ارز دیجیتال

هش گراف چیست؟

1402/02/21 0

بلاکچین فناوری قابل تحسینی است که موجب ایجاد شبکه‌ها و پروژه‌های فراوانی شده است. اما با اینهمه، به این دفتر کل توزیع شده (DLT) هم انتقاداتی وارد است. هش گراف (Hashgraph) به عنوان یک مکانیزم اجماع جدید با تکیه بر ساختاری متفاوت و همچنین به عنوان یکی دیگر از انواع دفتر کل توزیع شده، متولد شد تا ویژگی‌های سرعت، منصفانه بودن و ایمنی در برابر برخی حملات را همزمان فراهم کند. اگر کنجکاو شده‌اید بدانید هش گراف چیست و چطور کار می‌کند، چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با بلاکچین چیست.

هش گراف چیست؟

هش گراف یکی از انواع دفتر کل توزیع شده است که توسط فردی به اسم لیمون برد اختراع شده و صاحب امتیاز آن نیز شرکت سوئر لدز است. در بخش نحوه عملکرد هش گراف خواهیم گفت که تصمیم‌گیری کار کردن با یک پروژه با خود سوئر لدز بوده و اعضا نیز توسط یک مدیر انتخاب می‌شوند که اندکی ذات غیرمتمرکز بودن را از بین می‌برد؛ اما مساله اجماع در تراکنش‌ها مهم‌تر است. از این روی این تکنولوژی نیز مانند بلاکچین، توزیع شده و غیرمتمرکز است؛ در هش گراف نیز از هش برای رمزنگاری کردن تراکنش‌ها استفاده می‌شود. برتری آن به برخی از رمزارزهایی که از بلاکچین استفاده می‌کنند، سرعت فوق‌العاده بالای آن است. بیت کوین در هر ثانیه 5 و اتریوم 15 تراکنش را تایید می‌کنند؛ اما با استفاده از هش گراف، امکان تایید بیش از 1000 تراکنش در هر ثانیه وجود دارد. 

ویژگی های هش گراف چیست؟

سیستم هش گراف دارای مزایا و معایبی است که باعث شده برخی موافق و برخی مخالف استفاده از آن باشند از جمله ویژگی هش گراف میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1.بالا بودن سرعت :
با توجه به اینکه هش گراف از پروتکل گاسیب استفاده میکند باعث افزایش سرعت پیام ها و ارتباطات میشود و همچنین این سیستم باعث کاهش ارتباط های بیهوده میشود و یک پروتکل اجماع می سازد

2.ایجاد عدالت :
اجماع موجود در هش گراف باعث ایجاد عدالت می شود چرا که کابران موجود در هش گراف میتوانند تراکنش ها را بررسی کنند و میتواند از بروز تصمیمات ناعادلانه جلوگیری شود

3.امنیت بالاتر :
با توجه به نحوه عملکرد هش گراف امنیت بسیار بالاتری نسبت به بلاک چین دارد و تصادفی بودن آن باعث شده است که اطلاعات بصورت امن تری در این شبکه تبادل پیدا کنند

هش گراف چطور کار می‌کند؟

در هش گراف برخلاف بلاکچین، هیچ‌کدام از بلوک‌ها نادیده گرفته نمی‌شوند و تمام آنها در دفتر کل گنجانده می‌شوند؛ یعنی تمام شاخه‌ها و زنجیره‌ها، تا ابد در دفتر کل می‌مانند و تشکیل یک ساختار کلی و واحد می‌دهند. همین مسئله یکی از مواردی است که به نظر برخی از افراد، باعث برتری Hashgraph نسبت به بلاکچین است. Hashgraphاز یک الگوریتم تحمل خطای بیزانس نامتقارن یا غیرهمزمان بهره می‌برد. این یعنی هیچ‌ نودی به تنهایی نمی‌تواند مانع از دستیابی به اجماع و عدم فعالیت شبکه شود. همچنین اگر توافقی حاصل شود، هیچ‌کدام از نودها به تنهایی امکان تغییر اجماع را ندارند. اجماع هش گراف از طریق مفاهیم گاسیپ (Gossip) و رای‌دهی مجازی صورت می‌گیرد. این مسئله سرعت و کارایی بالایی را ایجاد می‌کند که در سایر الگوریتم‌های مبتنی بر اجماع نظیر گواه اثبات کار دیده نمی‌شود. هش گراف از ساختار گراف غیرمدور جهت‌دار یا DAG بهره می‌برد که کمی جلوتر به آن می‌پردازیم. اطلاعات اولیه در این سیستم، Gossip نام دارد و اطلاعات بعدی که در مورد این گاسیپ‌هاست، تحت عنوان Gossip about Gossip نامیده می‌شود. در حقیقت هش گراف به جای آنکه از خود محتوا برای ایجاد اجماع استفاده کند، از اطلاعاتی در مورد داده‌ها بهره می‌برد که در واقع همان پروتکل گاسیپ است. اطلاعات تراکنش‌ها هش می‌شوند و داده‌ها و تراکنش‌های جدید هم به آنها اضافه می‌شوند. 

نتیجه گیری :
هش‌گراف یک نوآوری جدید در استفاده از تمرکززدایی و هش کردن برای ایجاد یک دفترکل سریع و توزیع‌شده است تا بتواند هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند. اگرچه هش‌گراف یک الگوریتم ثبت‌شده در سال‌های اخیر است که در محیط‌های خصوصی و انحصاری از آن استفاده می‌شود، اما پروژه هش‌گراف هدرا یک شبکه هش‌گراف عمومی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد. جهت پذیرش عمومی الگوریتم هش‌گراف، هش‌گراف هدرا مکانیزم مشابه اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) را به‌کار گرفته است. درنهایت شبکه هش‌گراف هدرا توسط یک شورای معتبر اداره خواهد شد و همچنین قابلیت ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز با استفاده از جاوا نیز در آن فراهم می‌شود. این ویژگی‌ها احتمالاً علاقه سرمایه‌گذاران و کاربران را به خود جلب خواهد کرد.

لینک های مفید
بالا