ارز دیجیتال

روش های کلاهبرداری در ارز دیجیتال

1401/10/05 0

روند رشد بلاک چین و فضای ارزهای دیجیتال بسیار جذاب است. نوآوری‌های فنی و الگوهای جدید معاملاتی به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل هستند و همچنان جمعیت کثیری را به خود جذب می‌کنند. با این حال، این فضا مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری بسیاری نیز قرار گرفته است. طی چند سال اخیر، بسیاری افراد به‌واسطهٔ ارزهای دیجیتال مختلف میلیونر شده‌اند و سپس، برای افراد دیگری که قصد دارند در آینده روی این فناوری سرمایه‌گذاری کنند، کسب‌وکارهای سودآوری به وجود آورده‌اند. اما، این رشد ارزش و پذیرش ارزهای دیجیتال توسط کسب‌وکارهای مختلف، پیامدهایی نیز به همراه داشته است. در حالی‌ که افرادی با نیت‌های خوب به‌دنبال سرمایه‌گذاری و احتمالاً سودآوری هستند و قصد دارند بخشی از دنیای آتی پول را شکل دهند، افرادی نیز با سوءنیت قصد فریب سرمایه‌گذاران بازار را دارند.

به چند دلیل اکنون فضای رمز ارزها برای مجرمان سایبری بسیار جذاب شده است. نخست این که تراکنش‌ها در این دنیا ناشناس هستند، پس بعد از کلاهبرداری و سرقت ارزهای دیجیتال یک قربانی، هیچ ردی از تبهکار باقی نخواهد ماند، مگر این که او رفتار ناشیانه‌ای انجام بدهد. پس به طور عادی همه کلاهبرداری های انجام شده با ارز دیجیتال غیر قابل ردیابی و پیگیری است، مگر این که مواردی (انگشت شمار) استثنا وجود داشته باشد. دلیل دیگر تمرکز سارقان روی حوزه کریپتوکارنسی نوظهور بودن آن است، چرا که میزان آگاهی اغلب کاربران نسبت به موارد امنیتی مربوط به ارزهای دیجیتال پایین است..

انواع روش های کلاه برداری درارز دیجیتال

1. طرح پانزی ponzi

یکی از رایج ترین روش های کلاه برداری در ارزهای دیجیتال طرح پانزی هستش، در این روش به افراد وعده سود های کلان و تضمینی داده می شه که دور از واقعیته.حالا چجوری این اتفاق میافته.

در این ترفند به جایی اینکه سود هر فرد به میزان سرمایه گذاری که کرده پرداخت بشه از او خواسته می شه که سرمایه گذاران دیگری به مجموعه اضافه کنه که سود این نفر با اوردن بقیه پرداخت میشه و این تا جایی ادامه داره که سرمایه گذار یک نفر را به مجموعه اضافه کنه،

2. روش باج افزار

همون طور که از اسم این روش هم مشخصه تو این ترفند از افراد سرمایه گذار باج گرفته میشه، شاید بگین چطور ممکن سرمایه گذاری که با برنامه های نرم افزاری انجام میشه میتونن ازش باج بگیرن.

باج افزار ها یک بدافزارهای مخرب هستن که به سیستم رایانه ای یا تلفن همراه که اطلاعات سرمایه گذار تو اون هست حمله میکنن و سیستم شخص رو قفل میکنن و برای اینکه قفل را باز کنن از طرف مقابل باج طلب میکنن که معمولا به صورت ارز دیجیتال تا شخص سرمایه گذار نتونه ردی از اونا داشته باشه. باج افزار ها بیشتر به سازمان های دولتی ، بیمارستان ها، فرودگاه ها حمله میکنن میشه گفت مراکز بزرگ رو هدف قرار میدن.

3. استخراج ابری ارزهای دیجیتال

اگر حتی اطلاعات کمی درمورد ارزهای دیجیتال داشته باشید میدونید که این ارزها توسط دستگاه های ماینر استخراج می شود که خرید و راه اندازی این دستگاه ها خیلی هزینه بر بوده و به تجهیزات زیادی نیاز است، ولی خوب شاید از نحوه دقیق کارکرد ان ها بی خبر باشین، که این مورد راه را برای کلاه برداری سودجویان باز میکنه.

در این روش کاربرانی که از طریق تبلیغات یا سایت های موجود با این افراد گفت و گو میکنن، معمولا با سوال در مورد استخراج ارزهای دیجیتال اطلاعاتی دارین؟ رو به رو میشن و در ادامه ماجرا فرد کلاه بردار با وعده سودهای نجومی و ترغیب کردن افراد و جلب اعتماد ان ها با استفاده از پلتفرم های تقلبی اقدام به سرمایه گذاری میکنند دریغ از این که هیچ استخراجی در کار نیس. در این نوع از کلاه برداری معمولا به روش پانزی و هرمی عمل میکنند که نهایتا منجر به از دست دادن سرمایه افراد می شود.

استخراج ابری

4. طریق فیشینگ phishing

فیشینگ یکی از متداول ترین تکنیک های کلاهبرداری در فضای مجازی به حساب میاد. اساس کار فیشر(کسی که حمله فیشینگ انجام میده) این طوریه که هویت یک شخص یا شرکت جعل میکنه تا اطلاعات مهم بخصوص اطلاعات مالی ان هارو تخلیه کنه. که این را نه تنها از وب سایت ها بلکه از تمامی اپلیکیشن های موجود به راحتی انجام میدن.

