ارز دیجیتال

همبستگی بیت کوین چیست؟

1402/02/25 0

برای سال‌ها، به بیت کوین به عنوان یک دارایی مجزا از سایر بازارهای مالی نگاه می‌شد که بر این اساس تأثیری از تغییر و تحولات نمی‌پذیرد و یک دارایی امن است. در این مقاله همبستگی بیت کوین با شاخص‌های جهانی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. بسیاری از ابتدا بیت کوین را پول "ضد تورمی" و خالی از تغییر و تحولات دنیای مالی می‌دانستند که رویدادهای گوناگون نمی‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد و هر اتفاقی هم که بیفتد، بیت کوین یک "طلای دیجیتال" است که به راه خود ادامه می‌دهد. با این حال در سال‌های اخیر به ویژه در سال 2022 بازار رمز ارزها نشان داد که همبستگی بیت کوین با دارایی‌های ریسک‌پذیر به ویژه شاخص سهام آمریکا قابل توجه است.

همبستگی بیت کوین چیست؟

بسیاری از عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌های بازار بورس، قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. رفتار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با ارز دیجیتال همانند رفتار آن‌ها با سایر دارایی‌های عرضه‌شده در بازار بورس است. همبستگی بیت کوین (Bitcoin correlation) یا به بیان دقیق‌تر همبستگی قیمت بیت کوین (Bitcoin price correlation) با سایر دارایی‌های عرضه‌شده در بازار سهام (بورس) در پنج سال اخیر افزایش یافته است. بیت کوین در مقایسه با تورم در ۵ تا ۱۰ سال همبستگی منفی داشته است. از سال ۲۰۰۹ تا اواخر سال ۲۰۱۰ عدم همبستگی بیت کوین با اقتصادی گسترده، هم پیامدهای مثبت و هم پیامدهای منفی داشت. ارزهای دیجیتالی به محلی برای سرمایه‌گذاری افرادی تبدیل شده است که به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی علاقه‌مند هستند که تحت تأثیر آشفتگی‌های تأثیرگذار روی بازار بورس نباشند؛ البته نباید فراموش کنیم آگاهی افزایش‌یافته و در حال رشد سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی، از سال ۲۰۱۷ باعث ایجاد رابطه‌ای شده است که به نظر می‌رسد همبستگی بین قیمت‌ها در بازارهای سهام و بازارهای ارز دیجیتال باشد. در ادامه این مطلب عوامل تأثیرگذار روی بازار ارز دیجیتال و بازار سهام را بیان خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد رابطه همبستگی بین این بازارها چگونه است.

اهمیت آگاهی از همبستگی نمودارهای قیمتی :

حال که با مفهوم هم‌بستگی آشنا شدیم، حتماً این سؤال نیز برایمان پیش خواهد آمد که اساساً اهمیت آگاهی از این پارامتر چه بوده و این مفهوم چه کمکی به تریدرهای مبتدی بازارهای مالی و به‌ویژه بازار ارزها می‌کند؟ به‌صورت کلی، آگاهی از هم‌بستگی در بازارهای مالی به افراد کمک می‌کند تا در گام نخست، درک بهتری از تغییرات قیمت در نمودارهای گوناگون داشته و در قدم بعدی نیز به آن‌ها کمک می‌کند انتخاب هوشمندانه‌تری درباره انتخاب نمودارهای مختلف و معامله روی آن‌ها داشته باشند. برای نمونه، زمانی که فردی روی ۲ نمودار با ضریب هم‌بستگی شدیداً بالا (مثبت یا منفی) معامله می‌کند، درواقع چون این دو نمودار رفتاری مشابه یکدیگر دارند، تقریباً نقاط ورود و خروج آن‌ها نیز هم‌زمان بوده و این موضوع می‌تواند بازدهی عملیات ‌ترید افراد را کاهش دهد. از طرفی، به‌دلیل اینکه این ۲ نمودار با یکدیگر هم‌بستگی بالایی دارند، افراد می‌توانند با تحلیل و بررسی هریک از این دو نمودار، به درک صحیح‌تری از عملکرد دیگر نمودار برسند.

محاسبه ضریب همبستگی :

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، امروزه یکی از پارامترهای دخیل در ارزش‌گذاری بازار رمزارزی، وجود همبستگی میان این بازار و سایر شاخص‌ها بوده و هرچه اطلاعات شما در ارتباط با وضعیت بازار سهام و بورس، رویدادهای سیاسی و نظامی و به طور کلی تحولات جهانی بیشتر باشد، به همان میزان قادر خواهید بود که با انجام معاملات صحیح، سود بیشتری به دست آورید. همبستگی بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتالی همواره مسئله‌ای بوده که مورد توجه تریدرها قرار داشته و از سال 2018 به بعد، به یکی از عوامل اصلی اثرگذار در روند بازار رمزارزی تبدیل شده است. مسلما رفته رفته با تکامل بلاک چین‌ها و افزایش مقیاس پذیری آن‌ها شاهد این واقعیت خواهیم بود که رفته رفته همبستگی ارزهای دیجیتالی به شدت کاهش یابد؛ اما تا رسیدن چنین روزی و با توجه به این مسئله که همبستگی بیت کوین و ارزهای دیجیتالی دیگر نزدیک به عدد 1 است، به شما توصیه می‌کنیم که در انجام تحلیل‌های تکنیکال خویش حتما توجه کافی به روند قیمتی بیت کوین داشته باشید. ناگفته نماند که اگر در ارتباط با همبستگی بیت کوین سوالی دارید که در این مقاله از بلاگ کیف پول من به آن اشاره نشده است، می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

نتیجه گیری :
همبستگی بین قیمت ارزهای مختلف در بازار ارز دیجیتال در یک پورتفولیو تعیین می‌کند که آن دارایی‌ها تا چه حد به یک‌دیگر مرتبط هستند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. مدیران پورتفولیو از همبستگی دارایی‌ها برای کمک به تعیین استراتژی سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیل همبستگی ، اطلاعاتی در رابطه با انتخاب ارزهای مناسب برای سبد سرمایه گذاری ، در اختیار سرمایه گذاران می‌گذارد . یک معامله‌گر هیچ وقت ارزهایی که همبستگی زیادی باهم دارند را برای پورتفو خود انتخاب نمی‌کند مگر اینکه تشخیص دهد حداقل یکی از این دو در بازار صعودی قرار خواهد گرفت. در این مطلب به بررسی مفهوم همبستگی و به خصوص همبستگی‌های مربوط به بیتکوین در بازار کریپتو پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.


 

لینک های مفید
بالا