ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

1401/12/18 0

همانطور که برای نگهداری روزمره و حمل پول‌های کاغذی از انواع کیف‌پول‌ها و انواع حساب بانکی استفاده می‌کنیم، برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال هم از یک کیف پول مخصوص به نام Wallet یا والت ارز دیجیتال استفاده می‌کنیم. کیف پول ارزهای دیجیتال یک برنامه نرم افزاری است که کلیدهای خصوصی و عمومی را ذخیره می‌کند و با بلاک چین‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند تا کاربران بتوانند انواع رمز ارزها را ارسال و دریافت و میزان دارایی دیجیتال خود را کنترل کنند. اگر می‌خواهید از بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری استفاده کنید، باید والت ارز دیجیتال را داشته باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های ارز دیجیتال خود را مدیریت کنند. عملکردهای مختلف ازجمله دریافت، ارسال، ذخیره، نگه‌داری و سهام‌گذاری برخی از کارکردهای کیف پول‌های دیجیتالی هستند. تعدادی از این کیف پول‌ها را می‌توانید به‌‌‌رایگان در قالب نرم‌افزار یا افزونه مرورگر روی موبایل یا کامپیوتر خود نصب کنید. برخی دیگر نیز در قالب سخت‌افزار و دستگاه‌های فیزیکی کوچکی شبیه به فلش مموری در بازار موجودند و باید آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر بخرید. کیف پول‌های ارز دیجیتال واسطه شما و شبکه‌های بلاک چینی هستند و درخواست‌ها یا تراکنش‌هایتان را در قالب کدهای رمزنگاری‌شده به شبکه ارسال می‌کنند تا ناظران و حسابرسان شبکه آن‌ها را بررسی کنند. برای ارسال تراکنش، فقط کافی است آدرس کیف پول طرف مقابل را به‌همراه مبلغ تراکنش وارد و سپس تراکنش را با کلید خصوصی‌تان امضا کنید. برای دریافت تراکنش نیز، کافی است تا کلید عمومی یا آدرس کیف پولتان را برای طرف مقابل ارسال کنید تا او با طی‌کردن مراحلی که برای ارسال تراکنش توضیح دادیم، برایتان ارز دیجیتال بفرستد. حال کلید عمومی و کلید خصوصی چیست و این فرایند دقیقاً چگونه انجام می‌شود؟

انواع کیف پول دیجیتال :

کیف پول‌ها را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی و تقسیم‌بندی کرد اما به طور عمومی کیف پول‌ها به دو دسته «کیف پول دیجیتال سرد» (Cold Wallet) و «کیف پول دیجیتال گرم» (Hot Wallet) تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی به نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران اشاره دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول ارز دیجیتال سرد :

کیف پول‌های سرد به اینترنت متصل نیستند و به صورت آفلاین کار می‌کنند. در این کیف پول‌ها اطلاعات حساب کاربران روی سخت‌افزارهایی قرار می‌گیرد که به اینترنت متصل نیستند. عدم اتصال به اینترنت، بسیاری از حمله‌های سایبری محتمل به کیف پول را از بین می‌برد و به همین دلیل کیف پول‌های سرد از امنیت بالایی برخوردار هستند. کیف پول‌ کاغذی» (Paper Wallet) و «کیف پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet) دو نوع اصلی کیف پول‌های سرد هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال گرم :

کیف پول های گرم نرم افزار هایی هستند که به صورت آنلاین وظیفه ذخیره سازی اطلاعات را انجام می دهند، این نوع کیف پول ها به دلیل فعالیت در فضای آنلاین در برابر خطر هک شدن بسیار آسیپ پذیر می باشند بنابراین توصیه می شود در صورت استفاده از این نوع کیف پول های بلاک چین در هنگام انتخاب به دقت ویژگی ها و منبع ارائه دهنده آن ها را بررسی کنید از جمله مزیت هایی که برای این نوع کیف پول ها می توان نام برد استفاده آسان و دسترسی راحت به اطلاعات می باشد اما عیب بزرگ آن ها این است که به دلیل لزوم آنلاین بودن در هنگام استفاده امکان هک شدن اطلاعات شما بالا می رود در نتیجه امنیت نسبتا ضعیفی دارند.

نتیجه گیری :
انتخاب و استفاده از یک کیف پول دیجیتال خوب از اولین قدم‌هایی است که هر سرمایه‌گذار تازه‌وارد ارزهای دیجیتال باید بردارد. درست است که بسیاری از صرافی‌های داخلی و خارجی در پلتفرم خود امکان نگهداری ارزهای خریداری شده را دارند ولی به دلیل خطرات ناشی از به سرقت رفتن و نداشتن کنترل کامل روی آن‌ها، پیشنهاد می‌شود که بلافاصله آن‌ها را از صرافی‌ها خارج و وارد کیف پول‌های معتبر کنید. این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را به اشکال مختلف طبقه‌بندی کرد. در این مقاله ابتدا شما را با نحوه‌ی کار این کیف پول‌ها آشنا کردیم و در ادامه نیز انواع مختلف آن‌ها را توضیح دادیم. اگر شما هم تاکنون موفق به انتخاب یک کیف پول دیجیتال معتبر نشده بودید حال می‌توانید بعد از خواندن این مقاله به راحتی یکی از کیف پول‌های موجود را انتخاب و شروع به استفاده از مزایای بی‌شمار آن بکنید.

لینک های مفید
بالا