر هایپر لجر انجام می‌دهند، در این مورد آلیس می‌تواند باب را از طریق یک اپ دنبال کند که برای آن هم به یک سرویس عضویت نیاز است. بعد از اینکه عضویت معتبر شود، این دو کاربر به هم متصل می‌شوند و نتایج ایجاد می‌شود. در این توافق‌نامه دوطرفه، نتایج باید یکسان باشد تا مورد تأیید قرار بگیرد. اما در تراکنش‌های دیگر با چندین طرف، قواعد بیشتری می‌تواند به کار گرفته شود. این تراکنش‌های تولیدی حالا به یک کلود عمومی برای سفارش گذاشتن ارسال می‌شود و مطابق آن به لجرهای مرتبط منتقل می‌شود.

نتیجه گیری :
استفاده و به‌کارگیری کاربردهای هایپر لجر فابریک در دنیای حقیقی، مزایای زیادی دارد. چهارچوب‌های بلاکچینی مثل فابریک، آینده بلاک چین را شکل می‌دهند. اکوسیستم در حال رشد هایپر لجر نشان می‌دهد که فابریک تا حد زیادی در خلق راهکارهای بلاکچینی موثر و کاربردی است. سازمان‌ها می‌توانند از ابزار هایپر لجر فابریک برای تغییرات دیجیتال و دیگر عملیات خود استفاده کنند. استفاده از ویژگی تطبیق‌پذیری و امنیت فابریک، مزایای ویژه‌ای را برای هر کاربر در بر خواهد داشت. 

لینک های مفید
بالا