ارز دیجیتال

توکن داینامیک چیست؟ و چه کاربردی دارد

1401/11/20 0

  در جهان گسترده توکن های غیر قابل تغییر، زیر دسته ای از آنها وجود دارد که داینامیک نام دارد. در این نوع NFT با همتایان استاتیک مختص خود تفاوت هایی دارند و قادر هستند بر اساس قرارداد های هوشمند و کد گذاری های موجود توسط سازندگان آنها، پیشرفت چشمگیری کنند. به عنوان نمونه دلار و بیت کوین در بخش دارایی های مثلی قرار دارند. در یک اسکناس 20.000، اگر مقایسه ای صورت گیرد، خواهیم فهمید آنها با هم برابر هستند و خاصیت قابل تعویض دارند.

باید بدانیم توکن های داینامیک دارایی های رمز ارزی مختص خود و غیرقابل جایگزینی در حوزه بلاک چین می باشند. این نوع دارایی ها با استفاده از اصول و دستورالعملی هایی به وجود می آیند که استاندارد توکن شناخته می شوند و ضمانت می کند که هر توکن داینامیک دارای شناسه منحصر به فردی می باشد. بعلاوه مجموعه های هنری و رمز ارزی، با استفاده قراردادن توکن های NFT استاتیک، نیز می توان کاربرد این دارایی ها را در اسناد املاک و گواهی ها بصورت دیجیتالی استفاده کرد. به هر حال این مورد استفاده از توکن های داینامیک ممکن است قادر نباشد بطور دائم نماینده دارایی های دنیای واقعی که دارای اطلاعات غیر استاتیک هستند، باشند.

زمانی که قراردادهای هوشمند توکن داینامیک ثابت به موجود می آورند. این نوع دارایی ها با اطلاعاتی که دارای رمز دائمی و غیر قابل اجتناب هستند، ترکیب می شوند. پس این اطلاعات به هیچ وجه قابل تغییر نمی باشند. بایستی در نظر داشته باشیم که صرف نظر از عوامل خارجی، NFT ثابت بدون هیچ گونه تغییری باقی می مانند و در صورت لزوم اگر تغییر احساس شد، اطلاعات آنها قدیمی می شوند. با این وجود NFT های داینامیک این قابلیت را خواهند داشت که نقاط ضعف موجود را برطرف کنند. شناسه رمز این گونه NFTها، ثابت و بدون تغییر باقی می ماند و قادر هستند شرایط خاصی را به ارمغان آورند.

مفهوم توکن داینامیک

توکن های داینامیک زیر مجموعه از NFT ها می باشند که کاربر آنها در صورت رعایت قوانین خاص قابل تغییر می باشد. که هر کدام از آنها دارای اطلاعاتی به نام فرا داده(متادیتا) هستند که کاربرد آنها را وصف می کند متادیتا شامل ویژگی های خاص NFT و توضیحات باشد. به عنوان نمونه متادیتا قادر است مشمول ویژگی های قهرمان کامیک که قدرتمند و با استقامت است، می تواند باشد. ولی برای NFT های حوزه هنری ، می تواند شامل لوازم و رنگ های یک آثار هنری باشد.

 NFTهای داینامیک علاوه بر اینکه تغییرات متادیتا را برعهده دارد این توانایی را در عناصر داینامیک هم دارد. بطور نمونه توکن های داینامیک را می توان بر اساس شرایط خاصی بر روی آن اعمال ضرب انجام داد، به فرض مثال بر اساس قوانین وضع شده عناصر داینامیک قادر هستند در یک نرم افزار، با استفاده از مکانی مخفی در آن واقعیت این مکان را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. بنابراین توکن های داینامیک قادر به سفارشی کردن خود را دارند که روش های مختلفی برای برنامه ریزی آنها وجود دارد. در صورتی که مخاطبان قادر باشند تغییرات NFT ها را مشاهده کنند، نوعی تغییر متادیتا تشکیل می شود.

