ارز دیجیتال

عدد نانس در بلاک چین چیست؟

1402/03/20 0

نانس چیست و ارتباط نانس با بلاک چین چگونه است؟ در پاسخی کوتاه میشه گفت نانس یکی از مفاهیم اصلی در شبکه بیت کوین و بلاک چین هایی هست که از الگوریتم اثبات کار استفاده می کنه و به ما در درک نحوه کارکرد این شبکه ها کمک زیادی می کنه. همچنین شبکه بلاک چین بیت کوین اولین شبکه پرداخت جهانی هست که بدون نظارت نهادی متمرکز فعالیت می کنه. با توجه به عدم کنترل بلاک چین توسط نهادی ناظر، اولین سوالی که ممکنه به ذهنتون برسه این هست که مسئله امنیت تراکنش ها در شبکه های بلاک چین مثل بیت کوین چجوری تامین میشه و چجوری میشه از عدد نانس در بلاک چین ارزهای دیجیتال استفاده کرد؟ بازار ارزهای دیجیتال این روزها شلوغ تر از هر روز دیگه شده و افراد زیادی در هر لحظه به دنبال دستیابی به موفقیت و سود بیشتر در این بازار پر رونق هستن. یکی از مهم ترین و کمیاب ترین بخش بازار ارز دیجیتال که خیلی از ماینرها در صدد رسیدن به اون هستن عدد نانس هست. نانس عددی یکبار مصرف هست که فقط یبار به دست میاد. بنابراین، بهتره شما هم با مفهوم نانس در بلاک چین آشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله عدد نانس در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد عدد نانس یا Nonce به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای نانس در بلاک چین بپردازیم و نقش نانس در فرایند استخراج رو مورد بررسی قرار بدیم.

عدد نانس در بلاک چین چیست؟

Nonce یک شماره تصادفی یا نیمه‌تصادفی است که برای یک مصرف خاص به وجود می‌آید. عدد نانس عموماً در ارتباطات رمزنگاری‌شده و فناوری اطلاعات به کار می‌رود. نانس در واقع مقداری است که بر اساس زمان تغییر می‌کند، آن هم به این خاطر که تأیید کند، مقادیر خاص بیش از یک‌بار استفاده نشده‌اند. Nonce را می‌توان یک برچسب‌زمان (timestamp)، یا شمارنده بازدیدکنندگان یک وبسایت درنظر گرفت؛ به بیان دیگر، چیزی است که زمان جزئی از وجود او است. همانطور که می‌دانید، بلاک چین بستری برای ایجاد رمز ارزها است. برای اینکه بلاکچین امن باقی بماند، داده‌های بلاک‌های قبلی به صورت یک سری اعداد یا حروف رمزگذاری یا به اصطلاح هش می‌شوند. این عمل با پردازش ورودی بلاک از طریق یک تابع انجام می‌شود که یک خروجی با طول ثابت و مشخص به ما می‌دهد. تابعی که برای ایجاد هش به کار می‌رود یک تابع قطعی و ثابت است؛ به این معنا که هر زمان که همان ورودی به آن داده شود، نتیجه تغییر نخواهد کرد. معنای دیگر آن این است که تابع می‌تواند ورودی را نیز رمزنگاری کند تا معلوم شدن مقادیر ورودی مشکل یا ناممکن شود. همچنین هر تغییر کوچک در ورودی، یک هش بسیار متفاوت به وجود می‌آورد. این سیستم پیچیده، شبکه محرمانگی بلاکچین را به وجود می‌آورد.

کاربرد نانس در بلاک چین :

بلاکچین‌هایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند از نانس در تولید هش در بلاک چین استفاده می‌کنند. بیت کوین نیز با توجه به این که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند بنابراین از نانس در تولید هش بلاک استفاده می‌کند. ماینر بیت کوین هنگام پردازش تراکنش‌های بلاک‌ها، با دیگر ماینرها برای پیدا کردن نانس رقابت می‌کند. هش بلاک همانند شماره مرجع یا شناسه برای بلاک مربوطه در بلاک چین است. هش بلاک برای این‌که از طرف شبکه تأیید شود باید با شرایط معینی مطابقت کند. این مطابقت به این معنی است که هش بلاک باید با تعداد مشخصی صفر شروع شود. ماینرهای بیت کوین با صرف انرژی زیاد، از توان محاسباتی خود برای پیدا کردن هش بلاک موردنظر استفاده می‌کنند. برای این منظور با کمک تجهیزاتی که توان پردازشی بالایی دارند نانس‌های متفاوتی را با اطلاعات بلاک هش می‌کنند. ماینرها عملیات هش کردن اطلاعات بلاک را با نانس‌های مختلف تا زمان پیدا کردن هش بلاک مورد تأیید شبکه ادامه می‌دهند. ماینری که بتواند قبل از ماینرهای دیگر نانس موردنظر را پیدا کند از طرف شبکه پاداش دریافت می‌کند و می‌تواند بلاک بعدی را به شبکه اضافه کند.

نتیجه گیری :
نانس یکی از اساسی‌ترین مفاهیم تکنولوژی بلاکچین و ارزهای دیجیتال است. این مفهوم که جزو عناصر اصلی فرآیند اجماع اثبات کار محسوب می‌شود، نقشی کلیدی در ایجاد بلاک‌های جدید شبکه دارد. ماینرها دائماً تلاش می‌کنند که Nonce را حدس بزنند و پاداش دریافت کنند. البته این تنها کاربرد نانس نیست و از این مفهوم برای موارد مختلفی مثل امضای الکترونیکی نیز استفاده می‌شود.

لینک های مفید
بالا