ارز دیجیتال

شبکه معاملات غیر شفاف یا استخر سیاه چیست؟

1402/03/28 0

ما سعی می کنیم در مقاله شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه چیست؟ اطلاعاتی در مورد استخر سیاه یا Dark Pool برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استخرهای سیاه بپردازیم و مزایای معاملات غیرشفاف رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. با گسترش معاملات بازارهای مالی و افزایش تعداد معامله گران و سرمایه گذاران، سیستم های معاملاتی زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها به دلیل ویژگی ها و کاربرهای خاص خودشون مورد استقبال قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست آوردن. یکی از این سیستم های معاملاتی نیز شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه(Dark Pool) هست که نوعی سیستم مبادلات خصوصی و غیرشفاف هستن که در جهت مبادلات ابزارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرن. استخرهای سیاه به مجراهای خصوصی گفته میشن که برای تسهیل مبادلات ابزارهای مالی به کار گرفته میشن. این مجراها متفاوت از صرافی ها هستن، چون عمومی نیستن و سابقه سفارش ها در اختیار عموم مردم قرار نمی گیره. نقدینگی در این بازارها، نقدینگی استخرهای سیاه نام داره و اکثرا مبادلاتی در این نوع بازارها صورت می گیره که مربوط به حجم عظیمی از یه نوع دارایی هستن و با قیمتی از قبل مشخص شده فروخته میشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مقاله شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه چیست؟ اطلاعاتی در مورد استخر سیاه یا Dark Pool برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استخرهای سیاه بپردازیم و مزایای معاملات غیرشفاف رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

شبکه معاملات غیر شفاف یا استخر سیاه چیست؟

استخر سیاه یا استخر تاریک (Dark Pool) که با عنوان شبکه معاملاتی غیر شفاف نیز شناخته می شود ، یک مکان یا سیستم معاملاتی خصوصی است که در آن معاملات مختلف مالی انجام می شود. استخرهای سیاه نقطه مقابل بازارهای معاملات عمومی هستند.  بازارهای معاملات عمومی به شدت تحت نظارت هستند و معاملات آن در دید عموم مردم است. در یک استخر سیاه هیچ سفارش یا  معامله ای در شبکه ثبت نمی شود و معاملات انجام شده به طور عمومی قابل مشاهده نیست. تاریخچه استخرهای سیاه یا تاریک به دهه ۸۰ برمی گردد ، زمانی که سرمایه گذاران سازمانی از این استخرها برای مبادله حجم عظیمی از اوراق بهادار استفاده کردند. استخرهای سیاه به معامله گران اجازه می دهند تا سفارشات بزرگ را بدون اطلاع عموم مردم ، ثبت کنند.  استخرهای سیاه به بخش مهمی از بازارهای مالی جهانی تبدیل شده اند. حال بیایید کاربرد این استخرها را در حوزه ارزهای دیجیتال بررسی کنیم.

معاملات غیرشفاف چطور انجام می‌شوند؟

سیستم معاملات غیر‌شفاف در بازارهای مختلف مالی مانند بورس، به مؤسسات امکان خرید و فروش ابزارهای مالی چون اوراق بهادار و مشتقات آن یا سایر ابزارهای این‌چنینی را بدون انتشار جزئیاتی از معامله می‌دهد. این یک روش جایگزین برای معاملات عادی در بورس اوراق بهادار و سایر بازارهای مالی است. به این سیستم معاملاتی Dark Pool به معنای «استخر سیاه» گفته می‌شود. در این شبکه معاملاتی، اطلاعات معاملات انجام شده در دفترچه‌ی ثبت سوابق بازار وارد نمی‌شود و این تبادلات برای عموم قابل‌مشاهده نیست. در یک جمله می‌توان گفت: شبکه معاملاتی غیرشفاف عمومی نیست و سابقه‌ی معاملات آن نیز برای عموم منتشر نمی‌شود. استخرهای سیاه در دهه ۹۰ زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به کارگزاران اجازه داد تا بلوک‌های بزرگی از سهام را معامله کنند، پدید آمدند. تجارت الکترونیک و حکم SEC در سال ۲۰۰۷ که برای افزایش رقابت و کاهش هزینه‌های تراکنش طراحی شده بود، باعث افزایش تعداد استخرهای سیاه شده. dark pool می‌تواند هزینه‌های کمتری نسبت به صرافی‌ها دریافت کند؛ زیرا بیشتر آنها در یک شرکت بزرگ قرار دارند و لزوماً یک بانک مسئولیت آنها را به عهده ندارد. نقدینگی در گردش در این تبادلات، «نقدینگی استخر سیاه» نام دارد و معاملات در این شبکه‌ها عموماً به‌صورت معامله‌ی بلوکی انجام می‌گیرد. معاملات بلوکی (Block Trades)، به تراکنش‌ها یا تبادلات با حجم بالا و مبالغ از پیش تعیین شده گفته می‌شود. استخرهای سیاه صرافی‌های خصوصی برای معاملات اوراق بهادار هستند که عموم سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. نام این صرافی‌ها اشاره‌ای به عدم شفافیت کامل آنها دارد. استخرهای سیاه اساساً برای تسهیل تجارت بلوکی توسط سرمایه‌گذاران نهادی ایجاد شد که نمی‌خواستند با سفارش‌های بزرگ خود بر بازارها تأثیر بگذارند و قیمت‌های نامطلوبی را برای معاملات خود به دست آورند.

نتیجه گیری :
به دلیل عدم وجود شفافیت در استخر های سیاه، چنین استخر هایی از زمان پیدایش آنها تا کنون با مناقشه مواجه بوده اند. معاملات غیر شفاف و نامعلوم برای هیچ بازاری خوشایند نیست. با توجه به پیشرفت های رمزنگاری اخیر، فرآیند استفاده از استخر های سیاه ایمن تر شده است و پروتکل های متن باز می توانند قوانین را برای همه مشارکت کنندگان در این استخر ها یکسان کنند. این باعث کاهش ریسک استفاده از استخر های سیاه می شود. نظر شما چیست؟ آیا وجود این استخر ها لازم است؟ آیا این استخر ها سلامت بازار را به هم می زنند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


 

لینک های مفید
بالا