ارز دیجیتال

استخر استخراج بیت کوین

1401/10/04 0

استخر ماینینگ به مکانی گفته میشود که ماینرها قدرت دستگاه های خود را با یکدیگر ادغام میکنند تا احتمال حدس بلاک تراکنش ها و به زبان ساده کسب درآمد افزایش یابد. البته بدیهی است که میزان درآمد تمام افراد یکسان نخواهد بود و معیارهایی از جمله تعداد دستگاه ها و قدرت آنها بستگی دارد.

استخراستخراج بیت کوین چیست؟

استخراستخراج بیت کوین (Mining Pool) محلی مجازی است که جمعی از استخراج‌کنندگان گرد‌هم می‌آیند و برای استخراج یک بلاک تلاش می‌کنند. درواقع، ماینرهای کوچک قدرت پردازش خود را در‌اختیار استخر استخراج قرار می‌دهند و استخر استخراج نیز به‌نمایندگی از همه آنا‌ن در فرایند ماینینگ شرکت می‌کند و پاداش استخراج را به‌دست می‌آورد و باتوجه‌به سهم هر ماینر از توان کل استخر، پاداش را بینشان تقسیم می‌کند.

ماینر های بیت کوین گروهی از "معدنچیان" هستند که برای پاداش خود را ملزم حل مسایل می دانند. با توجه به توان هش ماینرها تقسیم شده و پاداش بین آنها تقسیم می شود. استخر بیت کوین روشی برای استخراج منابع آنها و به اشتراک گذاشتن قدرت هش آنها است.

استخرهای مختلف استخراج بیت کوین وجود دارد و انتخاب محبوب ترین آنها دشوار است. برای جلوگیری از تمرکز بالقوه قدرت هشینگ ، ترجیح دهید یک استخر بیت کوین کوچک انتخاب کنید.

استخرهای بیت کوین در سراسر جهان

چین از نظر داشتن بیشترین تعداد استخرهای بیت کوین در جهان حاکم است. استخرهای بیت کوین بر اساس قدرت هش کنترل شده توسط یک استخر رتبه بندی می شوند. دراینجا لیستی از بزرگترین استخرهای ماینینگبا قدرت هش آنها بر اساس اطلاعات موجود Blockchain آورده شده است.

استخرهای بزرگتر پرداخت های مرتبط بیشتری را ارائه می دهند، اما استخرهای کوچکتر برای جذب کاربران جدید تخفیف های بیشتری را دارند.

ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

در واقع استخراج ارز دیجیتال همان فرایند تولید ارز دیجیتال هست، و همینطور فرایند حل و رسیدن به جواب همان عمل مایننگ هست و اصطلاحا افرادی که از این روش به استخراج انواع ارزهای دیجیتال میپردازن، ماینر نام دارن. روش های مختلفی برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود داره مثل از طریق cpu, gpu و استخراج از طریق تراشه های asic هرکدوم از این روش های ذکر شده مزیت ها و معایب خاص خودشونو دارن که در ادامه به توضیح اونها میپردازیم.

استخراج ارزهای دیجیتال

• استخراج از طریق CPU:

روش اولیه ای که برای استخراج ارز دیجیتال وجود داره، استفاده از پردازنده های مرکزی کامپیوتر و لپتاپ شخصی هستش که امکان استخراج با سیستم های خانگی هم وجود داره، ولی دردسری که به همراه داره زمان بر بودن و همینطور بی صرفه بودنش هست که ارزش کمتری رو داره و امروزه کلا استفاده نمیشه.

• استخراج از طریق GPU:

روش دیگه ای که برای استخراج و ماینینگ ارز دیجیتال امکان هست استفاده از کارت های گرافیک سیستم های شخصی (کامپیوتر، لپ تاپ) هست که نسبت به عمل قبلی از پتانسیل بالایی برخورداره و به همین دلیل سرعت و کارایی شون در استخراج بلاکچین مفید تر شده هست. این روش برای استخراج ارزهایی مثل اتریوم به کار میره.

• استخراج از طریق ASIC:

امروزه تنها راه برای استخراج ارزهایی مثل بیت کوین همین ماینرها یا دستگاه های asic هستن. چون توان محاسباتی بالایی دارن. بنابراین ماینر دستگاهی هست که بعد از راه اندازی آن میتونین به استخراج و ماینینگ بپردازین.

ولی فقط داشتن دستگاه ماینر برای شما مساوی استخراج ارز دیجیتال نخواهد بود و باید دستگاه ماینر خودتون رو به یک استخر استخراج متصل کنین.

