ارز دیجیتال

طراحی سایت چیست؟

1401/10/28 0

ما عادت داریم که به اینترنت به عنوان یک رسانه بصری نگاه کنیم. وب سایت ها، برنامه ها، خدمات، بازی ها و غیره برای ارائه تجربه مناسب به مخاطبان خود به رابط ها متکی هستند. با این حال، همه اینها برای کار کردن به طراحی وب سایت خوب نیاز دارند.

کسانی که می خواهند حضور دیجیتال خود را تقویت کنند باید از نقش طراحی وب در هر سرمایه گذاری آگاه باشند. چنین دانشی به اولویت بندی صحیح مراحل در هنگام ایجاد هر محصول یا راه حل کمک می کند.

طراحی وب چیست؟

طراحی وب زمینه ای است که شامل رابط های دیجیتالی مانند وب سایت ها، برنامه ها و خدمات می شود.

با استفاده از کد HTML برای برنامه‌نویسی وب‌سایت‌ها و CSS برای استاندارد کردن زبان بصری آن ، متخصصان طراحی وب مسئول ایجاد تجربیات دیجیتال برای استفاده عموم هستند. هدف ارائه یک تجربه با کیفیت به مخاطب و کمک به کسب و کار در رسیدن به اهداف خود است.

به این ترتیب، یک طراح وب حرفه ای است که مهارت های لازم را برای انجام این کار کسب می کند . اینها ممکن است در زمینه‌های طراحی وب خاص، از ایجاد وب‌سایت تا توسعه اپلیکیشن موبایل، تخصصی باشند. در همه موارد، هدف یکسان است: تحقق چشم انداز پروژه.

طراح سایت کیست و چه وظایفی دارد؟

طراح سایت یا همان وب دیزاینر کسی است که از مهارت فنی و کدنویسی برخوردار است و علاوه بر آن خلاقیت خوبی نیز دارد. درواقع یک طراح سایت علاوه بر آن که باید توانایی و مهارت پیاده‌سازی یک سایت را داشته باشد، لزوما باید دارای قدرت ذهنی لازم نیز باشد تا با استفاده از آن UX یا همان تجربه کاربری مطلوبی ایجاد کند و با استفاده از روش‌های زیبایی شناسی فضای وب را کاربرپسند و جذاب طراحی کند.

وظیفه اصلی طراحان سایت، طراحی، پیاده‌سازی و اجرای تمامی سامانه‌های تحت وب است. در شروع یک پروژه و اقدامات اولیه، شناخت مشتری و آشنایی با روحیات جامعه هدف بسیار مهم است. به همین دلیل یکی از وظایف اصلی طراحان وب، بررسی سایت‌های رقیب، به منظور دستیابی به اطلاعات موردنظر درمورد سلیقه مخاطبین، است. آشنایی با ابعاد زیبایی شناسی برای یک طراح سایت بسیار مهم است و فاکتورهایی مانند رنگ، فونت، چیدمان کلی سایت و تصاویر استفاده شده در آن هویت کلی وبسایت را شکل می‌دهند.

در کنار توجه به زیبایی ظاهری، طراح باید بتواند سایت را از نظر فنی نیز بهینه‌سازی کند. به عنوان مثال، یک طراح کاربلد باید این توانایی را داشته باشد که باتوجه به سلیقه سنین مختلف سایت را طراحی کند و عناصر مناسب را به کار ببرد. یک طراح وظیفه دارد که درطراحی‌های مختلف، تمامی صفحه‌ها را در دسترس مخاطب قرار دهد و از لینک‌سازی‌های تو در تو اجتناب کند. به طور کلی وظیفه‌ای که یک متخصص طراح وبسایت بر عهده دارد این است که بر تمامی وجوه کار خود اشراف داشته باشد، وبسایت را از نظر فنی بهینه‌سازی کرده و با خلاقیت خود از نظر ظاهری نیز آن را جذاب کند.

چرا داشتن یک وب سایت دیگر یک انتخاب نیست؟

داشتن یک وب سایت برای کارآفرینان یا هر کسب و کاری دیگر یک انتخاب نیست! این تنها راه برای زنده ماندن، انجام تجارت، کسب سود، تامین هزینه ها و بسیاری موارد دیگر است. اگر از ابتدا طراحی سایت ساده، کاربردی و ریسپانسیو نداشته باشید و ارزش طراحی وب سایت را دست کم بگیرید، با مشکلات جدی مانند زیر مواجه خواهید شد:

  • علایق، پرس و جوها و خریدهای مصرف کنندگان بالقوه را از دست بدهید.
  • برای همگام شدن با معیارهای شرکت آفلاین خود، باید سخت کار کنید و مبلغی بیهوده بپردازید.
  • فرصت ایجاد یک برند رویایی را از دست بدهید که معتبر باشد و به راحتی درآمدزایی کنید.
  • فرصت پیشی گرفتن از رقبای خود را در بازار مجازی از دست بدهید.
  • پایگاه بالقوه خریداران یا مشتریان وفادار و بلندمدت را از دست بدهید.

