ارز دیجیتال

ماینر چیست؟

1401/09/26 0

طی سال های اخیر استخراج ارز های دیجیتال بوسیله کامپیوتر های استاندارد که شامل همان cpu  های استاندارد اینتل یا AMD  و کارت گرافیک های متداول بود صورت میگرفت اما به مرور شبکه بیت کوین و همینطور دستگاه های ماین آن افزایش یافت و pc  ها کاربرد خود را در این زمینه از دست داد.

با از رده خارج شدن pc  ها در زمینه ماینیگ استخراج فقط با پردازنده های خاصی که Asic ماینر  نامیده میشوند ممکن است اما این به آن معنا نیست که pc  ها توانایی استخراج نداشته باشند ، بلکه با توجه به گسترش و سختی شبکه استخراج در حال حاضر نیاز به pc  هایی فوق العاده قدرتمند میباشد که عملا از نظر اقتصادی بصرفه نیست.

در ابتدا بیت کوین در سازگار cpu های استاندارد بود . با گذر زمان اشخاصی که در فرآیند استخراج فعالیت میکردند متوجه شدند که استفاده از GPU  های کارت گرافیک استخراج آن ها را افزایش میدهد و بعد ها بعد ها پردازنده های گرافیکی بکار رفته در ASIC  استفاده شد.در این مقاله میخواهیم بطور کلی توضیحاتی در مورد ماینر داشته باشیم.

ماینر چیست؟

در عصر تکنولوژی جدید رمز ارز ها، انجام تراکنش ها در فضایی کاملا غیر متمرکز، صورت می گیرد. یکی از پیش زمینه های ایجاد کننده این انقلاب تکنولوژیکی مالی، دستگاه های سخت افزاری و نرم افزار هایی هستند که به محض انجام هر تراکنش، آن را بر روی دفاتر کل توزیع شده، اضافه می نمایند.

این سخت افزار ها و سایر دستگاه هایی که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت، مجموعا یک عضو خاص و نوین را در فرایند استخراج و تولید رمز ارز ها، تشکیل داده اند که در اصطلاح به آن ماینر می گویند. ماینر ها در فرایند استخراج علاوه بر ایجاد بلوک هایی برای ذخیره داده های رمز ارزی، در حفظ و ارتقای امنیت پرداخت های الکترونیکی نیز نقش ویژه ای را ایفا می کنند.

ماینر و استخراج رمز ارز:

ماینر چیست

از زمانی که بلوک پیدایش، اولین بلوک بیت کوین در سال 2009 استخراج شد، پیوسته شاهد حضور ماینر های جدید و توسعه تکنولوژی های فرایند ماینینگ یا استخراج رمز ارز بوده ایم. از آن جایی که رمز ارز ها پول نقد نیستند و بنابراین نمی توان به صورت فیزیکی آن ها را رویت کرد، از این رو فرایند تولید آن ها توسط سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری که افراد در اختیار شبکه قرار می دهند، انجام می گیرد.

علاوه بر هدف اصلی ماینر رمز ارز ها که استخراج ارز های دیجیتال است، تایید تراکنش ها و اضافه کردن آن ها به یک دفتر کل توزیع شده که بلاکچین نام دارد، از دیگر اهداف استخراج کنندگان و فعالان در صنعت کریپتوکارنسی می باشد.

در ادامه این نوشتار کمی بیشتر با فرایند ماینینگ و نیز نحوه عملکرد ماینر ها، آشنا خواهیم شد.

• دستگاه های استخراج( ماینر)

ماینر سخت افزاری است که برای اسخراج ارز دیجیتال از آن استفاده می‌شه. این دستگاه ها دارای تنوع بسیار زیادی هستن .

به طور معمول تولید کنندگان، دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را به شکل پیش فروش تهیه کرده و در بازار عرض می کنن. این دستگاه ها در سایت های رسمی مانند آمازون و ای بی به فروش می رسن.

درحال حاضر به جهت تحریم ها، خرید این دستگاه ها به صورت مستقیم از سایت های فروشگاهی اینترنتی ممکن نیست و بایستی از واسطه ها استفاده کرد. این دستگاه ها در زمان های مختلف و به تعداد محدود تولید می‌شن. بنابراین باید دقت کرد تا هنگام خرید، سودآوری لازم را داشته باشیم.

در ابتدا برای تولید ارز ها از دستگاه های دارای CPU، GPU، FGPA استفاده می شد. اما به دلیل مشکلات فراوان، کارایی آنها پایین اومد؛ در نتیجه ای سیک هاASIC)) پس از CPU, GPU, FGPA شروع به خودنمایی در بازار ارز های دیجیتال کردن، به طوری که از بسیاری از جنبه ها از دستگاه های قدیم بهتر و پرکاربرد تر بودند.

 ASIC  ها دستگاه هایی هستند که اساس عملکردآنها حدس زدن یک عدد، از طریق محاسبات پیچیده است. این دستگاه ها از مدار های مجتمع تشکیل شده اند. مدار مجتمع یا ریز تراشه ها مجموعه ای از مدار های الکترونیک در ابعاد کمتر از 1سانتی متر و از جنس مواد نیمه رسانا مثل سلیسیوم ساخته شدن.

