ارز دیجیتال

شبکه آربیتروم چیست؟

1402/01/10 0

شبکه آربیتروم وان (Arbitrum One)، یک رول‌آپ بر روی شبکه اتریوم در دنیای بلاک چین است. آربیتروم موفق‌ترین راهکار افزایش مقیاس پذیری فعلی فعال در شبکه اتریوم است؛ این شبکه سازگار با EVM، هم‌اکنون میزبان بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه است. با رویکرد توسعه‌ای رول‌آپ محور شبکه اتریوم، آربیتروم می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در این مسیر ایفا کند. در ادامه این مطلب با توضیح اینکه شبکه آربیتروم چیست؟ چگونه کار می‌کند، آیا توکن دارد و نقش آن چیست و دیگر موارد مربوط به Arbitrum با شما خواهیم بود.

شبکه آربیتروم چیست؟

شبکه آربیتروم به عنوان یک راه‌کار لایه دو اتریوم شناخته می‌شود که با هدف افزایش قابلیت‌های قراردادهای بلاک چین اتریوم طراحی و اجرا شده است. در واقع، افزایش کارمزدهای تراکنش‌های شبکه اتریوم منجر به توقف توسعه مستمر این بلاک چین شد. ظهور فناوری آربیتروم، کمک بزرگی به حل معضل تراکنش‌های بسیار زیاد و هزینه‌های بالای این تراکنش‌ها در شبکه اتریوم می‌کند. پیاده‌سازی و اجرای تراکنش‌های شبکه اتریوم از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. از طرف دیگر، نیاز به در نظر گرفتن هزینه‌ای است تا به افرادی که قراردادهای هوشمند را در دستگاه‌های خود ذخیره می‌کنند، پاداش‌هایی داده شود. زمانی که تعداد کاربران شبکه با افزایش روبه‌رو می‌شود، شبکه باید تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند. به این ترتیب، کارمزد تراکنش‌ها افزایش خواهد یافت. علاوه‌براین، ماینرها باید تمام مراحل ‌پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را در شبکه شبیه‌سازی کنند. این موضوع باعث کاهش و محدودیت مقیاس‌پذیری شبکه خواهد شد و نیاز به صرف هزینه بالایی نیز دارد. از سوی دیگر، کد و داده‌های مربوط به هر یک از قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم باید به صورت عمومی منتشر شود. البته چنانچه قراردادی از ویژگی پوشش حریم خصوصی برخوردار باشد، مشمول این قانون نخواهد شد.

شبکه آربیتروم چگونه کار می کند؟

آربیتروم یک شبکه قدرتمند در لایه دوم است که به‌عنوان یک رول آپ خوش‌بینانه (optimistic rollup) شناخته می‌شود. این شبکه به قراردادهای هوشمند بلاک چین اتریوم امکان ارسال پیام بین قراردادهای موجود در شبکه اصلی و قراردادهای موجود در لایه دوم آربیتروم را می‌دهد. دقت داشته باشید که اغلب تراکنش‌ها در لایه دوم تکمیل می‌شود و نتایج آن در زنجیره اصلی ثبت می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که سرعت و کارایی Ethereum افزایش پیدا کند. هر اعتبار سنجی می‌تواند شروع به جمع‌آوری و ارسال بلاک کند و اعتبار سایر بلاک‌ها را تایید کند. این در حالی است که optimistic rollup نحوه استفاده از اطلاعات عمومی برای بازسازی تاریخچه کامل از زنجیره را توصیف می‌کند. شبکه آربیتروم تضمین می‌کند که کدها به درستی اجرا تا اعتبارسنجی‌ها به‌صورت اصولی انجام شوند. این فرآیند به اتریوم کمک می‌کند که در برابر هر گوه تهدید و تبانی مقاوم‌تر شود.

ویژگی‌های اصلی شبکه آربیتروم (Arbitrum) چیست؟

خرید و فروش ارز دیجیتال نیاز به بسترهای امن و قدرتمند دارند. به همین دلیل آربیتروم باید ویژگی‌هایی در همین راستا داشته باشد.
    آربیتروم به عنوان لایه دوم اتریوم فعالیت دارد، یعنی از امنیت این لایه برخوردار است.
    سرعت بالاتری دارد.
    مقیاس پذیری بیشتری نسبت به اتریوم دارد.
    از ویژگی‌های حریم خصوصی برخوردار است.
    ضعف‌های اتریوم مانند هزینه بالا را ندارد.

هدف شبکه آربیتروم چیست؟

هدف از ایجاد شبکه آربیتروم (و دیگر rollupها) حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. بلاک چین‌ها به دنبال برقراری سه ویژگی مقیاس‌پذیری، غیرمتمرکز بودن و امنیت هستند. نتیجه‌ای که در طی یک دهه گذشته در دنیای ارزهای دیجیتال بدان رسیدیم این بود که برقراری هر سه این ویژگی‌ها در یک شبکه بسیار مشکل (اگر نگوییم ناممکن) است. بنابراین هر شبکه به دنبال حل یکی از اضلاع گمشده به روش خود است؛ لایه پایه شبکه اتریوم که دو ویژگی امنیت و غیرمتمرکز بودن را داراست، از طریق رول‌آپ‌ها به دنبال حل معضل باقی مانده است. افزایش فزاینده تقاضا برای فضای بلوک شبکه اتریوم، موجب گرانی این شبکه (هزینه گس) طی سال‌های اخیر شده است، آربیتروم و دیگر راهکارهای لایه دو می‌توانند با افزایش ظرفیت این شبکه، فشار وارده را بسیار کاهش دهند.

نتیجه گیری :
همانطور که اشاره کردیم، پروژه آربیتروم در جهت افزایش سرعت اجرای تراکنش‌ها در لایه دوم اتریوم و همچنین کاهش هزینه این تراکنش‌ها به وجود آمده‌است. در مدتی کوتاهی از راه‌اندازی این پروژه، توانست از سایر طرح‌های موجود برای رفع مشکلات لایه دوم اتریوم، پیشی بگیرد. وجود اکوسیستمی مناسب نیز، باعث تمایل همکاری پلتفرم‌های بزرگی از جمله یونی سواپ و سوشی سواپ در این پروژه شد.


 

لینک های مفید
بالا