ارز دیجیتال

ارز دیجیتال تتر چیست؟

1401/04/22 10

معرفی تتر و کاربرد آن

یکی از اعضای نسبتا جوان دنیای رمز ارزها، استیبل کوین ها یا ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت هستند. این استیبل کوین ها عرضه شدند تا از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال جلوگیری کنند و قیمت ثابتی داشته باشند.

تتراولین و محبوب‌ترین استیبل کوین دنیاست که قیمت آن ثابت و وابسته به دلارآمریکاست. اما این‌که تتر چیست و چگونه کار می‌کند؟ کاربرد آن به عنوان یک استیبل کوین در ارزهای دیجیتال چیست؟ و چرا تعدا د زیادی از کاربران به دنبال خرید تتر و فروش تتر هستند؟موضوعی است که در این پست به آن می‌پردازیم.

ممکن است درابتدا چیزی به نام استیبل کوین یا رمز ارز پایه با قیمت ثابت (Stablecoin ) نداشته باشیم. چون حتی ارزهایی مانند دلار آمریکا و یورو هم تحت تاثیر تورم و کاهش ارزش قرار دارند، اما این تغیرات بسیار کوچک و کند هستند، پس برای استفاده روزانه گزینه مناسب محسوبی می‌شوند. پرسش اصلی این است که آیا در میان ارزهای دیجیتال هم چنین ثباتی وجود دارد ؟

اکنون زمان آن رسیده که پای تتر را به عنوان یکی از مهم‌ترین استیبل کوین های دنیای ارزهای دیجیتال به این میدان باز کنیم.

تتر(Tether) چیست؟

تتر (Tether) یک ارز دیجیتال و استیبل کوین است، بدین معنا که هر Tether با یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. استیبل کوین یا کوین پایدار در واقع کوین‌هایی با قیمت ثابت هستند. معمولا اکثر استیبل کوین‌ها پشتوانه دلار دارند. اما برخی از این نوع رمز ارزها با طلا، ارزهای دیجیتال دیگر یا کالاهای با ارزش دیگر پشتیبانی یا توسط الگوریتم‌های ریاضی تنظیم می‌شوند. بر اساس چنین ایده‌ای و از طریق توانایی عملیاتی ارزهای دیجیتال ارزش دلار ثابت می‌ماند.

ارز دیجیتال تتر در ماه جولای ۲۰۱۴ (تیر ۱۳۹۳) به نام Realcoin راه‌اندازی و نامگذاری شد و سپس در ماه نوامبر همان سال به تتر (Tether) تغیر نام یافت. صرافی بیتفینکس در سال ۲۰۱۵ این ارز را به پلتفرم خود برای معامله اضافه کرد. این استیبل کوین امروزه با ارزش بازار بیش از ۸۰ میلیارد دلار و با نام اختصاری USDT، در گردش است.

تتر (USDT) محبوب‌ترین استیبل کوین بازار است. برای همین، استیبل کوین Tether به یک ارز دیجیتال مهم در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. امروزه، تتر به تامین نقدینگی و کم شدن ضرر کاربران در برابر نوسانات بازار کمک می‌کند. این قابلیت تتر به‌دلیل استیبل کوین بودن آن است. مزایای این کوین‌ها در بازار کریپتو غیرقابل انکار است. مهم ترین مزیت کوین پایدار این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به عنوان راهی برای فرار از بازارهای نزولی بدون تبدیل دارایی خود به پول‌های فیات، از آنها استفاده کنند.

مزایای ارز دیجیتال تتر کدامند؟

مزایای تتر چیست؟

جالب اینجاست که بدونین ارز دیجیتال تتر دارای مزایا و معایب زیادی هست و شما با خرید این رمز ارز می تونین از این مزایا برخوردار بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از آموزش خرید و فروش تتر، برخی از مزایای ارز دیجیتال USDT رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این مزایا اشنایی داشته باشین و بهترین تصمیم رو  بگیرین.

USDT مزایای زیادی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. مطمئناً مهم‌ترین مزیت ثبات قیمت تتر است. همچنین از آنجایی که تتر دلار آمریکا را به شکل دیجیتالی درآورده است، از نظر بسیاری به عنوان کاربردی‌ترین راه برای رواج ارزهای دیجیتال به عنوان وجه اصلی تلقی می‌شود.

تخمین‌های بازار نشان می‌دهند که USDT می‌تواند بازدهی مناسبی را در یک افق زمانی سه تا پنج ساله ارائه دهد. برای سرمایه گذارانی که به دنبال حفظ سرمایه هستند و در عین حال به ارزهای دیجیتال علاقه دارند، خرید USDT یک انتخاب عالی است. اما مزیت‌های تتر از این قرار است:

  • ثبات و امنیت

غیرقابل‌ انکارترین مزیت تتر ثبات آن است. توکن USDT یکی از باثبات‌ترین دارایی‌های این دوران در حوزه ارزهای دیجیتال است. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند با ریسک کمی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوند می‌توانند تتر را به عنوان یک دارایی ثابت، در بازاری که بی‌ثباتی از مؤلفه‌های اصلی آن است در نظر بگیرند.

