ارز دیجیتال

طوفان فکری در تولید محتوا چیست؟

1402/10/30 0

تو این مقاله از سری مقالات آموزشی تولید محتوای میزفا، می‌‌خوایم یه راهکار خیلی باحال، کارآمد و تضمین شده بهتون بدیم برای زمان‌هایی که نمی‌تونید ایده جذاب برای تولید محتوا پیدا کنید. اسم این تکنیک ما طوفان فکری هست و سال‌هاست همه جای دنیا نویسنده‌ها و ژونالیست‌ها، محتوانویس‌ها و حتی روزمره‌نویس‌ها ازش استفاده می‌کنند و جالبه بدونید توی دانشگاه هم تدریس می‌شه. ما هم می‌خوایم از طوفان فکری برای پیدا کردن موضوع محتوا استفاده کنیم. بنابراین اگه در زمینه­ بیزنس، در زمینه دانشگاه و یا در زمینه تولید محتوای دیجیتال، ایده پیدا کردن برای موضوع مقاله براتون سخته (یا سخت نیست اما همچنان حس می‌کنید بهترین ایده‌ها رو نمی‌دونید)، این مقاله برای شما نوشته شده. تا پایان با ما همراه باشید. اگه با اصول اولیه تولید محتوا آشنا نیستید، بهتره ابتدا مقاله چگونه نویسنده محتوا شویم رو مطالعه کنید.

طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری به جلساتی گفته می‌شود که در آن افراد تیم‌ها دورهم جمع می‌شوند (چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین)، تا بتوانند ایده‌هایی برای حل مشکلات یا حتی ساخت محصولی جدید ارائه دهند. با اینکه در تعریف طوفان فکری عنوان شده که این جلسات باید به صورت گروهی انجام شود، اما این امکان برای افراد فراهم است که طوفان فکری را به صورت فردی نیز انجام دهند و فهرستی از ایده‌ها برای خود جمع‌آوری کنند تا بتوانند از آن در مسیر شغلی، حرفه‌ای، شخصی و غیره استفاده کنند. طوفان فکری شامل تکنیک‌های مختلفی است که در تمام آنها ایده‌های گروهی و رویکردهای فردی برای رسیدن به راه‌حل‌ها و برنامه‌ریزی عملیاتی در محل کار، ارائه می‌شوند. وقتی تیم‌ها ایده‌هایی را به اشتراک می‌گذارند و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند، به راحتی می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند، راه‌حل‌هایی به وجود آورند و حتی برای سرمایه‌گذاری روی بخش‌های مختلف نیز بهتر عمل کنند.

چرا از طوفان فکری استفاده می‌کنیم؟

حل مسائل به‌طور جمعی، معمولا توسط رفتارهای نادرست گروهی تضعیف می‌شود؛ در حالی که شروع به کار با یک فرایند ساختار‌یافته و تحلیلی، می‌تواند گروه را به‌سمت خلق ایده‌های کاربردی و غیرقابل‌تصور سوق دهد. از طرف دیگر طوفان فکری با فراهم‌کردن محیطی آزاد، همه افراد را به مشارکت تشویق می‌کند. در جلسات طوفان ذهنی، از ایده‌های عجیب‌‌وغریب استقبال می‌شود، تمام ایده‌ها برای همه افراد ارزشمند ‌هستند، همه شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند که به‌طور کامل در طوفان مغزی مشارکت کنند و افراد در توسعه مجموعه‌ای غنی از راه‌حل‌های خلاقانه، به یکدیگر کمک می‌کنند. طوفان فکری باعث می‌شود که افراد، تجارب مختلفشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. طوفان مغزی باعث افزایش غنای ایده‌های کشف‌شده می‌شود؛ یعنی اغلب می‌توانید راه‌حل‌های بهتری برای مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستید، پیدا کنید. همچنین این جلسات به شما کمک می‌کنند تا از راه‌حل‌های انتخاب‌شده اعضای تیم استفاده کنید و  اگر افراد درگیر توسعه ایده‌ خود باشند، احتمالا بیشتر به آن متعهد خواهند بود؛ علاوه بر این، چون طوفان فکری فعالیت سرگرم‌کننده‌ای نیز هست، به اعضای تیم کمک می‌کند تا با اشخاص دیگر تعامل کنند، زیرا آنها در یک محیط مؤثر و باارزش، با هم مشکلات را حل می‌کنند. اگرچه طوفان مغزی می‌تواند بسیار مؤثر باشد، مهم است که با ذهن باز و بدون حس قضاوت‌گری به آن نزدیک شوید؛ اگر این کار را نکنید، بقیه افراد به‌ هم می‌ریزند، تعداد و کیفیت ایده‌ها در طوفان ذهنی پایین می‌آید و روحیه گروه خراب می‌شود. تا به اینجای مطلب دریافتید که طوفان فکری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ در ادامه انواع روش طوفان فکری را بررسی خواهیم کرد.

نتیجه گیری:
طوفان فکری فرایندیه که نه تنها به شما کمک می‌کنه موثرترین ایده‌ها رو برای تولید محتوا پیدا کنید، بلکه به مراتب «قدرت خلاقیت شما» رو می‌بره بالا و این یه امتیاز و فرصت فوق‌العاده برای هر نویسنده‌ای هست. این عبارت «قدرت خلاقیت شما» عبارتیه که الکس آزبورن (یادتون هست اول مقاله گفتیم مخترع طوفان فکریه؟) به عنوان نتیجه طوفان فکری ازش حرف می‌زنه و جالبه که ایشون یه کتاب هم در همین مورد نوشته. در این مقاله درباره پیدا کردن موضوع محتوا با طوفان فکری صحبت کردیم و روشش رو خدمتتون گفتیم. خلاصه کلام اینکه از طوفان فکری غافل نشید که بهترین دوست شمای نویسنده محتوا هست.
 

لینک های مفید
بالا