انواع پاداش دهی در استخرهای استخراج

روش پرداخت سود ماینینگ توسط استخرهای استخراج می‌تواند متفاوت باشد. استخرهای استخراج بزرگ معمولاً از یکی از شیوه‌های زیر برای پرداخت به کاربران خود بهره می‌برند.

  • پرداخت به ازای سهم

  • پرداخت نسبی

  • پرداخت مبتنی بر امتیاز

  • پرداخت به ازای N سهم آخر

پرداخت به ازای سهم (PPS):

در این روش پرداخت سود استخراج، نسبت به میزان توان پردازشی که در اختیار شبکه قرار می‌دهید، به شما سهام اعطا شده و به همان نسبت نیز سود پرداخت خواهد شد. در این روش که کوتاه شده عبارت «Pay Per Share» است، صرف نظر از موفقیت آمیز بودن استخراج بلاک و بدون در نظر گرفتن درآمد استخر، سودی به شما تعلق خواهد گرفت.این استخر است که از موجودی خود، سهم استخراج افراد را پرداخت می‌کند. نسخه جدیدتر این روش پرداخت سود، PPS+ نام دارد. کارکرد PPS+ مانند PPS است با این تفاوت که کارمزد تراکنشِ هر بلاک نیز توسط استخر محاسبه می‌شود.

پرداخت نسبی (Proportional):

در پرداخت نسبی نیز به نسبت قدرت پردازشی که یک ماینر در اختیار استخر قرار می‌دهد، سود دریافت می‌کند، با این تفاوت که پاداش تنها در صورتی به شما اعطا خواهد شد که یک بلاک ماین شود. در روش نسبی، بلافاصله پس از استخراج یک بلاک، پاداش شما به نسبت سهم شما از قدرت پردازشیِ کلی، به حساب کیف پول‌تان واریز خواهد شد.

به یاد داشته باشید در پرداخت نسبی، با بیشتر شدن تعداد ماینرها در استخر، پاداش دریافتی کمتر می‌شود؛ از طرف دیگر شانس پیدا شدن بلاک و تخصیص پاداش بیشتر خواهد بود.

پرداخت مبتنی بر امتیاز (Score-Based):

پرداخت مبتنی بر امتیاز، روشی است که با هدف جلوگیری از تعویض مداوم استخر ایجاد شده است؛ به عبارت دیگر استخر استخراج نسبت به فعالیت شما، امتیاز به شما می‌دهد و هر چه امتیاز شما در استخر بیشتر باشد به تبع آن پاداش دریافتی نیز بیشتر خواهد شد. در روش پرداخت مبتنی بر امتیاز نیز، پاداش پس از ماین یک بلاک به حساب ماینرها واریز خواهد شد.

پرداخت در ازای N سهم آخر (Pay Per Last N Share):

در این روش پرداخت پاداش ماینینگ، ماینرها ابتدا سهم‌هایی دریافت می‌کنند که در چارچوبی از پیش تعیین‌شده محاسبه می‌شود. بر خلاف دیگر روش‌های پرداخت سود، به سهم‌های خارج از محدوده پاداش تعلق نمی‌گیرد. در روش پرداخت در ازای N سهم آخر، N نشان دهنده آخرین سهم‌های دریافت‌شده تا زمان حل بلاک است.

مثلا اگر N را ده میلیارد سهم در نظر بگیریم، پس از ایجاد یک بلاک، تنها ده میلیارد سهم آخر که به فرایند استخراج پیوسته‌اند، پاداش دریافت می‌کنند. به یاد داشته باشید که N رقمی مشخص نیست اما روش محاسبه آن ضریب ثابتی دارد که به سختی استخراج استخر مرتبط است.

از این روش پرداخت با نام «پرداخت در ازای شانس» نیز یاد می‌شود؛ به این دلیل که در صورت اجرای صحیح آن، ماینرها توانایی محاسبه زمان دقیق پیوستن به استخر را بیابند.

جمع بندی کلی:

با توجه به توضیحاتی که بطور مختصر بهشون اشاره شد، به احتمال زیاد شما هم از با ارزش بود استخرهای ارزهای دیجیتال با خبر شدین و اینکه بخواین کدومش رو برای استخراج ارز دیجیتالتون انتخاب کنید به سلیقه و خواست خودتون بستگی داره. اگه تصمیم به استخراج سازی فردی دارید با ید بگیم در مقابل افرادی که در ثانیه با توان پرداشی چیزی حدود 150 میلیون تراکنش دارن، شانس شما تقریبا صفره؛ چونکه استخرهای استخراج با تیم هایی که تشکیل دادن پیشرفت چشمگیری

رو داشتن.شما  فقط با این موضوع ها شروع به تصمیم گیری نکنین، و با توجه به بودجه و دارایی که در اختیار دارید عمل کنید.

لینک های مفید
بالا