ارز دیجیتال

تفاوت شبکه Segwit و Legacy در بیت کوین

1402/10/17 0

بیت کوین اولین ارز دییجتال شناخته شده در بازار ارزدیجیتال هست که در سال 2009 ایجاد شد و انقلابی در صنعت مالی و فناوری های نوین ایجاد کرد. این ارزدیجیتال دارای دو شبکه Segwit و Legacy  میباشد که امروزه صرافی ها و کیف پول ها از شبکه سگویت پشتیبانی میکنن و می تونین خرید بیت کوین رو با این شبکه انجام بدین. ما امروز میخوایم برای شما تفاوت شبکه Segwit و Legacy در بیت کوین رو بیان کنیم و شما رو با این دو شبکه بیشتر آشنا کنیم.

سگویت (SegWit) چیست؟

یکی از شناخته‌شده‌ترین به‌روزسانی‌های انجام شده در این فضا، طرح سگویت است که برای ارتقا پروتکل بیت کوین معرفی شده است. این تکنولوژی موفق شده است تا حدودی از میزان کارمزدهای این شبکه بکاهد اگرچه هنوز تراکنش‌های بیت کوین گران تر از تراکنش‌های بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر هستنند. در این مطلب، با تکنولوژی سگویت، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا می‌شوید. SegWit مخفف شده عبارت Segregated Witness به‌معنای جدا کردن شاهدها است. این مفهوم برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک راه‌حل برای ارتقا شبکه بیت کوین ارائه شد و درنهایت در سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد. به زبان ساده می‌توان گفت SegWit به‌معنای جداسازی امضای تراکنش‌ها است که با اجرای آن، مشکل مقیاس پذیری بلاک چین بیت کوین بهبود پیدا کرده و تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شوند.
آشکارترین تفاوت بین آدرس های Legacy و SegWit مربوط به قالب این آدرس ها می باشد.
سه نوع از آدرس Legacy و SegWit وجود دارد:
Legacy P2PKH: آدرس هایی که با a 1 شروع می شوند.
Nested SegWit P2SH: آدرس هایی که با a 3 شروع می شوند.
Native SegWit bech32: آدرس هایی که با bc1 شروع می شوند.
تمامی این سه آدرس را  برای ارسال و دریافت بیت کوین در ارزپایا می توان استفاده کرد. پس تفاوت بین آنها در چیست؟
خوب برای مبتدی ها تمامی کیف پول ها از هر سه نوع از این آدرس ها پشتیبانی نمی کنند. آدرس های Legacy آدرس های اصلی BTC می باشند. تمامی انواع کیف پول ها از دریافت و ارسال به آدرس های Legacy  پشتیبانی می کنند.
هر چند که امکان بروزرسانی تمام کیف پول ها یا خدمات برای  پشتیبانی از قالب آدرس های SegWit وجود ندارد و بنابراین تعدادی از کیف های پول تنها امکان ارسال به آدرس های Legacy را دارند. خوشبختانه، اگر کسی بخواهد از یک آدرس SegWit  برای شما BTC ارسال کند، آدرس Legacy  شما قادر به دریافت آن خواهد بود.

نتیجه گیری:
در مطلب بالا انواع آدرس های بیت کوین را توضیح دادیم تا تفاوت آدرس SegWit و Legacy را بهتر متوجه شوید. کاربران می‌توانند مانند یک تراکنش معمولی بیت کوین‌های خود را از یک آدرس به دیگری بفرستند. نوع جدید آدرس‌های بیت کوین Native SegWit است که اکثر کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مهم از آن پشتیبانی می‌کنند. از طرفی کارمزد تراکنش‌ها زمان استفاده از این آدرس در مقایسه با دو آدرس دیگر، کمتر است.
 

لینک های مفید
بالا