ارز دیجیتال

سازنده بیت کوین کیست؟

1401/09/22 0

سازنده بیت کوین کیست؟

شاید جالب ترین معمای دنیای ارزهای دیجیتال را بتوانیم معمای هویت خالق بیت کوین بدانیم. سازنده بیت کوین ساتوشی ناکاموتو یا Satoshi Nakamoto است که تمامی فعالیت‌های مربوط به توسعه بیت کوین را انجام داده است. ساتوشی ناکاموتو نام مستعار مخترع یا مخترعان بیت کوین است. او وایت پیپر بیت کوین را ساخته و اولین پایگاه داده بلاک چین را توسعه داده است. تعداد افرادی که به بازار کریپتو متمایل شده‌اند روز به روز در حال افزایش بوده و خرید ارز دیجیتال بیت کوین یکی از گزینه‌های اصلی سرمایه گذاری برای علاقه مندان بازارهای مالی است.

ناکاموتو تا دسامبر ۲۰۱۰ در توسعه بیت کوین فعال بود. خیلی‌ها خود را ناکاموتو معرفی کرده‌اند. اما تا به امروز، هویت ساتوشی یک راز باقی مانده، عموم جامعه کریپتو تصور می‌کند که ساتوشی ناکاموتو مرد است اما او ممکن است یک زن بوده یا حتی گروهی از افراد باشند. در صفحه ویکی پدیای ساتوشی ناکاماتو اصلیت وی ژاپنی در نظر گرفته شده است.

ممکن است شما پس از آشنایی با دنیای شگفت‌انگیز بیت‌کوین، علاقه‌مند باشید که درباره خالق آن (ساتوشی ناکاموتو) اطلاعات بیشتری کسب کنید.

یکی از بزرگ‌ترین اسرار دنیای فناوری، هویت ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، برنامه نویس رایانه‌ای است که ارز رمزنگاری شده بیت کوین را اختراع کرده است. کارشناسان معتقدند که کشف هویت ناکاموتو می‌تواند تأثیر به‌سزایی در اقتصاد و سیاست داخلی بیت کوین داشته باشد.

در سال 2008، ساتوشی ناکاموتو یک مقاله 9 صفحه‌ای منتشر کرد که حاوی اولین ارز رمزنگاری شده، بیت کوین، بود و آن را سیستم پول نقدی الکترونیکی نظیر به نظیر نام‌گذاری کرد. او چند ماه بعد، اولین نرم‌افزار بیت کوین را منتشر کرد و برای ارتقای آن با توسعه دهندگان و متخصصین رمزنگاری همکاری کرد. این همکاری تا سال 2011 ادامه داشت، تا این که ساتوشی ناکاموتو به صورت کاملا ناگهانی ناپدید شد. نکته‌ی جالب توجه این بود که ناکاموتو با دست خالی نرفت!

سازنده بیت کوین کیست؟

نکته‌ای که در مورد بیت کوین وجود دارد این است که هرکس بتواند یک میلیون از آن را در اختیار داشته باشد، توانایی کنترل بازار را در هر لحظه در دست خواهد داشت. در واقع اگر ناکاموتو ترجیح دهد که بیت کوین‌های خود را بفروشد، می‌تواند بازار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بن یو (Ben Yu)، یکی از سرمایه‌گذاران بیت کوین که در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند، در این رابطه می‌گوید: «سهم ناکاموتو در بیت کوین بسیار چشم‌گیر است.» او هم‌چنین می‌گوید: «اگر بیت کوین نقش خود را در تبدیل شدن به یک ارز جهانی درست ایفا کند، ساتوشی ناکاموتو به احتمال زیاد ثروتمندترین فرد جهان خواهد شد.» عده‌ی دیگری از تحلیل‌گران معتقدند که بیت کوین تازه در ابتدای راه قرار دارد. کی ون پترسن (Kay Van-Petersen)، تحلیل‌گر بانک ساکسو، پیش‌بینی کرده بود که بیت کوین ممکن است تا سال 2027 به 100000 دلار برسد!

