ارز دیجیتال

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

1402/02/10 0

بدون شک تاکنون از خود پرسیده‌اید که امروزه قابل اطمینان‌ترین و امن‌ترین الگوریتم در انجام تراکنش‌های ارزی، چه الگوریتمی است یا به عنوان مثال کدام الگوریتم تراکنش‌های بیشتری را در ثانیه انجام می‌دهد؟ فضای ارزهای رمزنگاری شده روز به روز در حال تغییر است و مکانیسم‌‌های اجماع مختلفی برای دستیابی به اجماع در یک سیستم بلاک چین پیشنهاد می‌شود. با تغییر دنیای ارزها، دیگر الگوریتم اثبات کار (POW) که توسط بیت کوین استفاده می‌شود، مقیاس پذیر نیست و عملکرد محدودی دارد. در حال حاضر الگوریتم اثبات اعتبار (POA) به عنوان جایگزینی برای دو الگوریتم اثبات کار (POW) و الگوریتم اثبات سهام (POS) اجرا می‌شود و تراکنش‌های بیشتری را در ثانیه انجام می‌دهد. در این مطلب از وبلاگ کیف پول من به بررسی دقیق الگوریتم اثبات اعتبار و کاربردها و ویژگی آن به عنوان الگوریتمی که راه حلی موثر برای شبکه‌های بلاکچینی است، می‌پردازیم.

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

الگوریتم اثبات اعتبار (Proof of Authority - PoA) یک الگوریتم اجماع مبتنی بر شهرت است که یک راه حل عملی و کارآمد برای شبکه های بلاک چین (به ویژه شبکه های خصوصی) ارائه می دهد. این اصطلاح در سال 2017 توسط گاوین وود، بنیانگذار و CTO سابق اتریوم پیشنهاد شد. الگوریتم اجماع PoA از ارزش هویت استفاده می کند، به این معنی که اعتبارسنج های بلوکی سکه نبوده، بلکه شهرت خودشان هستند. بنابراین، بلاک چین های PoA توسط گره های معتبر که به طور دلخواه به عنوان نهادهای قابل اعتماد انتخاب شده اند، ایمن می شوند. الگوریتم اثبات اعتبار POA، به تعداد محدودی اعتبارسنج بلوک متکی است و این چیزی است که آن را به یک سیستم بسیار مقیاس پذیر تبدیل می کند. بلوک ها و معاملات توسط شرکت کنندگانی که از قبل تایید شده و در موقعیت شغلی مدیران سیستم عمل می کنند، اعتبارسنجی می شوند. این الگوریتم می تواند در سناریوهای مختلفی ایجاد شود و به عنوان یک گزینه با ارزش برای کاربردهای لجستیک محسوب شود. مثلا زمانی که در مورد زنجیره های تامین بحث و بررسی می شود، اثبات اعتبار می تواند راهکار خوبی باشد. مدل اثبات اعتبار شرکت ها را قادر می سازد تا ضمن استفاده از مزایای فناوری بلاک چین، حریم خصوصی خود را حفظ کنند. Microsoft Azure مثال دیگری است که PoA در آن اجرا می شود. در چند کلمه، پلتفرم Azure راه حل هایی را برای شبکه های خصوصی ارائه می دهد و سیستمی دارد که نیازی به ارز اصلی مانند گس اتریوم ندارد زیرا نیازی به استخراج در آن نیست.

تاریخچه الگوریتم PoA :

در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ (۶ اسفند ۹۵) شبکه آزمایشی Ropsten اتریوم قربانی حمله “خودداری از خدمات یا Denial of Service یا به اختصار حمله DOS” شد. این یک شبکه عمومی برای توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم است، که قبل از اجرای قراردادهای هوشمند روی شبکه اصلی، آنها را در این شبکه تست می‌کنند. به خاطر وقوع این حمله، یک تست‌نت جدید برای اتریوم به‌وجود آمد که با الگوریتم PoA کار می‌کرد. نام این شبکه Kovan بود.  مفهوم اثبات اعتبار در سال ۲۰۱۷ توسط هم‌بنیان‌گذار اتریوم و بنیان‌گذار شبکه پولکادات، یعنی گوین وود (Gavin Wood) معرفی شده است. وود پس از ابداع این الگوریتم گفت: 
پس از شکست خوردن راپستن، واضح بود که ما نیاز به یک زیرساخت قابل اطمینان داشتیم، تا به توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم به شیوه‌ای فراگیر و قابل تعامل کمک کنیم.  در ابتدا، این مکانیزم برای جلوگیری از حملات DOS بر روی شبکه تستی Kovan اتریوم ساخته شد؛ اما از آنجا که PoA توانایی استفاده در سیستم‌های متنوع از جمله زنجیره‌های تامین را دارد، کاربردهای آن گسترش یافت. امروزه بلاکچین‌هایی مانند POA Network و VeChain از این مکانیزم برای رسیدن به اجماع شبکه خود استفاده می‌کنند. این شبکه‌ها فرآیندهای اعتبارسنجی شخصی‌سازی شده‌ای برای نودها دارند. هر دو بلاکچین، معیارهای سفت و سختی برای انتخاب اعتبارسنج‌ها دارند؛ زیرا اعتبار آنها یکپارچگی کل سیستم را تضمین می‌کند. این الگوریتم یکی از بهترین سیستم‌ها برای بلاکچین‌های خصوصی است؛ زیرا در کنار حفظ مقداری از ویژگی عدم تمرکز خود، مقیاس پذیری بسیار بالایی دارد. این می‌تواند یک راه حل مناسب برای شرکت‌هایی باشد که به دنبال پیاده‌سازی راه حل‌های داخلی بلاک‌چین، برای افزایش بهره‌وری خود هستند.

نتیجه گیری :
الگوریتم اجماع اثبات اعتبار، یکی از بهترین گزینه های موجود امروزی برای بلاک چین های خصوصی است، و این به دلیل توانایی آن در دستیابی به اجماع و در عین حال حفظ نوعی عدم تمرکز شبکه است. که می تواند یک راه حل مناسب برای شرکت هایی باشد که به دنبال پیاده سازی راه حل های بلاک چین داخلی برای افزایش بهره وری هستند. در این مقاله با عنوان الگوریتم اثبات اعتبار( PoA)، سعی کردیم تا هر آنچه که نیاز است راجع به الگوریتم اثبات اعتبار بدانید را جمع آوری کرده و شرح دهیم.

لینک های مفید
بالا