هر یک از این تراشه ها در مدار، وظیفه خاص خودشون را دارن. بدین صورت که مقادیر ورودی رو دریافت می‌کنن و با پردازش بر روی آنها مقادیر خروجی رو در بخش خروجی قرار می‌دن. این دستگاه ها صرفا برای تولید رمز ارز های پایه نظیر بیت کوین استفاده می‌شن و کار آنها حفظ امنیت شبکه هستش.

هر دستگاه ASIC  برای تولید یک ارز دیجیتال خاص استفاده می‌شه. مثلا دستگاه ارز دیجیتال ASIC بیت کوین، فقط برای تولید BTC استفاده می‌شه. یا دستگاه ASIC لایت کوین، فقط برای تولید LTC استفاده می‌شه. این بدان معناست که هر دستگاه الگوریتم هش رمز گذاری مخصوص به خودش رو داره که این الگوریتم در مورد بیت کوین256 SHA_ و در رابطه با لایت کوین scrypt هستش.

عملکرد ماینر ها:

یکی از نقاط قوت استخراج ارز های دیجیتال، غیر متمرکز بودن اونهاست؛ یعنی اینکه توسط هیچ نهاد یا سازمان خاصی اداره نمی‌شن بلکه توسط کاربران اون اداره میشن. هر کاربر با پیوستن به شبکه بیت کوین، در اداره اون نقش خواهد داشت.

استخراج یعنی حل کردن مسائل پیچیده ریاضی با توابع هش و افزودن اونها به بلوک حاوی تراکنش. افزودن همه تراکنش ها در یک بلوک منجر به افزایش پاداش می‌شه.

رقابت زیادی در حل یک معامله ریاضی بین رقابت کنندگان وجود داره، به طوری که اولین ماینری که راه حل رو پیدا کنه می‌تونه پاداش استخراج رو دریافت کنه. به منظور حفاظت از سیستم و شبکه بیت کوین، هر چه استخراج جلوتر می‌ره، سرعت این فرایند کمتر و دشواری آن بیشتر میشه.

 روش کار به این صورت هستش که ماینر ها تراکنش هایی که در شبکه انجام می‌شود را تایید یا رد می‌کنند‌؛ یعنی اینکه در بلاک چین هایی نظیر بیت کوین، اولین ماینری که موفق به حدس عدد تابع هش شود، پاداش بلاک را دریافت خواهد کرد.

الگوریتم بیت کوین به صورت اجماع اثبات کار است؛ یعنی اینکه ماینر خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد و شبکه به آن ها رمز دیجیتالی که اقدام به استخراج آن کرده بودند را به عنوان پاداش می‌دهد . ب بیان ساده تر وظیفه ماینر ها این است که توابع ریاضی پیچیده را حل کنند و ماینری که زودتر توانست جواب را پیدا کند و آن جواب به تایید سایر ماینر ها هم رسید، به عنوان پاداش رمز استخراج شده دریافت می‌کنن.

به زبان خیلی ساده وقتی کاربری در شبکه بلاک چین یک تراکنش انجام می‌دهد، این تراکنش برای این که  وارد زنجیره بلوک شبکه بلاکچین گردد، بایستی با تراکنش ها و بلوک های قبلی ارتباط معناداری داشته باشد. تعیین ارتباط معنادار به وسیله یک سری کدها و یک تابع بسیار پیچیده صورت می‌پذیرد که به تابع هش  معروف است.

به محض اینکه ارتباط میان یک تراکنش با تراکنش های قبلی و بلوک های قبلی پیدا شد، تراکنش جدید صورت گرفته اثبات شده عملیات نقل و انتقال میان کاربران نهایی می‌شود.

با این تعریف ممکن است تصور کنید که اصلا نیازی به وجود دستگاه‌ ماینر نیست. چون هر کردن یک تابع هر چقدر هم که مشکل باشد با کامپیوترهای معمولی نیز امکان پذیر است. بله این تصور کاملاً درست است اما مشکل اینجاست که در امر استخراج ارزهای دیجیتال ماینر های بسیار زیادی فعالیت می نماید؛ از این رو علاوه بر قدرت محاسباتی، سرعت بالای محاسباتی نیز برای پیشبرد اهداف یک ماینر نیاز است. اینجاست که به راحتی می‌توانیم پاسخ پرسش و اهمیت دستگاه ماینر چیست را به شما اعلام کنیم. کنید اهمیت دستگاه ماینر در حل کردن دقیق و با سرعت بالای این محاسبات است.

سخن آخر:

در این مقاله سعی بر آن بود که جواب سوال ماینر چیست، برای شما شرح داده شود. در پایان توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که استخراج بیت کوین و رمزارز در هر سطحی، چه رایانه و چه گوشی، چه ماینر و چه فارم بیت کوین، نیازمند آشنایی با تکنولوژی و همچنین گذراندن

آموزش‌های مرتبط با آن است، چرا که در صورت عدم آگاهی کافی در مورد این صنعت نه تنها به سودآوری منتج نمی‌شود بلکه به ضرردهی و اتلاف سرمایه و انرژی ختم می‌شود. بنابراین حتما قبل ازشروع با کارشناسان خبره در این زمینه مشورت کنید.

لینک های مفید
بالا