ارز دیجیتال

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

1401/12/13 0

گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها الگوریتم‌هایی را طراحی کرده که هرکدام برای بررسی یکی از موارد مهم در رتبه‌بندی اختصاص یافته‌اند. برای مثال الگوریتم پاندا مختص بررسی کیفیت تولید محتوای درون سایت‌هاست. الگوریتم مرغ مگس خوار ارتباط بین محتوای صفحه و عبارت جستجو شده توسط کاربران را بررسی می‌کند و به همین ترتیب الگوریتم پنگوئن نیز وظیفه کنترل کیفیت بک لینک‌های سایت‌ها و صفحات را بر عهده دارد.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است برای مقابله با سایت‌هایی که قصد دارند از طریق روش‌های اسپم مثل  لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و سایت خود را به رتبه‌های بالاتری بیاورند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می‌کند سایت‌هایی که اسپم به نظر می‌رسند را شناسایی و جریمه کند.این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد و از آن پس تنها در دوره‌های مشخصی فعالیت می‌کرد؛ یعنی اگر سایت‌های جریمه شده موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح می‌کردند، باز هم تغییری در وضعیت‌شان ایجاد نمی‌شد. آن‌ها باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم گوگل پنگوئن می‌ماندند و این کار نیز ممکن بود ماه‌ها یا حتی در برخی موارد چند سال به طول بیانجامد.اما الگوریتم گوگل پنگوئن در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایت‌ها، به طور مداوم به روز رسانی می‌شود، بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد می شود، دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید. من به شخصه بر این باورم که این مورد، می‌تواند خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو به سادگی بر روی انجام فعالیت‌های بازاریابی تمرکز می‌کنند و دیگر نگران به روز رسانی‌های گوگل و اعمال جریمه ها نمی‌نباشند.

نحوه کار گوگل پنگوئن چگونه است؟

گوگل پنگوئن سایت‌هایی را هدف خود قرار می‌دهد که بک‌لینک‌های اسپم ساخته‌اند تا بتوانند نتایج جستجوی گوگل را به بازی بگیرند و رتبه بالاتری کسب کنند. الگوریتم‌های گوگل، هر سایت را بر اساس فاکتورهای متفاوت مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند. برخی از این فاکتورها مثل سرعت سایت شناخته شده‌اند ولی برخی از فاکتورها مبهم و ناشناخته‌اند.
برای آشنایی بیشتر با نوع بک لینک‌هایی که گوگل پنگوئن هدف خود قرار می‌دهد، چند مورد را نام می‌بریم:

•    سایت های کم کیفیت؛
•    داشتن انکرتکست مشابه یا یکسان؛
•    ساخته شدن با استفاده از بات یا ابزار؛
•    به صورت پولی خریده شده‌اند؛
•    منبع آن‌ها کشورهای ناشناخته است؛
•    در دوره زمانی کوتاهی ساخته شده‌اند؛
•    ردپای آن‌ها به کشورهای مشکوک می‌رسد.

به محض اینکه گوگل هر یک از بک لینک های سایت ها را کراول می کند، پنگوئن بر اساس کیفیت به لینک ها امتیاز می‌دهد. اگر در هر کدام از موارد، امتیاز منفی دریافت کنید، گوگل پنگوئن شما را پنالتی می‌کند،سپس ناچارید نقایص سایتتان را اصلاح کنید. گوگل لینک‌های سایت‌ها را برچسب می‌زند مانند:
•    لینک های پایین (footer)
•    لینک هایی که رد شده‌اند
•    لینک هایی که از پنگوئن تاثیر گرفته‌اند

به روز رسانی الگوریتم پنگوئن :

می‌دانید که الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و به رسمیت شناخته شد و در زمینه‌ی جست‌وجو موجب تغییرات فراوانی شد، براساس گزارشات رسمی که از طریق شرکت گوگل داده شده است این الگوریتم به تنهایی ۳٪ بر روی نتایج نهایی تاثیرگذار بوده است، البته در به روز رسانی‌های بعد از آن این الگوریتم تاثیرات بسیار بیشتری را داشته است. بعد از مدتی یک به روز رسانی دیگر از از این الگوریتم انجام شد که در سال 2013 ماه مه معرفی شد که تقریبا ٪۲.۳ به تاثیرات الگوریتم پنگوئن اضافه کرد. با توجه به توضیحات بالا دانستیم که به‌روز رسانی این الگوریتم بسیار پر اهمیت بوده و همواره تغییرات زیادی در آن صورت می‌گیرد.

نتیجه گیری :
همان‌گونه که در قسمت‌های قبلی به صورت کامل عنوان گردید، الگوریتم پنگوئن با ارائه آپدیت‌های مختلف توسط گوگل بسیار دقیق‌تر و کاربردی‌تر شده است و توسعه دهندگان وب سایت‌ها می‌توانند قبل از آغاز فعالیت‌های خود در بستر اینترنت موارد تاثیرگذار بر روی رتبه سایت خود را در هنگام تولید محتوا و یا فعالیت در قالب وب سایت رعایت نمایند تا این الگوریتم باعث کاهش ورودی وب سایت آن‌ها نشود. همچنین، بررسی اعتبار لینک قبل از انتشار آن یکی از بهترین استراتژی‌ها برای در امان ماندن از الگوریتم‌های گوگل است و انجام آن هزینه چندانی را برای شما نخواهد داشت. بنابراین، با رعایت این اصول ساده می‌توان به صورت ارگانیک در سیستم رتبه بندی گوگل پیشرفت کرد و مشتریان بیشتری را به سایت مورد نظر هدایت نمود.

لینک های مفید
بالا