ارز دیجیتال

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

1402/11/29 0

ترس از کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال به هرجایی که پول در رفت‌وآمد باشد، هکرها و کلاه‌بردارها هم در آن‌جا هستند. چندین روش کلاه‌برداری با ارزهای دیجیتال در فضای بلاکچین وجود دارد. برخی از رایج‌ترین روش‌ها عبارت‌اند از: باج‌گیری، صرافی‌های جعلی، هدایای جعلی، فیشینگ در سوشال مدیا، بدافزارهای کپی پیست، ایمیل‌های فیشینگ، طرح‌های پانزی و هرمی و باج افزار. در این مقاله قصد داریم در مورد هر یک از این روش‌ها صحبت کنیم تا شما با این روش‌ها و چگونگی مقابله با آن‌ها آشنا شوید. در اینجا یاد می‌گیرید که چگونه از رایج‌ترین کلاه‌برداری‌های بیت کوین جلوگیری کنید و دارایی‌های ارز دیجیتال خود را ایمن و سالم نگه‌ دارید.

باج‌خواهی یا سیاه‌نمایی (Blackmail) چیست؟

باج‌خواهی روشی شناخته‌شده است که کلاه‌برداران از آن برای تهدید دیگران به انتشار اطلاعات حساس و خصوصی استفاده و افراد را وادار به پرداخت پول می‌کنند. پرداخت مبلغ خواسته‌شده بیشتر به‌صورت ارز دیجیتال، به‌خصوص بیت‌کوین انجام می‌شود. سیاه‌نمایی یا درخواست باج، توسط کلاه‌بردارانی انجام می‌شود که به اطلاعات حساس شما دست پیدا کرده و با استفاده از این اطلاعات، شما را مجبور به ارسال بیت‌کوین یا ارزهای فیات می‌کنند. بهترین راه برای جلوگیری از این روش، این است که در زمان اطلاعات ورود به سایت‌های اینترنتی و پلتفرم‌های دیگر، بیشتر مراقب باشید. پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان، احراز هویت دو مرحله‌ای خود را در حساب‌هایی که دارید فعال کنید.

صرافی جعلی (Fake Exchange) چیست؟

همان‌طور که از نامش پیداست، این روش ساخت صرافی‌های جعلی با نسخه‌ای کپی از صرافی‌های مجاز و رسمی هستند. این کلاه‌برداری‌ها بیشتر بر بستر اپلیکیشن‌های موبایل منتشر می‌شوند، اما ممکن است آن‌ها را به‌عنوان برنامه‌های دسکتاپ یا سایت‌های جعلی نیز تبلیغ کنند. شما باید در انتخاب صرافی ارز دیجیتال مراقب باشید. صرافی‌های جعلی، ممکن است در نگاه اول قانونی به نظر برسند، اما هدف اصلی آن‌ها دزدی و سرقت دارایی شما است. کلاه‌بردارن در این صرافی‌های جعلی، ارزهای دیجیتال با قیمت‌های رقابتی و کارمزد کم ارائه می‌دهند تا نظر معامله‌گران بازار رمزارزها را جلب کنند. برای جلوگیری از به دام افتادن در این روش، باید آدرس واقعی سایت (URL) صرافی را همیشه قبل از ورود بررسی کنید. در زمان نصب برنامه‌های تلفن‌همراه، مطمئن شوید که این برنامه را از منابع معتبر دانلود و نصب می‌کنید.

فیشینگ شبکه‌های اجتماعی (Social Media Phishing) چیست؟

فیشینگ در شبکه‌های اجتماعی یک کلاه‌برداری رایج است. کلاه‌برداران ابتدا یک حساب جعلی ایجاد و در آن محتواهای حوزه بلاکچین و ارز دیجیتال منتشر می‌کنند تا یک شخص واقعی با تخصص شبکه بلاکچین به‌نظر برسد. حتی ممکن است که از اطلاعات یک شخص واقعی استفاده کنند که البته این کار غیرقانونی، در کنار جرم کلاهبرداری، جعل هویت محسوب می‌شود. در مرحله‌ی بعد، آن‌ها با مهندسی اجتماعی، از طریق گفتگو تلاش می‌کنند تا اعتماد شما را جلب کنند. پس از جلب اعتماد، یک لینک با صفحه شبیه به صفحات سایت‌های معتبر ارسال می‌کنند تا شما اطلاعات خودتان را مثل اطلاعات حساب بانکی یا بکاپ کیف پول ارز دیجیتال، وارد کنید. اگر در مقابل این روش، ساده رفتار کنید، در واقع دو دستی اطلاعات حساس خود را تقدیم کلاه‌بردارها کرده‌اید.

نتیجه گیری:
در مجموع، با وجود تعدد کلاهبرداری‌ها، طرح‌ها و مجرمان فعالیت‌های متقلبانهٔ مختلف در سرتاسر فضای ارزهای دیجیتال، بهترین رویکرد رعایت حدی معقول از بدبینی و احتیاط است. علی‌رغم تعداد کثیر پروژه‌های کلاهبردارانه، سازمان‌ها و گروه‌های قابل‌احترامِ بسیاری نیز با مدیریت مؤثر خود، سرمایه‌گذاری ایمن روی ارزهای دیجیتال را مقرون‌به‌صرفه و امکان‌پذیر کرده‌اند. امید است که اکنون نسبت به کلاهبرداران احتمالی هوشیارتر شده باشید. پیشگیری بهتر از درمان است. اگر شما را فریب بدهند، ممکن است هیچ راهی برای بازگشت پول شما وجود نداشته باشد. بنابراین مراقب باشید.
 

لینک های مفید
بالا