لزوم داشتن وب سایت

انواع وب سایت ها از نظر کاربرد

۱- وب سایت های شخصی یا Personal Website

۲-  وب سایت های تجاری / شرکتی یا Business/Corporate Websites

۳-  وب سایت های تجارت الکترونیکی و یا E-Commerce Websites

۴- وب سایت های آموزشی یا Educational Website

۵- وب سایت سرگرمی یا Entertainment Website

۶- وب سایت نمونه کار یا Portfolio Website

۷- وب سایت های رسانه های اجتماعی یا Social Media Websites

۸- وب سایت های غیر دولتی / غیرانتفاعی یا NGO /Non-Profit Websites

۹- وب سایت های اشتراک عکس

۱۰- پورتال وب یا Web Portal

۱۱- انجمن ها یا Forums

۱۲- وب سایت های ویکی یا  WIKI Websites

انواع وب سایت از نظر نوع طراحی

۱- سایت های ایستا یا Static Websites

سایت های ایستا به سایتهایی گفته می شود که با زبان های سمت کاربری مثل HTML ، CSS و JavaScript ساخته میشوند.

  1. اینگونه سایت ها غالبا فاقد هرگونه پویایی و تعامل با کاربر می باشند .
  2. هزینه طراحی سایت های استاتیک کم است و  سایت هایی که به صورت استاتیک طراحی می شوند از تعداد صفحات کمی برخوردار هستند.
  3. آماده سازی این سایت ها سریع بوده و طراحی  و نگهداری اینگونه سایت ها ارزان می باشد.
  4. به روز رسانی سایت های استاتیک باید بدست طراحان و برنامه نویسان باشد و افراد عادی عملا  نمی توانند این سایت ها را تغییر داده و بروزرسانی کنند.
  5. در اینگونه سایت ها هر صفحه یک فایل جداست و این امر کار تغییر و به روزرسانی را بسیار سخت می کند.
  6. همچنین عمل بهینه سازی این سایت ها برای موتورهای جست و جو بسیار سخت است.
  7. ارتباط این سایت ها با بانک اطلاعاتی عملا ممکن نیست و این امر مباحثی مثل ثبت نام کاربران و بسیاری از موارد تعاملی با کاربر را سخت و حتی غیرممکن می کند.
  8. در اینگونه سایت های چیزی به نام سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS وجود خارجی ندارد.

۲- سایت های پویا یا Dynamic Websites

سایت های پویا سایت هایی هستند که علاوه بر زبانهایی مثل html و css و جاوااسکریپت  با زبان های سمت سرور قدرتمندی مثل PHP و ASP.net و همچنین ابزارهای قدرتمندی مثل mysql و sql server ساخته می شوند.

  1. سایت های پویا اصولا با یک نرم افزار سیستم مدیریت محتوا یا CMS کنترل می شوند.
  2. این سایت ها می توانند دارای تعداد صفحات بیشتری بوده و هاستینگ قویتری هم میخواهند.
  3. هزینه طراحی این سایت ها از سایت های استاتیک بیشتر است اما هزینه پشتیبانی و بروز رسانی آنها بسیار کمتر از سایت های استاتیک است.
  4. همچنین باید گفته شود که  برای به روزسانی و حتی تغییرات ظاهری این سایت ها نیازی به تخصص در برنامه نویسی ندارد و این بخاطر وجود سیستم مدیریت محتواست.
  5. هر صفحه این سایت ها به بانک اطلاعاتی وصل است و این امر می تواند بهترین حالت های ممکن برای تعامل بهتر با کاربر را فراهم سازد.

مطلب پیشنهادی سفارش تولید محتوا

کلام آخر

در نهایت باید بگوییم اگر یک سایت از ابتدا به درستی و متناسب با هدفی که دارد طراحی شود مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه، امکانات نامحدود نمایش محصول و خدمات، بازخورد رایگان، افزایش درآمد، بستری برای آموزش و ابزاری برای برقراری ارتباط و موارد بسیار دیگر خواهد داشت. تنها باید هدف از طراحی سایت خود را به درستی بدانید.

لینک های مفید
بالا