ارز دیجیتال

بیت کوین توسط کدام ارگان ها و نهاد ها اداره میشود؟

1403/02/03 0

ما در این مقاله درمورد بیت کوین، ماینر ها و اینکه بیت کوین توسط چه کسانی اداره میشود بحث خواهیم کرد. در پایان آگوست 2017، بیت کوین ارزش معاملاتی نزدیک به 5000 دلار برای یک بیت کوین واحد داشت. این به مراتب بیشتر از ارزش طلا بود که در آن زمان حدود 1300 دلار بود. با این حال، ظرف دو هفته پس از واترمارک بالای این ارز دیجیتال، ارزش بیت کوین به حدود 3000 دلار کاهش یافت. هرکسی که در اواسط آگوست ارز واقعی را در بیت کوین سرمایه گذاری کرد و قبل از کاهش قیمت از بازار خارج نشد، نزدیک به 40 درصد از سرمایه گذاری خود را از دست داد.به دلیل جایگاهش به عنوان محبوب ترین ارز دیجیتال در جهان، جامعه بیت کوین به خودی خود به یک استاندارد تبدیل شده است، دقیقاً مانند مبادلات سهام اعلام شده وال استریت، لندن و ژاپن.


بیت کوین

بیت کوین توسط چه کسی اداره میشود

بیت کوین سیستمی از قوانین بدون خط کش است. هیچ رئیس یا مدیر عاملی، هیچ هیئت نظارتی یا شورای حاکم وجود ندارد. هیچ شخص یا گروهی نمی تواند به طور یک طرفه در نرم افزاری که شبکه را اجرا می کند تغییراتی ایجاد کند. بنابراین نمی توان گفت که هیچ کس در کنترل نیست. قابل درک است که درک این مفهوم آسان نیست. پلیس قوانین را اجرا می کند. تنظیم‌کننده‌های دولتی بر سیستم مالی ما نظارت می‌کنند و موسسات بزرگ می‌توانند نفوذ زیادی داشته باشند. ورزش هایی که دوست داریم همه داور دارند. حتی کودکانی که بازی می کنند، اگر فکر کنند کسی خیانت می کند، به والدین خود فریاد می زنند. با این حال، در زندگی روزمره ما، هیچ مشابهی برای نحوه عملکرد بیت کوین وجود ندارد. اما کار می کند. بیت کوین از زمانی که در سال 2009 راه اندازی شد بدون وقفه در حال حرکت بوده است. این در مخالفت با اعتقاد عمیق ما مبنی بر اینکه کسی، هر کسی، باید کنترل داشته باشد تا مبادا هرج و مرج ایجاد شود، ایستاده است. ساتوشی با در نظر گرفتن همه اینها بیت کوین را طراحی کرد. این پروتکل از همان ابتدا قرار بود منظم و بدون راهنمایی، عادلانه بدون دخالت، و قابل اعتماد بدون اعتماد باشد. برای درک اینکه بیت‌کوین چگونه به این تعادل دست می‌یابد، ارزش آن را دارد که انگیزه‌هایی را برای هر زیرمجموعه از شرکت‌کنندگان شبکه در نظر بگیریم تا از قوانین پیروی کنند و اینکه چگونه توانایی‌شان برای تأثیرگذاری بر آنها محدود است.