ناکاموتو در هنگام بحث در مورد مسائل فنی هیچ اطلاعات شخصی از خود را افشا نکرده‌است. اما در گزارش بنیاد P2P در سال ۲۰۱۲ ادعا کرد که مردی ۳۷ ساله است که در ژاپن زندگی می‌کند. اما عدهٔ زیادی به دلیل استفاده از انگلیسی کامل و روان در مستند نویسی نرم‌افزار همچنین پیام‌ها در فروم، هویت ژاپنی او را زیر سؤال برده‌اند. املا و اصطلاحات گاه به گاه انگلیسی بریتانیایی (مانند عبارت “خونین سخت یا بلادی هِل”) در هر پیام‌ها و مستند نویسی نرم‌افزار منجر به این گمانه زنی شده‌است که ناکاموتو حداقل ژاپنی نیست. استفان توماس، برنامه‌نویس سوئیسی و عضو جامعه اپن سورس، نشانگرهای زمانی همهٔ پستهای ارسالی انجمن بیت کوین توسط ناکاموتا را بررسی کرده‌است. این بررسی نشان می‌دهد ناکاماتو هیچ پستی را بین ساعت ۵ صبح تا ۱۱:۰۰ گرینویچ ثبت نکرده‌است. از آنجا که این الگو حتی در روزهای شنبه و یکشنبه حاکم بود، حدس می‌زند که ناکاموتو در این زمان خواب باشد. اگر ناکاموتو فردی با این عادات معمول خواب باشد، حدس می‌زند که او در یک منطقهٔ زمانی در بازه ای از UTC-05: 00 یا UTC-06: 00 جایگزین زمان اقامت می‌کند. این منطقه زمانی شامل بخش‌هایی از آمریکای شمالی است که در منطقه زمان شرقی و منطقه زمانی مرکزی، و همچنین بخشی از آمریکای مرکزی، کارائیب و آمریکای جنوبی قرار دارد.

هم اکنون چه کسی بیت‌کوین را کنترل می‌کند؟

باید گفت که بیت کوین بر خلاف پول‌های امروزی که عرضه و توزیع آن‌ها در اختیار دولت‌هاست، در کنترل هیچ فرد، گروه و یا سازمان خاصی نیست. افرادی که وارد شبکه این ارز دیجیتال می‌شوند، باید قوانین مربوط به شبکه را بپذیرند. این قوانین به صورت کدهای برنامه‌نویسی‌ است که در اینترنت توسط همه قابل مشاهده است.

گروه‌های مختلفی در شبکه بیت کوین حضور دارند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به استخراج‌کنندگان (همان افرادی که احتمالا عکس آن‌ها را با بیل و کلنگ دیده باشید که در اصل هیچ شباهتی هم به این عکس‌ها ندارند!)، توسعه‌دهندگان (برنامه‌نویسانی که مسئولیت بهبود نرم‌افزار بیت کوین را به صورت داوطلبانه بر عهده گرفته‌اند) و نودهای شبکه (دستگاه‌هایی که به شبکه متصل شده‌اند) اشاره کرد.

هر یک از این گروه‌ها وظیفه خاصی در شبکه بر عهده دارد؛ برای مثال استخراج‌کنندگان یا ماینرها کار تایید انتقال‌ بیت کوین‌ها که به آن تراکنش هم گفته می‌شود، را در شبکه انجام می‌دهند. یا توسعه‌دهندگان به صورت داوطلبانه مسئول ارتقای نرم افزار بیت کوین و قابلیت‌های آن هستند. نودها هم تاریخچه تراکنش‌هایی که در شبکه انجام می‌شوند را در هاردهای خود ذخیره و نگهداری می‌کنند.

بیت کوین در واقع تحت کنترل هیچ یک از این گروه‌ها، دولت‌ها یا افراد خاص دیگر نیست و همکاری گروه‌های مختلف حاضر در شبکه‌ بیت کوین، موجب تداوم حیات و رشد آن می‌شوند.

لینک های مفید
بالا