ارز دیجیتال

لایه سوم در بلاک چین چیست؟

1402/02/19 0

لایه سوم، لایه نهایی اکوسیستم بلاکچین است که کاربران از آن‌ برای استفاده در پروژه‌های گفته شده دو سطح قبل استفاده می‌کنند. این لایه علاوه بر ارائه رابط کاربری می‌تواند عملکردهای درون زنجیره‌ای و بین زنجیره‌ای مانند تأمین نقدینگی، صرافی‌های غیرمتمرکز و برنامه‌های کاربردی را نیز ارائه دهد. فناوری بلاکچین به لطف این لایه می‌تواند در تعاملات دنیای واقعی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

لایه سوم در بلاک چین چیست؟

می‌دانیم که تکنولوژی لایه ۲ روی زنجیره اصلی شبکه استقرار یافته و به مقیاس پذیری (Scalibility) و کاهش بار مسئولیت لایه اول شبکه کمک می‌کند. هدف از انجام این کار، این است که هر بلاک چین با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به کار خود ادامه دهد. امّا پیشرفت‌های دنیای غیرمتمرکز به L2 محدود نبود و پروتکل‌های لایه ۳ (L3) هم در تلاش هستند تا قابلیت‌های L2 را توسعه دهند. چگونه؟ با قابلیت مقیاس پذیری شخصی سازی شده یا Customized Scaling که پروتکل‌های لایه ۳ در اختیار ما قرار می‌دهند، اموری مانند توسعه اپلیکیشن‌ها، ایمن سازی لایه و هماهنگی میان لایه‌های اول و دوم امکان پذیر خواهند بود. در مقاله مثلث بلاک چین (Blockchain Trilemma)، مفهوم مقیاس پذیری، امنیت و تمرکززدایی در بلاک چین را بررسی کردیم. انتظار می‌رود که با ترکیب و به کارگیری دیگر زبان‌های برنامه نویسی، در آینده شاهد توسعه بیشتر پروتکل‌های لایه سوم باشیم. اکنون پرسشی ذهن ما را به خود مشغول می‌سازد: با استناد بر این اصل، آیا واقعا می‌توان گفت که لایه ۳ هم به بهبود عملکرد لایه دوم کمک خواهد کرد؟ آیا می‌توانیم با راه اندازی یک پروتکل لایه ۳ مقیاس پذیری زنجیره بالاتر یعنی لایه دوم را به سادگی بهبود ببخشیم؟

اهمیت لایه های بلاک چین :

برای آن که بلاک چین‌ها بتوانند امنیت و تمرکززدایی را در کنار مقیاس پذیری تجربه نمایند، راه حلی جز استفاده از لایه‌های مختلف وجود ندارد. و همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، اکوسیستم بلاک چین برای برطرف کردن چنین مشکلی از لایه‌های متنوعی کمک گرفته است. در میان لایه‌های معرفی شده در این مقاله، لایه یک در واقع زیرساخت پایه‌ای بوده که سیستم‌های غیرمتمرکز بر روی آن قرار گرفته و ساخته شده‌اند و در لایه دو بلاک چین نیز مشکلات مقیاس پذیری با برداشتن برخی از فعالیت‌های خارج از زنجیره تا حد قابل توجهی حل شده است و پروژه‌های موجود در لایه 3 نیز همان برنامه‌های غیرمتمرکزی هستند که ما انسان‌ها با آن‌ها تعامل داریم. برای آن که بتوانیم با اکوسیستم بلاک چین به خوبی ارتباط برقرار کنیم باید با اصطلاحات این فناوری نوین نیز به خوبی آشنا باشیم و به همین علت توصیه کارشناسان ما در مجموعه کیف پول  من به شما این است که قبل از ورود به چنین دنیایی حتما با اصطلاحات نوظهور آن آشنا شوید. ناگفته نماند که اگر در ارتباط با لایه های مختلف بلاک چین سوالی دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

معرفی برخی بلاکچین‌های لایه سوم :

•    کاردانو (Cardano)
یکی دیگر از پروژه‌های موجود در نسل سوم بلاکچین، کاردانو است. این شبکه علاوه بر ویژگی‌های بسیاری که دارد، متمرکز بر بهبود و تسهیل ایجاد قراردادهای هوشمند است.
•    ایاس (EOS)
بلاکچین ایاس یکی دیگر از بلاکچین‌های نسل سوم است که هدف آن رفع معضل مقیاس‌پذیریست. ایاس با ایجاد اکوسیستمی برای شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین، قصد دارد امکان ادغام شبکه‌های مختلف را در کنار حفظ حریم خصوصی میسر کند.
•    آیکون (Icon)
آیکون یکی دیگر از پروژه‌های فعال در زمینۀ نسل سوم بلاکچینه‌ا است. این پروژه متعلق به کره جنوبی است و قصد دارد سراسر دنیا را از طریق بلاکچین به یکدیگر مرتبط کند. کاربران می‌توانند با توجه به نوع نیاز خود در زمینه‌هایی همچون بانکداری، آموزش، تجارت الکترونیک و غیره از این پلتفرم استفاده نمایند.

نتیجه گیری :
موضوع «مقیاس‌پذیری» یکی از دلایلی است که مانع پذیرش گسترده بلاکچین در بین عموم مردم می‌شود. در حال حاضر، تمایل به گسترش فناوری بلاکچین همراه با تقاضا برای دارایی‌های دیجیتال در حال افزایش است. از آنجا که هر کدام از سطوح بلاکچین، مجموعه‌ای از محدودیت‌های خاص به خود را دارد، تنها راه برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری، ساخت یک سیستم مقیاس‌پذیر می‌باشد. با توجه به اینکه لایه اول بلاکچین به عنوان پایه و اساس تمام سیستم‌های غیرمتمرکز عمل می‌کند، برای اکوسیستم بلاکچین بسیار ضروری و مهم است.


 

لینک های مفید
بالا