ارز دیجیتال

تفاوت آلت کوین و بیت کوین چیست؟

1402/09/11 0

دنیای ارزهای دیجیتال هرروز گسترده‌تر می‌شود. در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاحات زیادی وجود دارد که تا معنی و مفهوم آن‌ها را ندانید، نمی‌توانید به معامله و خریدوفروش در این بازار بپردازید و ممکن است گیج شوید. پایه و اساس بازار ارزهای دیجیتال خود این ارزها هستند. اصطلاحاتی مانند کوین، آلتکوین، توکن و ... وجود دارد که باید معنی آن‌ها را درک کنید. در این مقاله قصد داریم تا به تعریف بیت کوین و آلتکوین و تفاوت این دو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

حتی افرادی که هیچ فعالیتی در دنیای ارزهای دیجیتال ندارند هم با نام بیت کوین آشنا هستند. بسیاری از افرادی که وارد این عرصه می‌شوند در همان ابتدا ممکن است ابهاماتی درباره تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال، تفاوت کوین و توکن، تفاوت بیت کوین و آلت کوین و… در ذهنشان شکل بگیرد. حال که قرار است تفاوت بیت کوین و آلت کوین را در این مقاله بررسی کنیم، بهتر است ابتدا با ارائه تعاریفی مشخص از آن‌ها شروع کنیم. در حال حاضر بیت کوین (Bitcoin) اولین و گران‌ترین کوین ارز دیجیتال در جهان است. بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز در سال ۲۰۰۹ و توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ارائه شد. این رمز ارز هم مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر ماهیتی غیرمتمرکز دارد و افراد زیادی هستند که قصد سرمایه گذاری در آن را دارند. زیرا افزایش قیمت آن در چند سال متوالی به قدری زیاد بود که از تصور بسیاری از تحلیلگران هم خارج بود.

 آلت کوین چیست؟

تفاوت بیت کوین و آلت کوین و همچنین تفاوت کوین و توکن زمانی قابل شرح است که تعریف مشخصی از این مفاهیم در ذهن خود داشته باشیم. همه ما نام ارز دیجیتال یا رمز ارز به گوشمان خورده است؛ اما آیا واقعا می‌دانید ارز دیجیتال چیست؟ ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتال رمزنگاری شده است که در بستری به نام بلاک‌چین (blockchain) طراحی و ارائه شده است. مهم‌ترین خاصیت بلاک‌چین‌ها این است که غیرمتمرکز است و اطلاعاتی که روی آن ذخیره می‌شود در نسخه‌های مختلف وجود خواهد داشت.

تفاوت بیت کوین و آلت کوین

تفاوت بیت کوین و آلت کوین چیست؟ 

نوبت به‌بررسی فرق بیت کوین و آلتکوین می‌رسد. در اینجا ما روی تعدادی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین این دو گروه وجود دارند، می‌پردازیم. 

1. بنیاد قوی‌تر بیتکوین 

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و آلتکوین ها مربوط به ارزش بنیادی آن‌هاست. امروز بیت کوین در جایگاهی قرار دارد که کمتر کارشناس اقتصادی صاحب نظری صحبت از نابودی آن در آینده می‌کند. این در حالی است که اگر اهل پیگیری اخبار اقتصادی باشید، هر روز خبرهایی درباره تضعیف جایگاه دلار به‌عنوان مهم‌ترین ارز فیات در جهان منتشر می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، آلت‌کوین‌ها طیفی از ارزهای دیجیتال را در بر می‌گیرند. برخی از آن‌ها مانند اتریوم از وضعیت بنیادی بسیار خوبی برخوردار هستند؛ اما در مقابل توکن‌های دیگری نیز هستند که یک روز متولد می‌شوند و ظرف چند ساعت یا چند روز به‌کلی ناپدید می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که باید برای انتخاب آلتکوین‌ها به‌منظور سرمایه‌گذاری، احتیاط بیشتری به‌خرج بدهید. کلاهبرداری چالشی جدی برای پذیرش آلت کوین‌ها در بین عموم معامله‌گران است. 

2. ارزش بازار بیشتر بیت کوین 

همان‌طور که اشاره کردیم، بیت کوین در حال حاضر بیش از 47 درصد نقدینگی موجود در بازار کریپتوکارنسی را به‌خود اختصاص داده است. بعد از بیت کوین، اتریوم قرار دارد که مارکت کپ آن 19 درصد است. تتر (USDT) و بایننس کوین (BNB) نیز به‌ترتیب با 7 و 4 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بیت کوین فاصله معناداری از نظر ارزش بازار با سایر آلت کوین‌ها دارد.  این تفاوت بیت کوین و آلتکوین‌ها حاوی پیام مهمی است؛ اینکه نقدشوندگی بیت کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال به‌مراتب بالاتر است. در نتیجه شما با انتخاب بیت‌کوین برای سرمایه‌داری چندان نگران فروش و نقدشوندگی آن نخواهید بود. این در حالی است که تنها گزینه‌های محدودی در بین آلت کوین‌ها از چنین ویژگی برخوردار هستند. نوسانات قیمت شدیدتر آلت کوین‌ها مانعی بر سر راه گرایش بیشتر افراد به سرمایه‌گذاری در آن‌هاست. 

3. پذیرش جهانی 

هرچند ارزهای دیجیتال هنوز در مسیر پذیرش جهانی قرار دارند؛ اما واقعیت این است که در حال حاضر می‌توان ادعا کرد بیتکوین به‌عنوان شکلی از پول برای تبادلات مالی پذیرفته شده است. جالب است بدانید که زمزمه‌هایی برای قانونی شدن واردات با ارزهای دیجیتال و به‌طور خاص BTC در ایران نیز به‌گوش می‌رسد. بسیاری از آلتکوین‌ها هنوز فاصله معناداری با این نقطه دارند. آمارها حاکی از آن هستند که در سال 2023 روزانه بیش از 200 هزار تراکنش بیت کوین در سراسر دنیا انجام می‌شود و این روند رو به‌افزایش است.

نتیجه گیری:
ما سعی کردیم در مقاله تفاوت آلت کوین و بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد آلت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت الت کوین و بیت کوین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بدونین که الت کوین ها چه تفاوتی با بیت کوین دارن. همونطور که گفتیم، با ورود بیت کوین به اقتصاد جهانی و شکل گیری بازار ارزهای دیجیتال، به مرور بعد از اون ارزهای دیجیتال دیگه تحت عنوان آلت کوین با ویژگی ها و کاربردهای مختلف ارائه شدن.
 

لینک های مفید
بالا