در مورد ارزهای دیجیتال فیشرها کیف پول یا وب سایت های صرافی های معتبر را با نزدیک ترین نام و نشان ممکن جعل میکنن. زمانی که فرد سرمایه گذار با بی دقتی و سهل انگاری از سایت مورد نظر استفاده میکنه و اطلاعات خودش و وارد میکنه، تمامی اطلاعات وی در دست فیشر قرار می گیره و این طوری میشه که کلاهبرداری به روش فیشینگ صورت میگیره.

5. کیف پول و صرافی های جعلی

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیاز به کیف پول دیجیتالی داریم، که داشتن کیف پول دیجیتالی و خرید ارز از صرافی باعث خوشحالی کلاهبرداران می شه. در این روش معمولا کلاه بردارن در ظاهر یک صرافی دیجیتال معتبر درمیان و با استفاده از سایت و حتی کیف پول شبیه سازی شده اقدام به کلاهبرداری و سرقت ارزهای دیجیتال میکنن.

جعل صرافی یا کیف پول معمولا به این شکل می باشد، که صرافی متقلب اقدام به طراحی سایت در پوشش نمونه معتبر خود می کنه. کاربرانی که دقت و آگاهی کافی در این مورد ندارن دچار اشتباه می شن و از این درگاه جعلی برای واریز پول به کیف پول دیجیتال خود اقدام میکنن و این گونه دارایی خود را از دست می دن.

6.خرید رمزارزهای تقلبی

مثال بارزش همین ارز دیجیتال دوج کوین است. خیلی‌ها ابتدا فکر می‌کردند که این رمزارز سقوط کند و کل ماجرا بیشتر از یک شوخی الکی نیست. اما قیمت دوج کوین صعود کرد و نه تنها یک کلاهبرداری نبود، بلکه خیلی‌ها هم از طریق آن

ثروتمند شدند. بنابراین بسیاری از مردم نمی‌خواهند ارزهای مشابه دوج کوین را از دست بدهند. کلاهبرداران هم از این قضیه کاملا آگاه هستند. بنابراین آن‌ها بر اساس حیوانات، ترندهای روز یا نام‌های معروف، ارز دیجیتال می‌سازند و آن را در صرافی‌هایی مانند UniSwap قرار می‌دهند.تا اینجا شاید همه چیز واضح باشد یک ارز دیجیتال با نام عجیب و غریب که از ظاهرش مشخص است چیزی بیشتر از یک کلاهبرداری رمز ارز نیست. اما این مسئله زمانی برای برخی‌ها گمراه کننده می‌شود که طراحان این رمزارز، یک وبسایت و پلتفرمی جذاب طراحی می‌کنند که فرد بیننده حس کند با یک پروژه واقعی روبه‌رو است و افراد کاربلدی پشت آن قرار دارند.

7.کلاهبرداری با نصب اپلیکیشن‌های تقلبی

تنها کافی است کلمه Crypto Wallet یا اپلیکیشن یک صرافی ارز دیجیتال را در  Google Play Store یا App Store اپل سرچ کنید تا انواع و اقسام اپلیکیشن‌های مرتط با کریپتو برای‌تان باز شوند و باور کنید که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها تقلبی هستند.نصب چنین اپلیکیشن‌هایی روی سیستم عامل دستگاه‌تان باعث می‌شود تا همه رمزعبورها، همه کلید‌های خصوصی، همه دارایی‌های دیجیتال و هر گونه اطلاعات شخصی‌تان در معرض ریسک قرار بگیرد. فردی که باور داشت فروشگاه اپل بسیار امن است و همه اپلیکیشن‌هایی که در آن وجود دارد، مورد بررسی کارشناسان اپل قرار می‌گیرد، با نصب اپلیکیشن تقلی کیف پول Trezor، بیش از ۶۰۰ هزار دلار بیت کوین خود را در کسری از ثانیه از دست داد.

8.کلاهبرداری با اهدای ارزهای دیجیتال در توییتر

ز نمونه های رایج این نوع از کلاهبرداری می توان به طرح های اهدای بیت کوین در شبکه های اجتماعی اشاره کرد. اغلب کلاهبرداران با نام و تصویر افراد مشهوری از جمله ویتالیک بوترین، یا ایلان ماسک صفحه ای را ایجاد می کنند و در زیرپست های این افراد مشهور اقدام به تبلیغات می کنند که به اهدای بیت کوین رایگان می کنند.

از طریق این روش کلاهبرداری، میلیون ها دلار کلاهبرداری شده است، حتی در یک مقطع زمانی خالق ارز دیجیتال اتریوم ویتالیک بوترین صفحه توییتر خود را به non-giver of ETH تغییر داد.

در نهایت

روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال تنوع بسیار زیادی دارند و ما به معرفی تعدادی از روش هایی پرداختیم که تا سال 2022 هنوز هم استفاده می شوند و بسیاری از افراد قربانی این حملات و اقدامات هکری و کلاهبردارانه می شوند. بنابراین توصیه می کنیم از امن ترین کیف پول ارز دیجیتال استفاده کرده و از نمایندگی معتبر خریداری کنید. فروشگاه جنبل نمایندگی رسمی کیف پول های سخت افزاری لجر و عرضه کننده گارانتی معتبر برای آنهاست.

لینک های مفید
بالا