بررسی کاربرد توکن های داینامیک

 نام و مفهوم توکن از لینک فایل ها و صفات اختصاصی در متادیتا ثبت شده است بر اساس کلی ID توکن ها را تشکیل می دهند. این در صورتی می باشد که یکی از کاربرد های NFT داینامیک توسعه آواتار های بازی ها می باشد. ولی بایستی مدنظر داشته باشیم که این روش تنها کاربرد NFT نبوده و کاربرد های دیگری نیز دارد که مورد بررسی قرار می دهیم:

کاربرد کلکسیون

می توان کلکسیون ها را در پر کاربردترین بازارهای NFT به حساب آورد به هر حال استفاده از این تکنولوژی امکان ایجاد ویژگی های نوین را فراهم می کند. کلکسیون ها قادر به تغییر ظاهر خود هستند و عوامل خاصی را بر پایه رخدادهای زندگی واقعی اضافه می کنند.

کاربرد در بازی های بلاک چینی

  NFT استاتیک برای نخستین بار در بازی های بلاک چین به نامP2E استفاده شد و باعث شناخت بیشتر جهان با این عامل خاص دنیای مجازی روبه رو گردید. بازی مدنظر در حوزه بلاک چین این امکان را دارند که به کسب و کار کمک شایانی کنند و دنیای NFT ها را متزلزل کنند.

 

کاربرد در زمینه املاک

یکی از کاربردهای توکن های داینامیک استفاده از آن در زمینه املاک می باشد. جهان مستغلات فاصله خیلی زیادی از دیجیتالی شدن دارد و وارد شدن به این عرصه تکنولوژی سبب ایجاد ویژگی های کاربری می شود. که بکارگیری این روش ها سبب تبدیل ترند مختص این بازار سنتی شود.

بطور مثال یک توکن داینامیک نشان دهنده نماینده از یک خانه مدنظر می باشد. با وجود شرایطی از پیش تعیین شده توکن سازی دارایی های دنیای واقعی امکان پذیر می باشد ولی بهتر ان است که اعمال تغییر در اندازه و معیار نیز وجود داشته باشد

کاربرد در کارت های ورزشی

دنیای ورزش نخستین مکانی بود که NFT را مورد استقبال قرار داد و اسم این نوع از توکن های غیر قابل تغییر را در جهان پیاده سازی کرد. بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته یک سوم هواداران بازی های ورزشی، به خرید کردن NFTاز جمله کارت های ورزشی مرتبط با این موضوع، علاقه نشان دادند. به فرض مثال یک فوتبالسیت حرفه ای را در نظر داشته باشید، یک NFT داینامیک وجود دارد که نشان دهنده ی بازیکن حقیقی فوتبال می باشد.

حمایت و مقاومت توکن داینامیک

به سطحی گفته می شود که در زمان های متعددی مورد تغییر واقع می شود. به مفهوم دیگر که رویکرد مد نظر در زمان های گذشته رخ نداده اند و سابقه تاریخی درآنها مفهومی ندارد پس با توجه به عوامل گوناگون مقدار پولی آنها متفاوت تلقی می شود.

 تعیین سطح کلیدی حمایت و مقاومت یک عمل اصلی در موفقیت در بازار ارز دیجیتال می باشد. گرچه برخی از اوقات نحوه تعیین کردن خطوط مقاومت و حمایت دارای مشکلاتی می باشد. اما با استفاده از روش تحلیل تکنیکال توانایی در پیش بینی پیشرفت قابل توجهی پیدا خواهد کرد. اگر بهای قیمت یک ارز دیجیتال به سطح معینی نزدیک شده باشد. بایستی آن را به عنوان هشدار برای تغییر روند تلقی کرد.

