ارز دیجیتال

ساتوشی چیست؟

1401/12/04 0

استفاده از واحد‌های مناسب در امور مالی اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون وجود اسکناس با ارزش‌های مختلف، مبادلات خرد بسیار سخت انجام خواهند شد و در برخی موارد، انجام فعالیت‌ها غیرممکن می‌شود. واحدهای کوچکتر ارزهای رایج مثل دلار و همچنین واحدهای کوچکتر دارایی‌های ارزشمند مثل طلا، اهمیت وجود واحدهای کوچک‌تر را نشان می‌دهد. در مورد بیت‌کوین نیز این قضیه صادق است. با توجه به بالا بودن قیمت بیت‌کوین، واحد کوچکتری از آن به عنوان ساتوشی در معاملات روزمره استفاده می‌شود. در این مقاله به سوالاتی نظیر ساتوشی چیست هر بیت کوین چند ساتوشی می شود و هر ساتوشی معادل چند تومان است پاسخ می‌دهیم.

ساتوشی چیست؟

بسیاری از ارزهای معتبر جهانی مانند دلار از واحد های کوچکتری مانند سنت ( یک صدم دلار ) استفاده می کنند. این گونه واحد های کوچک امکان محاسبات و نقل و انتقالات مالی در واحد های مختلف را راحت تر می کنند. این واحد های کوچکتر زمانی بیشتر به کار می آیند که ارزش واحد اصلی بالاتر باشد. در کلام ساده تر شما برای تومان نمی توانید امروز واحد کوچکتری در نظر بگیرید. زیرا یک تومان هزار برابر کمتر از واحد عملی است امروز در جامعه کاربرد دارد.پس وجود داشتن سوال ساتوشی چیست نشان دهنده این است که عملا بیت کوین ارزش بالاتری از سطح عمومی جامعه دارد و برای انجام معاملات مختلف باید آن را به واحد های کوچکتری تحت عنوان ساتوشی تقسیم کرد.البته برای دانستن ارزش بالای بیت کوین لازم نیست به سوال ساتوشی چیست پاسخ بدهیم. وقتی یک بیت کوین بالغ بر ۵۰ هزار دلار ارزش گذاری می شود. حال شما ۵۰ هزار دلار را با قیمت دلار ۲۰ هزار تومانی حساب کنید متوجه می شوید که هر یک واحد بیت کوین چه ارزش بالایی دارد. پس عملا زمانی که ارزش یک واحد بیت کوین بالاتر از یک کیلو طلای ۲۴ عیار است، برای خرید و فروش بیت کوین باید واحد کوچکی مطرح شود تا عملا بیت کوین قابل معامله و مبادله باشد.امروز چند وسیله یا چند نوع خدمات در دنیا داریم که ارزشی بالاتر از ۵۰ هزار دلار داشته باشد؟ مسلما تعداد اینگونه مبادلات به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. این جاست که سوال ساتوشی چیست معنی پیدا می کند.

تاریخچه ساتوشی :

نام ساتوشی از خالق مرموز بیت‌کوین «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) گرفته شده است. هویت ساتوشی ناکاموتو در هاله‌ای از ابهام است و حتی معلوم نیست که این اسم مربوط به یک شخص خاص است یا یک تیم، بیت‌کوین را خلق کرده است. در ابتدای پیدایش بیت‌کوین نیازی به واحد کوچکتر احساس نمی‌شد. اما با افزایش قیمت آن، تلاش‌ها برای تعریف واحد کوچکتر برای بیت‌کوین آغاز شد.در 15 نوامبر سال 2015 کاربری با نام «ریباک» (Rebuck) با انتشار پستی در بیت‌کوین تاک، بر لزوم تعیین واحد کوچکتر برای بیت‌کوین تاکید کرد. پیشنهاد اولیه او تعیین یک صدم بیت‌کوین به عنوان یک SAT بود. این مساله در آن زمان جدی گرفته نشد تا این‌که در سال 2011 مقدار 100 میلیون SAT برای هر بیت‌کوین مورد اجماع همه کاربران شبکه بیت‌کوین قرار گرفت.

نتیجه گیری :
ساتوشی کوچکترین واحد تعریف شده برای بیت‌کوین است که از نام بنیان‌گذار آن، ساتوشی ناکاموتو گرفته شده است. هر SAT، معادل یک صد میلیونم بیت‌کوین است. برای محاسبه ارزش دلاری هر ساتوشی، باید قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین مشخص باشد. با تقسیم قیمت هر بیت کوین به 100 میلیون، قیمت هر SAT مشخص می‌شود. برای محاسبه قیمت هر ساتوشی به تومان باید نرخ تبدیل دلار به تومان مشخص باشد. با ضرب قیمت دلاری هر ساتوشی به نرخ تبدیل قیمت تومانی آن به دست می‌آید. در این مقاله تاریخچه و خصوصیات ساتوشی و نحوه تبدیل آن به دلار و ریال مورد بررسی قرار گرفت.

لینک های مفید
بالا