بیت کوین

توسعه دهندگان

در ابتدا، ممکن است به نظر برسد که توسعه دهندگانی که روی کد بیت کوین کار می کنند، پروتکل را کنترل می کنند. حقیقتی در این وجود دارد این توسعه دهندگان هستند که کد را حفظ می کنند که در نهایت قوانین را دیکته می کند. اما یک نکته وجود دارد: بیت کوین یک شبکه همتا به همتا است.
بیایید یک قدم به عقب برگردیم. اکثریت قریب به اتفاق نرم‌افزارهایی که ما با آن‌ها تعامل داریم، چه وب‌سایت‌ها یا برنامه‌هایی که روی تلفن‌هایمان اجرا می‌کنیم، توسط یک سرور یا نهاد مرکزی نگهداری می‌شوند. وقتی می‌خواهید از آن وب‌سایت یا برنامه استفاده کنید، با یک پایگاه کد که روی سروری زندگی می‌کند که کنترلی روی آن ندارید، تعامل دارید. اگر وب سایت به روز شود و در نتیجه حقوق کاربر تغییر کند، نمی توانید تصمیم بگیرید که به نسخه قبلی که ترجیح می دهید برگردید. برنامه ها به به روز رسانی نیاز دارند تا بتوانید به استفاده از آنها ادامه دهید. این یک رابطه نامتقارن است که در آن کاربر هیچ گزینه ای جز همراهی با تغییرات ایجاد شده توسط صاحب کد ندارد. بیت کوین به این شکل کار نمی کند. بیت کوین یک شبکه همتا به همتا است که در آن هر شرکت کننده می تواند نسخه نرم افزاری را که می خواهد اجرا کند انتخاب کند. اگر توسعه دهندگان بیت کوین پروتکل را تغییر دهند، نمی توانند شرکت کنندگان را مجبور به پذیرش آن کنند. در عوض، گره‌ها، رایانه‌هایی که نرم‌افزار بیت‌کوین را اجرا می‌کنند، می‌توانند تصمیم بگیرند که نسخه جدید را دانلود نکنند و به اجرای تکرار دلخواه خود ادامه دهند. به همان اندازه مهم است، اگر شخصی یک ارتقاء را دانلود کند، قفل نشده است. اگر آخرین نسخه انتظارات را برآورده نکند، همیشه می‌توان یک گره را به نرم‌افزار قدیمی‌تر بازگرداند.

ماینر ها

ماینرها شبکه بیت کوین را ایمن می کنند. اما، علیرغم موقعیت برجسته ای که دارند، آنها بیش از دیگران کنترلی بر شبکه ندارند. به عنوان مثال، استخراج‌کننده‌ای که سعی می‌کند با دادن بیت‌کوین‌های بیشتر از حد مجاز برای یافتن یک بلاک جدید، قوانین را زیر پا بگذارد، درخواست او توسط گره‌ها رد می‌شود، در نتیجه انرژی مصرف می‌کند و در ازای آن هیچ بیت‌کوینی دریافت نمی‌کند. ماینرها می‌توانند تراکنش‌ها را با وارد نکردن موارد منتخب در بلوک‌هایشان سانسور کنند. با این حال، با انجام این کار، آنها بر خلاف منافع اقتصادی خود خواهند بود. سایر ماینرها با خوشحالی تراکنش ها را دریافت می کنند و کارمزد تراکنش های مرتبط را دریافت می کنند.


بیت کوین

نتیجه گیری 
بیت کوین توسط هیچ گروه یا شخص خاصی کنترل نمی شود. در عوض، توسط ذینفعان متعدد - از جمله توسعه دهندگان، ماینرها و کاربران - اداره می شود. توسعه دهندگان کدی را می نویسند که بیت کوین را اجرا می کند. ماینرها تراکنش ها را تایید می کنند. و کاربران نرم افزار را با معامله، معامله، نگهداری و موارد دیگر به کار می اندازند. تنظیم‌کننده‌های دولتی بر سیستم مالی ما نظارت می‌کنند و موسسات بزرگ می‌توانند نفوذ زیادی داشته باشند. ساتوشی با در نظر گرفتن همه اینها بیت کوین را طراحی کرد. این پروتکل از همان ابتدا قرار بود منظم و بدون راهنمایی، عادلانه بدون دخالت، و قابل اعتماد بدون اعتماد باشد. برای درک اینکه بیت‌کوین چگونه به این تعادل دست می‌یابد، ارزش آن را دارد که انگیزه‌هایی را برای هر زیرمجموعه از شرکت‌کنندگان شبکه در نظر بگیریم تا از قوانین پیروی کنند و اینکه چگونه توانایی‌شان برای تأثیرگذاری بر آنها محدود است.

لینک های مفید
بالا