ارز دیجیتال

اوراکل چیست؟

1402/02/12 0

مفهوم اوراکل (oracle) را می‌توان با توجه به فضای مورد بحث، به شیوه های مختلفی تعریف کرد. در فضای بلاکچین، اوراکل اساسا یک منبع داده است که به عنوان یک پل ارتباطی بین قرارداد‌های هوشمند و دیگر منابع خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور تخصصی‌تر می‌توان گفت که یک اوراکل عاملی است که نه تنها با منابع داده خارجی ارتباط برقرار می‌کند، بلکه به تایید و بررسی صحت داده‌های فراهم شده نیز می‌پردازد. با میهن بلاکچین در این مقاله همراه باشید تا مفهوم اوراکل‌ها و داده‌هایی که توسط آنها برای استفاده در قراردادهای هوشمند تامین می‌شوند را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

اوراکل چیست؟

اوراکل های بلاک چین، خدمات شخص ثالثی هستند که اطلاعات خارجی مورد نیاز را برای قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند. به زبان ساده،اوراکل ها به عنوان پلی بین بلاک چین‌ها و دنیای خارج عمل می‌کنند. بلاکچین ها و قراردادهای هوشمند نمی‌توانند به داده‌هایی که خارج از شبکه هستند (off-chain) دسترسی داشته باشند. با این وجود برای بسیاری از قرارداد‌ها، داشتن اطلاعات مناسب از دنیای خارج بسیار حیاتی است. در اینجاست که اوراکل‌های بر بستر بلاکچین وارد جریان می‌شوند. به این صورت که ارتباط میان داده‌های off-chain (بیرون شبکه) و on-chain (داخل شبکه) برقرار می‌کنند. اوراکل‌ها در اکوسیستم بلاکچین بسیار حیاتی هستند، زیرا که باعث گسترش دامنه فعالیت قرارداد‌های هوشمند می‌شوند. بدون اوراکل‌های بلاکچینی، استفاده از قراردادهای هوشمند بسیار محدود می‌شوند، به این دلیل که آنها فقط به داده‌های درون شبکه خود دسترسی خواهند داشت. برای جستجوی داده‌ها از خارج از محیط بلاکچین، قراردادهای هوشمند باید از منابع مختلفی کمک بگیرند و همینطور باید از منابع شبکه نیز استفاده کنند. همچنین برخی از اوراکل‌ها نه تنها توانایی این را دارند که اطلاعات را به قراردادهای هوشمند انتقال دهند، بلکه قابلیت ارسال مجدد آنها به منابع خارجی را نیز دارند. اوراکل‌ها انواع زیادی دارند و نحوه عملکرد اوراکل بر بستر بلاکچین، کاملاً به موضوعی بستگی دارد که اوراکل برای آن طراحی شده است. این مقاله به مرور برخی از این طرح‌ها می‌پردازد.

رابطه بین اوراکل و قراردادهای هوشمند :

قراردادهای هوشمندی که روی شبکه‌های بلاک چین اجرا می‌شوند، باعث افزایش کارایی، شفافیت داده‌ها و قرارداد، کاهش هزینه‌های معاملات بین طرفین و همچنین کاهش ریسک می‌شوند؛ اما با این وجود برخی محدودیت‌هایی برای Smart Contractها وجود دارد. از آنجا که نیاز به داده‌های خارجی در بلاک چین و قراردادهای هوشمند در حال افزایش است، نیاز به اوراکل و فناوری‌های مربوط به آن بیش از پیش حس می‌شود. این احساس نیاز روزافزون به اوراکل‌ها نشان‌دهنده گسترش مداوم سیستم‌های بلاک چین به موارد عملی و واقعی است که در آن‌ها دقت داده‌ها بسیار اهمیت دارد.

کاربرد اوراکل در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) :

با یک مثال شروع می‌کنیم: فرض کنید دو نفر درخصوص نتیجه مسابقه فوتبال بین دو تیم ایتالیا و انگلیس شرط‌بندی کرده‌اند. شخص اول معتقد است ایتالیا برنده می‌شود و شخص دوم انگلیس را پیروز مسابقه می‌داند. آنها تصمیم می‌گیرند مبلغی را در یک قرارداد هوشمند بلاک کنند تا براساس نتیجه مسابقه به فرد برنده اعطا شود. از آنجا که قرارداد هوشمند جهت باخبر شدن از نتیجه مسابقه قادر به ارتباط با منابع خارجی نیست، اوراکل وظیفه دریافت این داده‌ها از یک منبع معتبر و ارسال آن به قرارداد هوشمند را عهده‌دار است. در پایان، قرارداد هوشمند براساس نتیجه مسابقه، وجوه را به فرد برنده پرداخت می‌کند.
موارد زیر نمونه هایی از داده‌هایی است که توسط  اوراکل‌ها به پلتفرم‌های مختلف ارسال می‌شود:
•    داده‌های بازار سرمایه، مانند بسته‌های قیمت‌گذاری دارایی‌ها و اوراق بهادار.
•    داده‌های مرجع معیار مانند نرخ بهره.
•    داده‌های آب و هوایی برای محاسبه حق بیمه.
•    داده‌های موقعیت جغرافیایی، مانند آنچه در ردیابی زنجیره تامین استفاده می شود.
•    داده‌های ورزشی برای حل و فصل بازارهای پیشبینی و قراردادهای ورزشی.
•    داده‌های پرواز مانند مواردی که توسط باشگاه‌ها برای جمع‌آوری بلیط‌های پرواز استفاده می‌شود.

نتیجه گیری :
هم‌اکنون رمز ارزهای مبتنی بر اوراکل در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال (مثل چین لینک و پروتکل بند) جزء اصلی‌ترین پروژه‌های ارائه‌دهنده‌ی اوراکل‌ها به‌حساب می‌آیند. و به ابن دلیل، میزان تقاضا جهت استفاده از Oracleها در حوزه‌های مرتبط با امور مالی به‌صورت روزافزون در حال افزایش است. جدا از این، با افزایش محبوبیت و پذیرش قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین اتریوم، میزان تقاضا برای استفاده از Oracleها نیز بیش‌تر شده است؛ زیرا اوراکل‌ها این امکان را در اختیار قراردادهای هوشمند قرار می‌دهند تا به سیستم‌های وب و دنیای واقعی متصل شوند. درحقیقت، توسعه‌دهندگان به دنبال این هستند تا با ساخت یک پلتفرم واحد اوراکل، به‌راحتی با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند. این موضوع باعث خواهد شد تا کاربردهای قراردادهای هوشمند و بلاک چین‌های غیرمتمرکز بسیار بیش‌تر از گذشته گسترش پیدا کند. نتیجه اینکه با تکیه‌ بر علومی همچون علم لاجستیک(Logistics) ، مدیریت هویت (Identity Management) ، مالکیت دارایی (Property Ownership) و دارایی‌های ذهنی(Intellectual Property) ، قراردادهای هوشمند و اوراکل‌ها قادر خواهند بود تا راه‌حل جدیدی را معرفی کنند.

لینک های مفید
بالا