ارز دیجیتال

طوفان فکری در تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

1402/11/28 0

تو این مقاله از سری مقالات آموزشی تولید محتوای میزفا، می‌‌خوایم یه راهکار خیلی باحال، کارآمد و تضمین شده بهتون بدیم برای زمان‌هایی که نمی‌تونید ایده جذاب برای تولید محتوا پیدا کنید. اسم این تکنیک ما طوفان فکری هست و سال‌هاست همه جای دنیا نویسنده‌ها و ژونالیست‌ها، محتوانویس‌ها و حتی روزمره‌نویس‌ها ازش استفاده می‌کنند و جالبه بدونید توی دانشگاه هم تدریس می‌شه. ما هم می‌خوایم از طوفان فکری برای پیدا کردن موضوع محتوا استفاده کنیم.

طوفان فکری چیست؟

الکس اوسبورن (Alex Osborn)، مدیر اجرایی تبلیغات مادیسون (Madison Avenue)، رویکرد اصلی طوفان فکری را توسعه داد و آن را در سال ۱۹۵۳ در کتاب خود با عنوان «تخیل کاربردی» (Applied Imagination)، منتشر کرد. از آن زمان، محققان تکنیک‌های اصلی او را گسترش دادند. آنچه که توضیح می‌دهیم، رویکرد گسترش‌یافته محققان است و کاملا با رویکرد اوسبورن فرق دارد. طوفان فکری یکی از روش‌های تفکر خلاق برای حل مسئله است که رویکرد غیررسمی و آرامی را با تفکر چندجانبه ترکیب می‌کند و به افراد انگیزه می‌دهد تا با افکار و ایده‌هایی که در ابتدا ممکن است کمی عجیب به‌نظر برسند، سازگار شوند؛ برخی از این ایده‌ها ممکن است به راه‌حل‌های اصلی و خلاقانه‌ای برای یک مسئله تبدیل شوند؛ در حالی که برخی دیگر، حتی می‌توانند ایده‌های بیشتری را برانگیزند. این روش با خارج‌کردن افراد از چارچوب‌ها و روش‌های معمول فکری‌شان، به آنها در حل مسئله های پیچیده کمک می‌کند.   افراد در طول جلسات طوفان فکری، باید از انتقادکردن ایده‌ها یا پاداش‌دادن به آنها خودداری کنند، زیرا هدف اصلی طوفان مغزی، تلاش برای ایجاد فرصت‌های جدید و ازبین‌بردن فرضیات غلط است. داوری و تجزیه‌و‌تحلیل در این مرحله، مانع از خلق ایده‌های مختلف می‌شود و خلاقیت را محدود می‌کند. ایده‌ها را در پایان جلسه طوفان مغزی ارزیابی کنید. پایان جلسه زمان مناسبی برای کشف راه‌حل‌های بیشتر با استفاده از رویکردهای متعارف است. حال که متوجه شدید طوفان فکری چیست، در ادامه دلایل استفاده از طوفان ذهنی را توضیح خواهیم داد.

چرا از طوفان فکری استفاده می‌کنیم؟

حل مسائل به‌طور جمعی، معمولا توسط رفتارهای نادرست گروهی تضعیف می‌شود؛ در حالی که شروع به کار با یک فرایند ساختار‌یافته و تحلیلی، می‌تواند گروه را به‌سمت خلق ایده‌های کاربردی و غیرقابل‌تصور سوق دهد. از طرف دیگر طوفان فکری با فراهم‌کردن محیطی آزاد، همه افراد را به مشارکت تشویق می‌کند. در جلسات طوفان ذهنی، از ایده‌های عجیب‌‌وغریب استقبال می‌شود، تمام ایده‌ها برای همه افراد ارزشمند ‌هستند، همه شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند که به‌طور کامل در طوفان مغزی مشارکت کنند و افراد در توسعه مجموعه‌ای غنی از راه‌حل‌های خلاقانه، به یکدیگر کمک می‌کنند. طوفان فکری باعث می‌شود که افراد، تجارب مختلفشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. طوفان مغزی باعث افزایش غنای ایده‌های کشف‌شده می‌شود؛ یعنی اغلب می‌توانید راه‌حل‌های بهتری برای مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستید، پیدا کنید. همچنین این جلسات به شما کمک می‌کنند تا از راه‌حل‌های انتخاب‌شده اعضای تیم استفاده کنید و  اگر افراد درگیر توسعه ایده‌ خود باشند، احتمالا بیشتر به آن متعهد خواهند بود؛ علاوه بر این، چون طوفان فکری فعالیت سرگرم‌کننده‌ای نیز هست، به اعضای تیم کمک می‌کند تا با اشخاص دیگر تعامل کنند، زیرا آنها در یک محیط مؤثر و باارزش، با هم مشکلات را حل می‌کنند. اگرچه طوفان مغزی می‌تواند بسیار مؤثر باشد، مهم است که با ذهن باز و بدون حس قضاوت‌گری به آن نزدیک شوید؛ اگر این کار را نکنید، بقیه افراد به‌ هم می‌ریزند، تعداد و کیفیت ایده‌ها در طوفان ذهنی پایین می‌آید و روحیه گروه خراب می‌شود. تا به اینجای مطلب دریافتید که طوفان فکری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ در ادامه انواع روش طوفان فکری را بررسی خواهیم کرد.

نتیجه گیری:
 اکنون می‌توانید با استفاده از تکنیک طوفان فکری باعث بروز خلاقیت و بهره‌وری بیشتر در اعضای سازمان خود شوید، با چالش‌های موجود راحت تر روبرو شوید، از بهترین ایده‌ها برای حل مسائل استفاده کنید، آنها را با موفقیت مدیریت کنید و پشت سر بگذارید.
 

لینک های مفید
بالا