ارز دیجیتال

بهترین اندیکاتور‌ها برای نوسان‌گیری کدام هستند؟

1401/10/17 0

بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال پرتلاطم هستند. نمودارهای قیمت روندهای صعودی یا نزولی را به صورت خط صاف طی نمی‌کنند. مثلا صعودهای بلندمدت همراه با ریزش‌های کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد و اصطلاحا قیمت نوسان می‌کند. برخی از معامله‌گران نگاه بلندمدت به چارت قیمت دارند و به نوسان‌های کوتاه‌مدت اهمیت نمی‌دهند. در نقطه‌ی مقابل برخی دیگر با استراتژی‌های کوتاه‌مدت، به دنبال استفاده از نوسانات کوتاه‌مدت بازار هستند. به این کار نوسان‌گیری و به این معامله‌گران اصطلاحا نوسان‌گیر می‌گویند.

معامله‌گران از اندیکاتورهای تکنیکال برای بررسی عرضه و تقاضا و درک ماهیت روانشناسی بازار استفاده می‌کنند. اندیکاتورها سرنخ‌هایی در مورد روند آتی قیمت ارائه می‌دهند و از آنها سیگنال‌های خرید و فروش استخراج می‌شود.نیازی به استفاده از همه اندیکاتورها نیست. با توجه به نوع معاملاتتان یکی از آنها را انتخاب کنید یا از ترکیب اندیکاتورها برای نوسان‌گیری استفاده کنید. این اندیکاتورها برای تشخیص روند و نوسان‌گیری در بازار بورس، فارکس، ارز دیجیتال و… بسیار مفید هستند.

بهترین اندیکاتور‌ها برای نوسان‌گیری کدام هستند؟

  • RSI

معروف‌ترین و پر کاربرد‌ترین اندیکاتور-اسیلاتور بازار. RSI چیست ؟  RSI اندیکاتوری بازگشتی است که برای تأیید و تعیین نقاط قیمتی و سطوح بازگشتی بازار به‌کاربرده می‌شود و به دلیل اینکه در دو سطح بین ۰ تا ۱۰۰ در حال نوسان است در شاخه اسیلاتورها گنجانده می‌شود. اندیکاتور RSI نشان‌دهنده‌ی قدرت بازار و قدرت خریداران و فروشندگان نسبت به هم است و از همین حیث، شاخص قدرت نسبی نامیده شده است.

اندیکاتور RSI شاخصی است که با نوسان بین دو عدد صفر و صد اطلاعات مفیدی را در مورد روند معاملات، محدوده‌های اشباع خرید و فروش و … به ما می‌دهد. زمانی که شاخص بر روی عدد ۷۰ یا بالاتر از آن قرار می‌گیرد ما به محدوده اشباع خرید رسیده‌ایم. در این حالت انتظار می‌رود که شاهد یک برگشت در روند قیمت و یا اصلاح باشیم. به همین صورت زمانی که شاخص به محدوده ۳۰ کاهش می‌یابد اشباع فروش اتفاق افتاده و انتظاراتی مثل حالت قبلی خواهیم داشت. این پایه‌ای ترین و ابتدایی‌ترین کاربرد اندیکاتور RSI برای ما خواهد بود.

بیشتر بخوانید اندیکاتور RSI چیست؟

  • اندیکاتور MFI یکی از بهترین اندیکاتورها برای نوسان گیری

شاخص جریان پول (MFI) یک نوسان ساز فنی است که از داده های قیمت و حجم برای شناسایی سیگنال های خرید یا فروش در یک دارایی استفاده می کند. همچنین می توان از آن برای تشخیص واگرایی هایی که در مورد تغییر روند قیمت هشدار می دهند استفاده کرد. اندیکاتور MFI در یک بازه عددی بین 0 تا 100 حرکت می کند، حتی ظاهر این اندیکاتور نیز شباهت زیادی به RSI دارد اما برخلاف نوسانگرهای معمولی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، شاخص جریان پول یا اندیکاتور MFI در مقایسه با قیمت صرفاً داده ‌های قیمت و حجم را در بر می‌ گیرد. به همین دلیل، برخی از تحلیلگران MFI را RSI حجمی می نامند. شاخص جریان پول(MFI)  نشان دهنده انطباق وزنی، حجمی از شاخص آر اس آی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. RSI حرکت بازار را از طریق سرعت و تغییر در حرکات قیمت دنبال می کند، برخلاف MFI که با دقت بیشتری فشار خرید و فروش را بر اساس نوسانات حجم معاملات زیر نظر دارد.

مکدی

  • MACD

اندیکاتور مکدی از دیگر اندیکاتور‌هایی است که سیگنال‌های معتبری برای ورود به معامله صادر می‌کند. قطعا تمامی ابزار‌ها درصدی خطا در سیگنال‌های خود دارند که با ترکیب آنها با دیگر سیستم‌های معاملاتی می‌توان تا حدی از خطاها کاست. مکدی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اندیکاتور مکدی به واسطه اجزای خود مخصوصا در نمودار متحرک اقدام به صادر کردن سیگنال می‌کنند.هرگاه کراس صعودی مکدی، همزمان با واکنش به سطوح کلیدی پرایس اکشن به وجود آمد، تا حد بالایی می‌توان به آن سیگنال اعتماد کرد و با مدیریت ریسک و سرمایه وارد معامله شد. به‌عنوان مثال کراس نزولی مکدی همزمان با واکنش به یک مقاومت کلیدی و مهم پرایس اکشن همراه شود. این می‌توان یک سیگنال فروش قوی برای معامله نوسانی در بازار باشد.

  • اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV

ابتدا از اندیکاتور حجم تعادلی (On-Balance Volume) برای اندازه‌گیری جریان مثبت و منفی حجم در دوره‌ی زمانی استفاده کنید. حجم تعادلی به این صورت محاسبه می‌شود:

اگر قیمت نسبت به روز قبل افزایش یابد، حجم امروز به حجم روز قبل اضافه می‌شود.

اگر قیمت نسبت به روز قبل کاهش یابد، حجم امروز از حجم روز قبل کسر می‌شود.

به جای روز می‌توان از هر تایم فریم دیگر (ساعتی، هفتگی و…) استفاده کرد. واضح است که در یک روند صعودی OBV افزایش می‌یابد و در روند نزولی مقدار رو به کاهش است.هنگامی که حجم تعادلی افزایش می‌یابد به معنای ورود خریداران و افزایش قدرت آنهاست. روند نزولی حجم تعادلی نیز به معنای کاهش قدرت خریداران است. اندیکاتور OBV یکی از بهترین اندیکاتورهای تکنیکال برای تایید روند است. اگر قیمت و OBV همزمان افزایش یابند به معنای ادامه‌ی روند صعودی است. کاهش همزمان قیمت و OBV به معنای ادامه‌ی روند نزولی است.

از حجم تعادلی برای تشخیص واگرایی‌ها نیز استفاده می‌شود. واگرایی هنگامی رخ می‌دهد که قیمت و اندیکاتور در جهت عکس هم حرکت کنند. با استفاده از واگرایی‌ می‌توان معکوس شدن روند را تشخیص داد. به عنوان مثال افزایش قیمت و کاهش OBV، به این معناست که روند صعودی توسط خریداران قوی پشتیبانی نمی‌شود و احتمال بازگشت روند وجود دارد.

  • اندیکاتور Bollinger Bands

Bollinger Bands، یک شاخص نمودار ساخته شده توسط جان بالیزر، برای اندازه گیری نوسانات بازار می باشد. از اندیکاتور باند های بولینگر (bollinger bands) می توان در تشخیص روند استفاده کرد همچنین در تایید سیگنال های خرید و فروش و درک موقعیت های هیجانی نیز کاربرد بسیاری دارد.

قدم اول در محاسبه باندهای بولینگر، محاسبه میانگین متحرک ساده (معمولا بصورت ۲۰ روزه) برای سهام مورد نظر است. یک میانگین متحرک ۲۰ روزه، میانگین قیمت پایانی سهام مورد نظر در ۲۰ روز اول را بعنوان اولین نقطه داده خود محاسبه می کند. در نقطه داده بعدی، اولین قیمت حذف شده، قیمت روز ۲۱م به آن اضافه و میانگین آن محاسبه خواهد شد. این روند به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد. پس از آن، انحراف معیار قیمت سهم محاسبه می شود. انحراف معیار، مقیاسی ریاضی برای بیان نوسان میانگین است و عمدتا در علم آمار، اقتصاد، حسابداری و امورمالی مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت انحراف معیار یک مجموعه داده ی مشخص، بیانگر میزان پخش شدگی اعداد این مجموعه نسبت به مقدار میانگین آنها خواهد بود. مقدار انحراف معیار با گرفتن جذر واریانس (که خود میانگین مربع اختلافات اعداد مجموعه نسبت به مقدار میانگین آنهاست) محاسبه می شود. پس از آن مقدار انحراف معیار در ۲ ضرب شده و مقدار حاصله یک بار را با هر نقطه در نمودار SMA جمع و یک بار از آن ها کسر می شود. با این کار نوار های بالایی و پایینی مشخص خواهند شد. اخطارهای خرید و فروش در هنگام استفاده از این اندیکاتور به هیچ وجه به معنای قطعی، خرید و فروش نبوده و برای معامله نیازمند ترکیب این اندیکاتور با سایر اندیکاتورها است .

  • اندیکاتور ورتکس Vortex indicator

این اندیکاتور رو شاید کمتر بشناسین ولی کاربرد خوبی رو داره و کسایی که میخوان استراتژی شخصی بسازن میتونین که این اندیکاتور رو بخشی از استراتژیتون هم بزارین البته بستگی به استراتژی شما هم داره ، این اندیکاتور از دو تا خط تکشیل شده.خط VI مثبت و خط VI منفی که معموال خط مثبتش یا آبیه یا سبز و اون یکی قرمز یا نارنج ی میتونه رنگشون باشه توی این توضیحات خط VI مثبت رو آبی و خط VI منفی رو نارنجی در نظر میگیریم

رفقا وقتی خط VI مثبت این اندیکاتور بالایی خط VI منفی راحت تر بگم وقتی آبی بالایی نارنجی بود یعنی روند صعودیه و بلعکس وقتی خط نارنجی یا VI منفی بالایی خط آبی بود یاهمون VI مثبت در اینجا یعنی روند نزولیه.

سخن آخر

نوسان‌گیری استراتژی ایده آل و مناسبی برای معامله‌گران مبتدی نیست. این شیوه معامله کردن با ریسک‌های زیادی همراه است که باید به‌عنوان تریدر آن‌ها را بپذیرید. سود بردن از نوسانات قیمت در بازارهای مانند ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت پُرنوسان این دسته از بازارها بیشتر رایج است.توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه تمام سرمایه خود را برای نوسان‌گیری در بازار در نظر نگیرید؛ بلکه با مدیریت صحیح ریسک تنها بخشی از دارایی خود را برای این منظور اختصاص دهید.

لینک های مفید
بالا