ارز دیجیتال

تپ روت بیت کوین چیست؟

1402/03/24 0

سافت فورک تپ روت به‌روزرسانی مهمی است که هدف آن ارتقای حریم خصوصی، امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین است. این به‌روز‌رسانی در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ ( ۲۳ آبان ۱۴۰۰) عرضه و فعال شد. با فعال شدن تپ روت یکی از بلندپروازانه‌ترین به‌روز‌سانی‌های شبکه بیت کوین در بلاک ۷۰۹,۶۳۲ انجام شد. در این مقاله به این می‌پردازیم که بروزرسانی تپ روت بیت کوین چیست و اجرای Taproot چگونه بر مقیاس‌پذیری، حفظ حریم خصوصی و سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

تپ روت بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های خود به نام تپ‌روت را در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ تجربه کرد. این به روز‌رسانی برای حفظ حریم خصوصی، امنیت و کارایی تراکنش‌ها در شبکه طراحی شده است. درو‌اقع تپ‌روت از طریق دشوار‌سازی ردیابی ترکنش‌ها، به افزایش حریم خصوصی کمک می‌کند. این امر از طریق استفاده از نوع جدیدی سیستم رمز‌نگاری به نام رمز‌نگاری اشنور انجام می‌شود. در ادامه بیشتر به جز‌ئیات این نوع امضا می‌پردازیم.  همچنین با استفاده از قرارد‌اد‌های هوشمند شبکه بیت‌کوین، ویژگی‌های امنیتی بهبود یافته‌ای را ارائه می‌هد. قرارد‌ادهای هوشمند، به صورتی برنامه‌‌ریزی می‌شوند که در صورت تحقق شرایط خاص به طور خود‌کار به اجرا در‌‌بیایند. با استفاده از تپروت، این قرار‌داد‌های هوشمند بدون نیاز به فضای اضافه بلاک، پیچیده‌تر و ایمن‌تر می‌شوند.  از طرف دیگر با کاهش حجم داده‌های مورد نیاز برای تایید تراکنش‌ها، عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این موضوع منجر به کاهش حجم تراکنش‌‌ها و در نتیجه کاهش هزینه‌های ارسال می‌گردد. با این اوصاف تپ‌روت بیت‌کون ارتقای مهمی برای آن محسوب می‌شود که مزایای زیادی را برای شبکه به همراه آورده است.

مزایای تپ‌ روت بیت کوین :

تپ روت بیت کوین نه تنها روی این رمزارز محبوب تاثیرگذار است، بلکه می‌تواند مزایای دیگری را نیز به دنبال داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- توجه ویژه به حریم خصوصی
همان‌طور که گفته شد، افزایش حریم خصوصی تنها به ناشناس بودن آدرس‌های بیت کوین خلاصه نمی‌شود، ‌بلکه در تراکنش‌های مختلف نیز این ناشناس بودن یا در واقع بهتر بگوییم غیرقابل تشخیص بودن درنظر گرفته می‌شود. در واقع تپ‌روت کمک می‌کند تا مبدا و مقصد تراکنش نیز غیرقابل تشخیص باشد و پنهان بماند.

۲- مقیاس پذیری
یکی از موضوعات مهمی که تپ روت به آن می‌پردازد، فضای محدود تراکنش بیت کوین است که مقیاس پذیری را به مشکلی بزرگ برای این رمزارز تبدیل می‌کند. توسعه‌دهندگان نمی‌توانند به سادگی این محدودیت را بدون آسیب‌زدن به تمرکززدایی بیت‌کوین برطرف کنند،‌ لذا همواره به دنبال راهکارهایی برای استفاده مؤثرتر از فضای بلاک موجود هستند.

۳- کاهش هزینه‌های کارمزد
یکی دیگر از مزایای تپ روت بیت کوین کاهش هزینه‌های تراکنش است که این موضوع نیز می‌تواند جذابیت‌هایی را برای بازار رمزارزها به دنبال داشته باشد.

۴- بهبود قراردادهای هوشمند بیت کوین
از دیگر مزایای تپ روت می‌توان به انعطاف پذیری بیشتر در عملکرد قراردادهای هوشمند بیت کوین اشاره کرد. در واقع تراکنش‌های پیچیده برای کاربران نه تنها ساده‌تر می‌شود، بلکه هزینه آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر تپ روت روی شبکه بیت کوین چیست؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، تپ روت بهبودهای زیادی در وضعیت حریم خصوصی شبکه بیت کوین ایجاد خواهد کرد. زمانی که این بروزرسانی با امضاهای شنور ترکیب شود، کارآمدی پردازش تراکنش‌های آن هم بیشتر خواهد شد. در کنار حریم خصوصی بهتر، مزایای دیگر Taproot شامل موارد زیر هستند:
•    کاهش میزان داده‌هایی که باید به بلاک چین انتقال داده شده و در آن ذخیره شوند.
•    پردازش تراکنش‌های بیشتر در هر بلاک (افزایش نرخ TPS شبکه)
•    کاهش کارمزد تراکنش‌ها
یکی دیگر از مزیای تپروت این است که باعث می‌شود تراکنش‌ها به اندازه قبل «انعطاف پذیر» نباشند. انعطاف پذیری امضاها یعنی از لحاظ فنی امکان تغییر دادن امضای یک تراکنش قبل از تایید شدن آن وجود داشته باشد. کسی که این کار را انجام دهد، می‌تواند وانمود کند تراکنش هرگز اتفاق نیفتاده و در نتیجه، شبکه بیت کوین در معرض مشکل دو بار خرج کردن (Double-Spending) قرار می‌گیرد که می‌تواند صحت و سلامت دفتر کل توزیع شده (بلاک چین) را با مشکل مواجه کند.

نتیجه گیری :
بروزرسانی تپ روت را می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات در شبکه بلاک چین بیت کوین در نظر گرفت. با انجام Taproot در شبکه Bitcoin مقیاس‌پذیری شبکه، امنیت، حریم خصوصی بهبود یافته و کارمزد تراکنش‌های پیچیده کاهش پیدا می‌کند. همچنین پس از آپدیت تپروت، امکان انجام تراکنش‌ها با استفاده از توابع قرارداد هوشمند در شبکه بیت کوین بهبود می‌یابد. در این مقاله به این پرداختیم که بروزرسانی تپ روت بیت کوین چیست و اجرای Taproot چگونه بر مقیاس‌پذیری، حفظ حریم خصوصی و سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟ نظر شما در مورد این به روزرسانی و مزایا و معایب آن چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


 

لینک های مفید
بالا