ارز دیجیتال

دامیننس تتر چیست؟

1401/09/29 0

شاخصی کاربردی به نام دامیننس ارزدیجیتال تتر وجود دارد که با استفاده از آن، می‌توانید شرایط حاکم بر بازار را رصد کنید. حتماً می‌پرسید دامیننس تتر چیست و چگونه می‌توان با استفاده از آن در بازار رمزارزها به سود دست یافت. برای پاسخ به این سؤال تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

دامیننس تتر چیست؟

پیش از هر چیز، به معنی کلمه دامیننس نگاهی می‌اندازیم. Dominance در لغت به معنی سلطه و غلبه است. وقتی صحبت از دامیننس تتر به میان می‌آید، در معنای تحت‌اللفظی منظور غلبه تتر بر بازار کریپتوکارنسی است. اما مفهوم این تعبیر چیست؟ هر ارز دیجیتال در بازار رمزارزها سهم خاصی در مجموع ارزش بازار کریپتوکارنسی دارد. طبیعی است برخی رمزارزها مانند بیت کوین، اتریوم و تتر، سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند.

در اصطلاح، به نسبت ارزش بازار یک ارز دیجیتال به حجم کل بازار کریپتوکارنسی، دامیننس گفته می‌شود؛ بنابراین، دامیننس تتر معرف نسبت ارزش کل این استیبل کوین به حجم بازار رمزارزهاست. این شاخص را می‌توان برای هر رمزارز تعریف کرد؛ اما معمولاً فقط برای دو ارز دیجیتال، یعنی بیت کوین و تتر به کار می‌رود؛ زیرا هدف از تعریف این شاخص بررسی میزان اثرگذاری ارزهای دیجیتال بر کلیت بازار کریپتو است. این در حالی است که دارایی‌های با ارزش بازار کم، اصلاً تاثیری روی کلیت بازار ندارند.

دامیننس Tether چه اطلاعاتی به ما میدهد؟

وقتی دامیننس USDT در حال افزایش است، به این معناست که تریدرها در حال فروش ارز های دیجیتال خود و تبدیل آن به تتر هستند. (زمانیکه بازار خرسی است) بنابراین بیت کوین و آلت کوین ها کاهش قیمت خواهند داشت. و بالعکس زمانی که دامیننس Tether کاهش می یابد، نشان میدهد که تریدرها درحال تبدیل استیبل کوین های خود به سایر ارزها هستند. (زمانیکه بازار گاوی است)

دامیننس ارز USDT چگونه محاسبه می‌شود؟

مثلا روزی ارزش کل بازار ارز دیجیتال حدود 917 میلیارد دلار است. کافی است درصد سهم تتر از این مقدار را محاسبه کنیم. با یک رابطه ریاضی ساده می‌توان دریافت سهم ارزش بازار تتر از ارزش کل بازار رمز ارزها اکنون 7.71 درصد است. در این محاسبه مشخص کردیم 68 میلیارد دلار تتر چند درصد عدد 917 است.

حجم کل سرمایه موجود در بازار تقسیم بر حجم سرمایه یک ارز در بازار (مارکت کپ) = دامیننس آن ارز

دلایل و نشانه های افزایش یا کاهش دامیننس تتر چیست؟

به طور کلی دو دلیل سبب افزایش نرخ تسلط ارز دیجیتال تتر می‌شوند. نخستین علت وارد کردن پول نقد به بازار از بیرون آن توسط سرمایه گذاران است؛ کاربرد استیبل کوین تتر فراتر از فضای رمز ارزها است و حتی افراد فاقد هیچ گونه علاقه به سرمایه گذاری در این نوع دارایی‌ها به طور گسترده از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان نمونه، مردم زیادی مخصوصا در ایران، اکنون خرید تتر را به اسکناس دلار ترجیح می‌دهند. دومین علت تبدیل دیگر رمز ارزها به USDT توسط تریدرها است؛ دامیننس تتر در زمان ذخیره سود یا جلوگیری از ضرر بیشتر توسط تریدرها به وسیله تبدیل سایر رمز ارزها به این ارز دیجیتال، بالا می‌رود.

در تبدیل یک ارز دیجیتال به تتر، سرمایه از بازار آن خارج و وارد مارکت USDT می‌شود. از طرفی گفتیم دامیننس تتر یا هر رمز ارز دیگر نسبی است و در مقایسه با بقیه به دست می‌آید. با کاهش پول در گردش در بازار یک دارایی (که به USDT تبدیل کرد‌ه‌ایم) سهم آن از مارکت کپ کل کمتر می‌شود. در عوض، با افزایش سهم تتر نرخ تسلط آن افزایش پیدا خواهد کرد.

