ارز دیجیتال

واچ لیست چیست؟

1402/03/09 0

واچ لیست (Watch List) یا دیده‌بان به دسته‌بندی و تحت نظر قرار دادن تعدادی سهم یا ارز گفته می‌شود که به دنبال معامله بر اساس آن‌ها هستیم. شاید بسیاری از افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند از اولین اصطلاحاتی که با آن رو به رو می‌شوند، واچ لیست یا دیده‌بان باشد. با این حال کارکردهای واچ لیست چندان برای ما روشن نباشد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تر واچ لیست و نحوه تنظیم و استفاده از آن بپردازیم. از این رو، بهتر است تا در گام اول بفهمیم که فلسفه وجودی واچ‌لیست چیست و در چه بازارهایی کاربرد دارد.

واچ لیست چیست؟

واچ لیست باید را لیستی بدانیم که می‌توان به کمک آن به بهترین و ارزشمندترین ارزهای این بازار دسترسی پیدا کرد. امروزه پلتفرم‌های زیادی برای تعیین و طراحی واچ لیست در دسترس قرار دارند که تریدینگ ویو (Trading View) و یاهو فایننس (Yahoo! Finance) نیز یکی از آن مواردی است که این کار را برایتان انجام می‌دهد. در واقع اگر واچ لیست نداشته باشید، انتخاب ارزها در زمان انجام معاملات برایتان دشوار خواهد بود. کارشناسان و معامله‌گران حرفه‌ای در این بازار توصیه می‌کنند که از همان ابتدای کار، حدود ۱۰ تا ۲۰ ارز مهم را برای شروع کارتان در نظر داشته باشید و به صورت روزانه دنبال فرصت‌های ورود به معاملات آن‌ها باشید. پس تهیه این لیست یکی از استراتژی‌های مهم در بازار کریپتو به شمار می‌رود. البته این که کدام ارزها را برای واچ لیست خود در نظر داشته باشید، کاملا به برنامه مالی و استراتژی‌های کاری شما بستگی خواهد داشت. عواملی مانند قیمت، ارزش، میزان نوسانات، سرعت تراکنش‌ها و کاربردهای هر کدام از ارزها هستند که بد نیست یک یا چند مورد از آن‌ها را برای انتخاب‌هایتان در نظر بگیرید تا در نهایت بتوانید موفقیت بیشتری را در کارتان تجربه کنید.

اهمیت داشتن واچ لیست برای معامله‌گران :

داشتن واچ لیست ارز دیجیتال می‌تواند نقش بسیار مهمی در نشان دادن وضعیت بازار به معامله‌گر داشته باشد؛ همچنین این کار باعث می‌شود معامله‌گر به استراتژی خود پایبند باشد و کمتر درگیر بی‌نظمی و طمع بشود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال چنین فهرستی درست کنند، تغییرات زیاد در قیمت دارایی‌های دیجیتال است. زیرا این بازار مثل بازار بورس دارای دامنه نوسان محدود نیست و اگر معامله‌گر یک لحظه غفلت کند، ممکن است یک عمر پریشان شود. بنابراین، بهتر است که با استفاده از استراتژی شخصی خود و تطبیق دادن ارزهای موجود در بازار، روند و تغییرات مشکوک در برخی ارزها را بررسی کنیم و درست در جایی که فکر می‌کنم بهترین لحظه برای معامله است، آن را انجام دهیم. به عنوان مثال هوش مصنوعی اخیرا ترند شده است؛ اگر شما هم مثل بسیاری از مردم به آینده آن خوش‌بین هستید می‌توانید برخی از این ارزها (که دارای حجم معاملات بیشتر و یا ارزش بازاری بیشتری هستند) را جدا کرده و منتظر نقطه ورود مناسب با استراتژی خود باشید.

دلایل استفاده از واچ لیست :

دلایل زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران از واچ لیست استفاده می کنند. در اینجا چند مورد رایج آورده شده است که به شما کمک می کند واچ لیست برای شما مناسب باشند.
•    شما سهمی در ذهن دارید که مایلید آن را به سبد سهام خود اضافه کنید، اما امیدوارید قبل از تحویل گرفتن قیمت آن کاهش یابد.
•    شما سود مورد نظر خود را کسب کرده اید، اما اکنون به قیمت هدف فروش که تعیین کرده اید نزدیک است.
•    شما در حال مشاهده الگوی معاملات سهام هستید تا ببینید آیا ممکن است گزینه ای را روی آن بخرید.
•    شما می خواهید احساس آمادگی کنید تا بتوانید در زمان مناسب به سرعت تصمیمات کاملاً آگاهانه بگیرید.
•    ممکن است فرصت سرمایه گذاری خوبی پیش آمده باشد، اما نقدینگی لازم را برای خرید آن نداشته باشید، به همین دلیل با استفاده از واچ لیست سهام می توانید این فرصت را زیر نظر بگیرید تا وقتی که نقدینگی لازم را بدست آوردید، بتوانید در سریع ترین حالت ممکن سرمایه گذاری را انجام دهید.

نتیجه گیری :
واچ‌لیست‌ها راهی آسان برای سرمایه‌گذاران برای ردیابی بازار به منظور مشاهده سیگنال‌ها و فرصت‌های معاملاتی هستند. در حال حاضر ابزارهای زیادی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که می‌توانند واچ‌لیست‌های خود را ایجاد کنند یا واچ‌لیست‌های سایر افراد را دنبال کنند. با محدود کردن بازار به فهرستی از ارزهای دیجیتال کلیدی، معامله‌گران می‌توانند توجه خود را به دقت روی ارزهای موردعلاقه خود متمرکز کنند. ساخت واچلیست در صرافی ارز دیجیتال تبدیل نیز امکان‌پذیر است. شما می‌توانید در پنل کاربری خود در تبدیل، ارزهای مختلف مثل بیت‌کوین، ریپل،‌ ترون و ۲۰۰ ارز جذاب دیگر را در لیست «منتخب‌ها» ذخیره نمایید.

لینک های مفید
بالا