  • تراکنش با سرعت بالا و کارمزد کم

نقل و انتقالات وجوه دلاری از طریق بانکداری سنتی ممکن است یک تا چهار روز طول بکشد. اگر روند انتقال در طول شب یا در تعطیلات آخر هفته آغاز شود، نهایی شدن تراکنش ممکن است حتی دیرتر نیز انجام شود.

خوشبختانه معاملات USDT بسیار سریعتر هستند. این سرعت بالا، مزیتی عالی برای معامله‌گران ارز دیجیتال است؛ زیرا خاصیت بازار کریپتو نوسانات بالای آن است و اگر نقل و انتقالات مالی دیر به دیر انجام شوند، ممکن است سود آنها ناپدید شود. معامله‌گران باید بتوانند در عرض چند دقیقه تراکنش‌های خود را انجام دهند؛ نه چند روز.

  • پذیرش گسترده

تتر از پذیرش گسترده‌ای در سرتاسر صنعت کریپتو برخوردار است. تقریباً در هر صرافی بزرگی مانند صرافی ارز دیجیتال والکس قابل خرید و فروش است. گستردگی پذیرش تتر در صنعت کریپتو، آن را برای معامله‌گرانی که می‌خواهند روی رمز ارزها ترید کنند به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند. مخصوصاً برای معامله رمز ارزهایی که با بیت کوین، اتریوم و… جفت نمی‌شوند.

  • پشتیبانی بالای والت ها

مزیت خوب دیگه این رمز ارز اینه که تقریبا خیلی از کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری از این توکن پشتیبانی میکنن و شما میتونید در اکثر کیف پول ها اونو ذخیره کنید.

  • انتقال راحت آن در اینانس

یکی دیگه از مزیت های USDT اینه که میتونید اونو به هر کجای دنیا که خواستین به راحتی انتقال بدین و حتی با فروش تتر به سایت های خارجی بتونین از همون سایت ها خرید کنین.

  • خرید تتر trc20 و کارمزد بسیار پایین 

یکی از بهترین مزیت های تتر برای معامله گرها اینه که کارمزد تراکنش ها و هزینه انتقال پول با خرید تتر trc20 بسیار پایین هستش در حالی که انتقالات سوئیفت (SWIFT) که شبکه ای برای انتقال پول در سطح جهانیست هزینه های بسیار بالاتری داره. پس خرید USDT و انتقالش بسیار به صرفه تر هستش.

آیا تتر ایمن است؟

از نظر فناوری تتر کاملا ایمن هست. این یه توکن متمرکز هست که بر روی بلاک چین غیر متمرکز اتریوم توسعه یافته. که قرار هست توسط 1 دلار آمریکا ذخیره شده در تراز نامه Tether Limited به شکل پول نقد در حساب های بانکی و اوراق قرضه دولتی پشتیبانی بشه. هیچ کس قصد نداره به کیف پول اتریوم یا کیف پول Exchange شما دسترسی پیدا کنه و تتر رو از شما بگیره. اما ممکنه Tether Limited ورشکسته بشه یا دلار های سپرده شده نزد خودش رو از دست بده.

همچنین ممکنه دلار در حالی که تتر را نگه میداره ارزش خودش رو از دست بده و بنابراین شما خیلی سریع قدرت خرید خودتون رو از دست بدین. به عبارتی دیگر اگر بخواییم بگیم در حالی که تتر سکه ایمن هست، ارزش دلار آمریکا دیگر به نظر ما امن یا قابل اعتماد نیست. مهمتر از آن تتر دیگر در واقع از 1 به 1 با دلار آمریکا پشتیبانی نمیشه، بلکه بر روی یه سیستم ذخیره کسری هست که در آن بر اساس بسیاری از منابع، از جمله افرادی که ظاهرا برای شرکتی که توکن رو صادر میکنه، کار کردن، هر تتر تنها 74 درصد پشتیبانی میشه.

این به این معنی هست که وقتی روز محاسبه برای دلار آمریکا یا صرفا تتر/ استیبل کوین ها فرا می رسه، مخصوصا برای تتر/ دلار آمریکا بد خواهد بود، برای این که واقعا حتی با 1 دلار آمریکا پشتیبانی نمیشه، بلکه تنها 74 درصد دلار آمریکاست یا به عبارتی 74 سنت. با توجه به موارد فوق، ما میگیم اگر قراره یه استیبل کوین نگه داریم، بهتره که USDC را نگه داریم برای این که می تونیم بلافاصله در Coinbase به دلار تبدیلش کنید. قطعا از 1 به 1 پشتیبانی میشه و در صورت نیاز می تونیم بلافاصله پس از تبدیل آن به دلار واقعی، در چنین رویدادی که استیبل کوین ها یا دلارآمریکا مشکلات مختلفی تجربه می کنن، کریپتو بخریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آیا تتر امن است مراجعه بفرمایید.

کلام آخر

رمز ارز تتر محبوب‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است. از‌آن‌جاکه هر کوین تتر معادل یک دلار آمریکاست، تتر به‌عنوان «دلار دیجیتال» نیز شناخته می‌شود.تریدرها و سرمایه‌گذارها از تتر برای جابه‌جایی دارایی و حفظ ارزش پول و مقابله با نوسان‌های بازار رمزارزها استفاده می‌کنند.

لینک های مفید
بالا