عکس این قضیه نیز برقرار است. با خارج کردن سرمایه از بازار تتر و تبدیل آن به دیگر رمز ارزها، دامیننس آن کاهش پیدا خواهد کرد. بهترین مثال بازه چند ماهه بعد از فروپاشی استیبل کوین UST بلاک چین ترا است؛ ترس فعالان بازار از سقوط USDT سبب شد مارکت این رمز ارز را ترک و آن را تبدیل به دیگر استیبل کوین‌ها نظیر USDC کنند. نتیجه، کاهش دامیننس ارز دیجیتال تتر و افزایش نرخ تسلط رقیب اصلی آن یعنی یو‌اس‌دی کوین بود. پس یکی از دلایل کاهش دامیننس USDT می‌تواند کاهش علاقه و اعتماد به آن و جلب توجه دیگر استیبل کوین‌های رقیب باشد.

دامیننس تتر
 

آیا می‌توان از دامیننس تتر برای پیش بینی روند بازار استفاده کرد؟

زیاد شدن دامیننس تتر لزوما به معنی ورود سرمایه بیشتر به بازار این ارز دیجیتال و در نتیجه افزایش مارکت کپ آن نیست. پس نمی‌توان این اتفاق را به معنی افزایش حجم فروش ارزهای دیجیتال غیر استیبل کوینی دانست. در برخی شرایط، مشابه آن چه از نیمه بهار تا نیمه تابستان 1401 رخ داد، تغییرات دامیننس تتر نه به خاطر ورود سرمایه به ارزهای غیر استیبل کوین بلکه به خاطر جذب سرمایه توسط رقبای آن است؛ در این بازه زمانی، میلیاردها دلار سرمایه خارج شده از بازار USDT به سمت اصلی‌ترین رقیب آن یعنی USDC سرازیر شد.

اما از بالا رفتن دامیننس کل استیبل کوین‌ها می‌توان چنین نتیجه‌گیری داشت. پس برای پیش بینی روند بازار بر اساس کل حجم خرید یا فروش صرفا نمی‌توان دامیننس ارز تتر را ملاک قرار داد و باید به سهم همه استیبل کوین‌ها از کل ارزش بازار رمز ارز توجه کرد.

در مواقع نزول بازار، معامله‌گران با تبدیل ارزهای دیجیتال خود به تتر سعی می‌کنند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. به همین دلیل در مواقع نزولی شدن بازار، دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند. همچنین در حالت برعکس و زمانی که سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت‌ها در بازار امیدوارند، برای کسب سود استیبل کوین‌های خود را به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند که در چنین شرایطی دامیننس تتر کاهش پیدا می‌کند. از این رو بررسی دامیننس تتر می‌تواند به معامله‌گران در تحلیل روند بازار کمک کند.

نکاتی که هنگام تحلیل دامیننس تتر باید در نظر داشته باشید:

باز کردن پوزیشن معاملاتی با استفاده از دامیننس تتر به سادگی آنچه که در بالا بیان کردیم نیست. انجام معامله با استفاده تنها از این شاخص، ممکن است زیان های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این ضررها، هنگام استفاده از دامیننس ارز دیجیتال تتر، موارد زیر را نیز رعایت کنید.

1. شرایط کلان را همواره در اولویت انتخاب نوع پوزیشن معاملاتی خود قرار دهید. دامیننس تتر اگرچه در انتخاب نوع پوزیشن معاملاتی موثر است؛ با این حال هیچ گاه نمی دانید که این روند چه زمانی تغییر می کند. بنابراین، باید خود را با اقتصاد کلان و نحوه تحلیل آن آشنا کرده و با دید بهتری نسبت به انتخاب نوع پوزیشن معاملاتی، اقدام کنید.

2. از سایر ابزارها نیز استفاده کنید. دامیننس ارز تتر تنها جهت و روند بازار را به نمایش می گذارد. با استفاده از این نمودار نمی توانید نقطه دقیق باز کردن معامله خود را تعیین کنید. سایر ابزارها از جمله نمودار و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در این مسیر می تواند به شما کمک کند.

3.  با استفاده از دامیننس تتر تحلیل میان مدتی انجام دهید. اگرچه امکان کسب سود در معاملات روزانه و بلند مدت نیز با استفاده از این روش وجود دارد؛ با این حال، این روش تحلیل، در میان مدت بیشترین سود را ایجاد می کند. دلیل این امر نیز در امان ماندن از نوسان گیری نهنگ های بازار ارز دیجیتال و همچنین اتفاقات کلان و جهانی است.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله دامیننس تتر چیست و اطلاعاتی در مورد دامیننس USDT برای شما ارائه کنیم و به بررسی اهمیت دامیننس ارز دیجیتال تتر بپردازیم و نشانه های دامیننس USDT رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بهترین عملکرد رو از خودتون نشون بدین.

همونطور که گفتیم، دامیننس به معنی سهم ارز دیجیتال از کل بازار کریپتوکارنسی هاست و اگه دامیننس ارز دیجیتالی کاهش پیدا کنه، به این معنی هست که میزان سلطه اون رمز ارز در بازار کم میشه.

از اونجایی که ارز دیجیتال تتر یکی از بزرگترین استیبل کوین های موجود در بازار کریپتوکارنسی هاست، دامیننس اون از اهمیت زیادی برخوردار هست. به همین دلیل خیلی از معامله گران از این شاخص برای تحلیل های خودشون استفاده میکنند.

لینک های مفید
بالا