ارز دیجیتال

محتوای خوشه ای (Content Cluster) چیست؟

1402/11/14 0

محتوای خوشه‌ای یا Content Cluster در تولید محتوا یکی از استراتژی‌های مهم در جهان دیجیتال و به ویژه در حوزه بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) است. این استراتژی به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا محتوایشان را به شکل منظم و بهینه سازی شده ارائه دهند تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب کنند. در این مقاله هرآنچه باید درباره‌ی محتوای خوشه ای بدانید را بررسی خواهیم کرد.

محتوای خوشه ای (Content Cluster) چیست؟

همان طور که می‌دانید، تولید و به روزرسانی محتوای سایت، یکی از بخش‌های اصلی و جدایی ناپذیر پروژه‌های سئو می‌باشد که تکنیک‌ها و روش‌های آن به سرعت در حال تغییر و تحول می‌باشد. در واقع، با روی کار آمدن الگوریتم‌های جدید گوگل و موتورهای جستجو، هر چند وقت یکبار فاکتورهای جدیدی برای رتبه‌بندی سایت‌ها تعریف می‌شود که برخی از این فاکتورها و قوانین، حساسیت‌های بیشتری بر روی محتوای سایت‌ها اعمال می‌کنند و شاخص‌های ارزشی آن‌ها را تغییر می‌دهند. به طور مثال در سال‌های گذشته با روی کار آمدن الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم مرغ مگس خوار، تکرار و چگالی کلمات کلیدی در متون صفحات به یکی از مهم‌ترین ملاک‌های سئو محتوا تبدیل شده بود و همین موضوع باعث شد تا برخی سئوکارها از این موضوع سوء استفاده کرده و محتواهایی طولانی و بی‌ارزش صرفا بر اساس تکرار کلمه کلیدی در متن تولید کنند و به سادگی با این ترفند در صدر نتایج گوگل قرار بگیرند. با این کار بسیاری از ما بعضا به مقالات و صفحاتی برمیخوردیم که در میان جملات آن‌ها کلیدواژه‌هایی نا به جا قرار گرفته بود که جمله را ناقص و بی‌معنی می‌کرد. به دنبال این ترفند، برخی از سئوکاران کلاه سیاه به طراحی و ساخت ربات‌هایی روی آوردند که با تولید متن‌های ماشینی بی‌معنی، تعداد دفعات زیادی کلمات کلیدی را در آن تکرار می‌کرد و به طور کلی دنیای تولید محتوا برای گرفتن رتبه در گوگل در حال حرکت به سمت رفتارهای اسپمی و بی‌ارزش بود. پس از مدتی، گوگل با شناسایی گزارشاتی مبنی بر بروز مشکلاتی از این قبیل، شاخصی تحت عنوان Keyword Stuffing را تعریف کرد تا سایت‌های متخلف را شناسایی کرده و آن‌ها را جریمه کند. در ادامه نیز گوگل با بکارگیری گسترده هوش مصنوعی در الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم رنک برین و الگوریتم تطبیق عصبی به پردازش ارتباط معنایی محتوای صفحات با عبارات جستجو شده توسط کاربر فارغ از تکرار کلمات کلیدی نمود. اکنون این موضوع باعث شده است تا روز به روز شاهد نتایج ارزشمند‌تر و مرتبط‌تری در نتایج گوگل باشیم و این موتور جستجو رضایت بالاتری از کاربران خود را جلب کند. یکی از مواردی که اخیرا در رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس محتوا بسیار اهمیت پیدا کرده و موثر است، ساختار محتوایی سایت‌ها می‌باشد که باعث می‌شود خزنده‌های گوگل بهتر به ارتباط معنایی صفحات سایت شما پی ببرند. یکی از این ساختارها، محتوای خوشه ای یا Content Cluster می‌باشد که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

نتیجه گیری:
استراتژی محتوا خوشه ای یک راه عالی برای سازماندهی محتوای شما و کمک به Google و کاربران در یافتن محتوای وب سایت شما است.به یاد داشته باشید ، شما باید محتوای قوی پیدا کنید ، محتوای خوشه ای را به روش صحیح بنویسید و از پیوندهای داخلی برای پیوند دادن همه صفحات به یکدیگر استفاده کنید.برای جمع آوری موضوعات ممکن است مدتی طول بکشد تا به رتبه بندی گوگل برسید ، اما مانند همه استراتژی های محتوا ، زمان و تلاش زیادی برای به دست آوردن بهترین نتایج لازم است.
 

لینک های مفید
بالا