ایجاد NFTداینامیک

 همانطور که بیان نمودیم تغییر اعمال فراداده، توکن های NFT فقط بصورت قراردادهای هوشمند برنامه ریزی و بکار گرفته می شوند. به مفهوم کلی دیگر این صادر کننده توکن می باشد که تغییرات اعمال شده را بر اساس کد، رمز گذاری می کند. بایستی این عامل را مدنظر داشته باشیم که خیلی از NFTها داینامیک متکی به دنیای واقعی هستند. فراداده های به روز رسانی شده نیاز به اوراکل ها دارند..

مزایای سرمایه گذاری در NFT

سرمایه گذاری در NFTها مزیت های متعددی دارد، ویژگی هایی که قادر خواهد بود همه کس را وسوسه می کند که هر چه زودتر سرمایه گذاری خود را شروع کنند. در واقعیت به کارگیری این مزایا به شما این کمک را می کند که دلیل خود را برای سرمایه گذاری شناخته باشید و درنهایت برنامه ریزی موثری برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید.

مالکیت بصورت انحصاری

اولین مزیت بکارگیری مالکیت بصورت انحصاری می باشد. به عبارت دیگر اصول مالکیت سنتی در دارایی هایی که بر مبنای حق کپی رایت هستند، جایی ندارند. یکی از مهم ترین دلایل چنین مزیتی، فناوری امن در حوزه بلاک چین می باشد.

محافظت از آثار هنری هنرمندان

 یکی از دلیل های خرید کردن توکن های غیر قابل تغییر ، حمایت از هنرمندان می باشد. ولی در جهان واقعی مبادلات آثار هنری به طریقی انجام می شود که هنرمندان مدنظر سود زیادی عاید آنها نمی شود. ولی در صورتی که این آثار هنری در دنیای دیجیتالی مبادله می شود، علاوه بر اینکه ارزش /ان محفوظ می ماند، به هنرمندان ضمانتی تعلق می گیرد که حقوق و دستمزد مطلوبی به دست آورند.

معایب سرمایه‌ گذاری در NFT

در این حال می خواهیم شما را با معایب استفاده از NFT در سرمایه گذاری بر روی توکن های غیر قابل تغییر آشنا کنیم. شناسایی نقاط ضعف بازاری که قصد دارید در آن سرمایه گذاری کنید می تواند کمک بسیار خوبی باشد. پس معایب کاربردNFTمی تواند به طریق زیر باشد:

محدودیت ارزی

همان گونه که می دانید بیشتر مبادلات مبنی بر NFT با واحد اتریوم در بازار ارز دیجیتال انجام می شود. پس در نحوه انتخاب کردن ارزهای دیجیتال برای معامله کردن محدودیت هایی وجود دارد.

 در واقعیت بسیاری از پلتفرم هایی که برای سرمایه گذاری در NFT طراحی شده اند، نیاز به اتریوم برای انجام معامله دارند. پس افرادی که قصد دارند با پول فیات NFT خریداری کنند ، گزینه های محدودی برای انتخاب کردن دارند.

کلاه برداری در NFT

 بایستی این مطلب را مدنظر داشته باشیم که در هر جا سخن از کسب درآمد و سودآوری می باشد. سارقان راهکاری برای نفوذ کردن پیدا می کنند پس توقع نداشته باشید بدون خطر کلاهبرداری قادر خواهید بود در پلتفرم های غیر قابل تغییر سرمایه گذاری کنید.

جمع بندی

 در این مطلب به توکن داینامیک، قابلیت، مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دادیم که این بخش از توکن های شبکه بلاک چینی چه کاربرد هایی را دارند. NFT داینامیک عصر جدیدی از توکن ها می باشد که آینده بسیار روشنی را دارد. داده های ذخیره شده در فراداده نسبت به نسل های قبلی قابل گسترش می باشد. سبب وجود این ویژگی در خیلی از پلتفرم های NFT ممکن خواهد بود با گذر زمان، باعث پیشرفت چشمگیری در این عرصه دست یابد.

 

   

لینک های مفید
بالا