ارز دیجیتال

صرافی جاست سوآپ چیست؟

1402/02/17 0

ترون (TRON) یکی از شناخته‌شده‌ترین شبکه‌های دنیای بلاکچین محسوب می‌شود. این شبکه، چندی پیش از صرافی جاست سواپ (JustSwap) رونمایی کرد. این صرافی غیر متمرکز ترون که قابلیت‌های شگفت‌انگیزی در ارائه سود و انجام تراکنش‌های ارزان و سریع دارد، خیلی زود به بستری محبوب برای دارندگان TRX تبدیل شد. در این مقاله قصد داریم به جزئیات مربوط به صرافی غیر متمرکز جاست سواپ بپردازیم. با ما همراه باشید.

صرافی جاست سوآپ چیست؟

ترون (Tron) یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های دنیای بلاک چین است که به‌تازگی از صرافی غیرمتمرکز جاست سواپ (JustSwap) رونمایی کرد. این پلتفرم قابلیت‌های مهیج و شگفت‌انگیزی را برای کسب سود و انجام تراکنش‌های ارزان و سریع ارائه می‌دهد. پلتفرم Just Swap در مدت ‌زمان کوتاهی توانست به بستری محبوب را به دارندگان “TRX” تبدیل شود. این صرافی اولین پروتکل غیرمتمرکز توکن در پلتفرم قدرتمند ترون است و بستری را فراهم کرده که کاربران می‌توانند توکن‌های TRX-20 را با کارمزد کم و سریع مبادله کنند. همچنین این پلتفرم شرایطی را برای درآمدزایی از طریق سپرده‌گذاری فراهم کرده است. کاربران می‌توانند با ارائه نقدینگی کارمزد تراکنش‌ها را به‌عنوان پاداش دریافت کنند. سود حاصل از دریافت کارمزدها بسیار زیاد خواهد بود زیرا کارمزدهای تراکنش به پلتفرم اختصاص پیدا نمی‌کند. بسیاری از معامله‌گران حوزه ارزهای دیجیتال، این پلتفرم را با نام «صرافی غیرمتمرکز ترون» می‌شناسند. به‌طورکلی، پلتفرم Just Swap بستری برای تبادل سریع و ارزان توکن‌های TRC-20 و درآمدزایی است. ساخت این پلتفرم را می‌توان اولین قدم از طراحی سه‌مرحله‌ای برای ایجاد یک اکوسیستم DeFi در بستر بلاک چین ترون دانست. گام‌های بعدی این اکوسیستم، مربوط به راه‌اندازی استیبل کوین و پروتکل ییلدفارمینگ (Yield Farming) می‌شود.

نحوه کار صرافی غیرمتمرکز Just Swap چگونه است؟

صرافی غیرمتمرکز جاست سوآپ به عنوان استخر نقدینگی کار می کنند که معاملات بلاکچین ترون با استاندارد TRC20 در آن انجام پذیر است. به صرافی غیر متمرکز DEX گفته می شود و اینگونه از صرافی ها که شامل استخر نقدینگی می باشند، ماینینگ نقدینگی یا Liquidity Mining نامیده می شوند.
در این سامانه ‌ها، هرچه حجم نقدینگی استخرها بیشتر باشد، پاداش توزیع شده بین سرمایه گذاران نیز بیشتر خواهد شد. اگر حجم استخر نقدینگی کم باشد، تاثیر قیمت ارز یا Price Impact بیشتر خواهد بود.
منظور از استخرهای نقدینگی، استخرهای تولید توکن هستند که طبق قوانین قرارداد هوشمند عمل می کنند و معاملات به واسطه تامین نقدینگی انجام پذیر می شوند.
در صرافی های متمرکز دو طرف معامله خرید و فروش، سفارشات خود را در دفتر سفارش یا Order Book درج می‌کنند. در این معامله، خریدارها در پی آنند که دارایی مورد نظرشان را در پایین ترین قیمت خریداری کنند و فروشنده ها می خواهند دارایی خود را در بالاترین قیمت به فروش رسانند. در این روش معامله، خریداران و فروشندگان، باید در یک قیمت توافق کرده و معامله را انجام دهند. امکان دارد در بالاترین قیمت پیشنهادی خریداران و یا پایین ترین قیمت پیشنهادی فروشندگان معامله انجام پذیرد.
حال اگر کسی سفارشی را در یک قیمت منصفانه به ثبت نرساند، بازار سازها یا Market Maker دست به کار خواهند شد.

چگونه با Just Swap کار کنیم؟

معامله در این پلتفرم بسیار ساده است و نیازی به احراز هویت (KYC) ندارد. در مقایسه با Uniswap و Moonyswap، شما نمی‌توانید در این پلتفرم توکن‌های سفارشی (Custom) را اضافه کنید. برای مثال اگر یک توکن برای خود ساخته‌اید، فعلا در حال حاضر قادر به لیست کردن آن در Just Swap نیستید. این قضیه از طرفی خوب است؛ چرا که جلوی لیست شدن توکن‌های اسکم یا کلاهبردار را می‌گیرد؛ اما از طرف دیگر، پلتفرم تا حدود زیادی متمکز می‌شود. چرا که تنها شرکت ترون انتخاب می‌کند که کدام توکن در Just Swap لیست شود. در حال حاضر  و در زمان نگارش مقاله، USDT/TRX بیشترین نقدینگی در Just Swap را با نقدینگی حدود ۴۷ میلیون دلار داراست، که از زمان راه اندازی این پلتفرم یعنی حدود دو هفته پیش، رشد بسیار زیادی داشته است (در آن زمان نقدینگی این جفت ارز دیجیتال حدود ۱ میلیون دلار بود). همچنین حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته، در زمان راه اندازی ۵۰۰ هزار دلار بود، اما اکنون این مقدار به ۱۱۵ میلیون دلار رسیده است. مقدار کارمزد تراکنش‌ها نیز در این پلتفرم در زمان راه اندازی حدود ۱۵۰۰ دلار بود، و اکنون به مبلغ ۳۴۵ هزار دلار رسیده است. بعضی مواقع، ممکن است نقدینگی جفت ارز دیجیتال مورد نظر شما کم باشد؛ در این صورت، شما باید مقدار Slippage را از داخل Advanced Settings انتخاب کنید. این Slippage قیمت توکن را برای شما مقداری افزایش می‌دهد تا بتوانید آن را بخرید.

نتیجه گیری :
همانطور که اشاره کردیم، محاسبات در پلتفرم Just swap به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد و استفاده از آن کار سخت و پیچیده‌ای نیست. پلتفرم Just Swap اولین استخر نقدینگی بر پایۀ بلاکچین ترون است. Just Swap امکان مبادلات میان توکن‌های TRC20 را فراهم نموده است. بنابراین در این پلتفرم امکان معامله میان توکن TRX با سایر توکن‌های TRC20 نیز وجود دارد. بدین ترتیب کافی است که ابتدا توکن و مقدار مورد نظر خود و سپس توکنی که قصد برداشت آن را دارید، انتخاب نمایید؛ سپس پلتفرم Just Swap تبادل مورد نظر شما را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و امکان برداشت توکن مورد نظر شما به راحتی فراهم می‌شود.


 

لینک های مفید
بالا