ارز دیجیتال

استوری تلینگ در تولید محتوا چیست؟

1402/10/02 0

اهمیت داستان سرایی در تولید محتوا و بازاریابی محتوایی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بااین‌حال تنها تعداد کمی از برندها توانسته‌اند به خوبی از تکنیک‌های داستان‌پردازی استفاده کرده و برند خود را به شیوه‌ای متفاوت به مخاطبانشان معرفی کنند. چرا که بسیاری از بازاریابان محتوا، یک قصه‌گو نیستند و هر کسی که می‌تواند یک محتوای طولانی بنویسد، لزوما یک روایتگر برند نیست. اما داستان سرایی در بازاریابی محتوایی به چه معنا است و چه کسانی می‌توانند داستان برند را خلق کنند؟

استوری تلینگ (StoryTelling) چیست؟

برای داستان سرایی، قصه‌گویی و روایت‌گری تعاریف متعددی وجود دارد. داستان سرایی یا استوری تلینگ (Storytelling) در واقع یک هنر تعاملی با استفاده از کلمات و اقدامات مشخص برای نمایش المان‌ها و جلوه‌های یک داستان و روایت در جهت تحریک و برانگیخته‌کردن تخیل مخاطب است. اما اگر بخواهیم کمی از تعاریف هنری، فلسفی و پیچیده فاصله بگیریم، به نظر می‌رسد معنای داستان سرایی در همین دو کلمه نهفته است؛ یعنی گفتن داستان. ولی اگر بخواهیم کمی بیشتر توضیح دهیم و پا را فراتر بگذاریم، باید بگوییم در واقع شما به کمک داستان تلاش می‌کنید تا ضمن برقراری ارتباط با مخاطب، او را درگیر کرده و کاری کنید که تعاملش با شما بیشتر شود. گاهی ممکن است بخواهید مفهوم یا محتوایی را برای گروهی از مخاطبان توضیح دهیم. برای این کار می‌توانید یک محتوای متنی، ویدیویی یا صوتی تولید و منتشر کنید که براساس ساختار محتوا آماده شده و مسیر درستی را پشت سر می‌گذارد. اما برای اینکه بتوانید مخاطب بیشتری را تا انتها جذب کنید و همچنان او را در گیر نگه دارید و اثربخشی محتوا را افزایش دهید، بهترین کار استفاده از تکنیک داستان سرایی است.

داستان سرایی در تولید محتوا چه نقشی دارد؟

زمانی که شما بخواهید مشتریان را به سمت خود جلب کرده و میزان سود را افزایش دهید، باید روی مخاطب خود بسیار تمرکز نمایید. داستان سرایی موجب می شود تا مخاطبان منظور و هدف شما را راحت تر درک نمایند. از همین رو می توانند به آسانی پاسخ دهند. استوری تلینگ موجب می شود تا حواس کاربر درگیر شده و احساسات بیشتری از خود نشان دهد. تحقیقات نشان داده اند که مخاطبان روی محتوایی که به روش داستانی بیان می شود، تمرکز بیشتری دارند. به همین دلیل اکثر بازاریابان و بلاگر ها از این روش برای فروش کالاهای خود یا جذب مخاطبان بهره می برند.

نتیجه گیری:

فراموش نکنید که همه محتواها به روایتگری نیاز ندارند و همه بازاریابان محتوا داستان‌نویس نیستند. برای داستان سرایی در بازاریابی محتوایی باید به تکنیک‌های قصه‌پردازی توجه کنید. برای مثال در داستان خود به یک شخصیت قهرمان نیاز خواهید داشت، باید تضادی را به چالش بکشانید و از ساختار پیروی کنید. همه داستان‌ها دارای ساختار هستند، این ساختار شروع، بدنه اصلی و پایان‌بندی را شامل می‌شود. در نهایت داستان باید قانع‌کننده باشد تا مخاطب را به اقدام کردن ترغیب کند.
 

لینک های مفید
بالا