ارز دیجیتال

شبکه لایتینیگ چیست؟

1402/11/01 0

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یک راه حل لایه ۲ در بلاک چین بیت کوین است. راه‌حل‌های لایه 2 یک جزء کلیدی برای مقیاس پذیری در بلاکچین هستند. از بین تمام راه‌حل‌های لایه 2، شبکه لایتنینگ به‌دلیل ارتباط آن با بیت کوین، راه‌حلی حیاتی است. هدف این شبکه امکان تراکنش‌های سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر با ایجاد کانال‌های پرداخت خارج از زنجیره (off-chain payment channels) است. شبکه لایتنینگ می‌تواند توان پرداخت را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد، که برای پذیرش جریان اصلی بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت ضروری است.

تعریف شبکه لایتنینگ:

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یا شبکه صاعقه، یک تکنولوژی لایه دوم است که در بیت کوین معرفی شده توسط ساتوشی ناکاموتو برای پرداخت‌های خرد استفاده می‌شود. این شبکه کمک می‌کند که معاملات کوچک، سریع‌تر و موثرتر انجام شوند. معاملات انجام شده در این شبکه کارمزد کمتری دارند و تایید آن‌ها نیز ساده‌تر است. در لایتنینگ نتورک، معاملات از بلاک چین اصلی بیت کوین خارج شده و خارج از زنجیره انجام می‌شوند. Lightning Network، برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت معاملات در یک معامله خارج از زنجیره (Off-Chain) طراحی شده است. پیشنهاد شبکه صاعقه اولین‌بار توسط جوزف پون (Jospeh Pown) و تائودوس دریا (Taoudeus Derya) در سال ۲۰۱۵ مطرح شد. از آن زمان تاکنون این طرح درحال‌توسعه است.

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

لایتنینگ نتورک (Lightning Network) که به‌طور خلاصه به LN نیز می‌گویند، شبکه‌ای است که با هدف تسهیل تراکنش‌های همتابه‌همتا (P2P) روی یک بلاک چین قرار گرفته است. شبکه Lightning مختص بیت کوین نیست و دیگر ارزهای دیجیتالی نظیر لایت کوین، اتریوم، ریپل، زدکش و استلار نیز از آن استفاده می‌کنند. شاید برایتان سوال شده باشد که «روی یک بلاک چین قرار گرفته است» یعنی چه؟ به LN راه‌حل برون زنجیره‌ای (Off-Chain) یا لایه دو (Layer Two) نیز می‌گویند. این شبکه به افراد اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ثبت تمام تراکنش‌ها در بلاک چین، نقل و انتقالات را انجام دهند. شبکه لایتنینگ از شبکه بیت کوین جدا است و نودها و نرم‌افزار مخصوص خودش را دارد، اما در هر حال با زنجیره اصلی این ارز دیجیتال در ارتباط است. برای ورود یا خروج از شبکه Lightning، نیازمند ایجاد تراکنش‌های خاصی در بلاک چین هستید. کاری که در حقیقت با تراکنش اولیه‌تان انجام می‌دهید، ساخت نوعی قرارداد هوشمند (Smart Contract) با دیگر کاربران است. در ادامه، با جزئیات بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت، اما در این قسمت، اسمارت کانترکت را شبیه به نگهداری یک دفتر کل (Ledger) خصوصی با دیگر کاربران در نظر بگیرید. شما قادر به نوشتن تعداد بالایی تراکنش در این دفتر کل هستید. این تراکنش‌ها تنها برای شما و همتایتان قابل مشاهده است، اما هیچکدام از شما به‌جهت ویژگی‌های خاصی که در این ساختار وجود دارد، قابلیت تقلب ندارید. این دفتر کل کوچک، «کانال (Channel)» نام دارد. فرض کنید باب و آلیس هر کدام 5 بیت کوین را وارد این قرارداد هوشمند کرده‌اند. در کانال آن‌ها، دارایی هر کدام 5 واحد رمز ارز BTC است. سپس آلیس می‌تواند در این دفتر کل پیام «1 بیت کوین به باب بفرست» را بنویسد. اکنون باب 6 بیت کوین و آلیس 4 بیت کوین دارد. سپس، باب می‌خواهد 2 واحد BTC را چندی بعد برای آلیس بفرستد و موجود آلیس را به 6 و موجودی خود را به 4 واحد رمز ارز BTC تغییر دهد. امکان ادامه این روند همچنان وجود دارد. حال در هر زمانی، باب و آلیس می‌توانند وضعیت فعلی کانال خود را در بلاک چین منتشر کنند. در آن مرحله، موجودی هر طرف کانال به طرفین مربوط به خود در زنجیره تخصیص داده می‌شود. ایده پشت توسعه این راهکار ساده است: ما مجبور به ثبت تک تک معاملات در بلاک چین بیت کوین نیستیم. همین موضوع سبب شده تراکنش‌های لایتنینگ همانند نامشان به صورت برق‌آسایی سریع باشند. در این شبکه نیازمند انتظار برای تایید بلاک نیستید و پرداخت‌ها متناسب با سرعت اینترنت شما انجام می‌شوند.

نتیجه گیری:
بعد از همه این توصیفات، چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، باور مردم نسبت به نقش بیت کوین در شبکه است. الیزابت استارک (Elizabeth Stark)، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار لایتنینگ لبز (Lightning Labs)، معتقد است که اگر ذهنیت غالب در میان کاربران بیت کوین به سمت قیمت آن سنگینی کند، مردم بیت کوین را بیشتر به چشم یک «دارایی» نگاه می‌کنند؛ اما این در حالی است که بیت کوین به‌عنوان یک «شبکه پولی» هم بسیار قدرتمند است. هر دوی این ویژگی‌ها شانه‌به‌شانه حرکت می‌کنند.
 

لینک های مفید
بالا