ارز دیجیتال

حد سود وضرر چیست؟

1401/09/28 0

حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟

اگه با سرمایه گذاری در بخش های مالی سر و کار دارین صد در صد کم و بیش با واژه حد سود و زیان آشنا هستین. حالا میخواییم بدونیم اصلا حد سود و زیان چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ آیا به نفع یه سرمایه گذاره که حد سود و زیان واسه خودش تعیین کنه یا نه؟ اصلا چجوری میشه حد سود و زیان تعیین کرد؟

اگه میخوای یه سرمایه گذار حرفه ای باشی باید حد سود و زیان واسه معاملات خودت تعیین کنی و مهم تر از اون پایبند این حد سود و زیان باشی، اینجوری ریسک کمتری واسه رو در رو شدن با ضرر و زیان داری.

با سوالاتی که ذهنمونو در این مورد به خودش درگیر کرده، بریم توضیحاتی در مورد حد سود و حد ضرر بگیم و آگاهیمون  رو برای یه سرمایه گذار حرفه ای شدن بالا ببریم.

تعیین حد سود و ضرر استراتژی است که عملا برای جلوگیری از طمع و غفلت معامله‌گرها کاربرد دارد. این استراتژی ۳ جنبه و کاربرد اصلی دارد:

  •   تعیین زمان ورود به معامله پس از شکست مقاومت‌های تحلیل تکنیکال
  •  تعیین میزان سود مورد نظر در یک معامله
  •  جلوگیری از ضرر در صورت از دست رفتن محدوده‌های حمایتی

به طور کلی، علاوه‌ برموارد مذکور، استراتژی حد سود و ضرر نقش مجری چهارچوب تعریف شده یک تحلیل را بازی می‌کند و به تریدر اجازه نمی‌دهد تا خطاهای انسانی یا احساسات لحظه‌ای باعث خراب شدن کل تحلیل معامله‌گر شود

حد ضرر (Stop Loss)

نوسانات قیمتی در بازار و تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع برای خروج از موقعیت سرمایه‌گذاری یا ادامه آن، همواره یکی از دغدغه-‌های اصلی سرمایه¬‌گذاران بوده است. بطور کلی می توان گفت تعریف حد ضرر یعنی بازه ای از قیمت که شما انتخاب می کنید تا معاملات ضررده بسته شوند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. بطور کلی باید اذعان کرد که حد ضرر در معاملات بسیار ضروری بوده و جز اصلی معاملات در بازارهای مالی می باشد. بطور کلی در تمام استراتژی های معاملاتی سودده در بازار های مالی شما باید مقدار ریسک و حد ضرر را محاسبه کنید.

درصورتی که قیمت بر خلاف روند پیش بینی شده ما حرکت کند، حد ضرر جلوی زیان بیشتر را خواهد گرفت.به طور مثال ما سهمی را در قیمت 500 تومان خریداری کرده و پیش بینی می کنیم تا قیمت 600 تومان رشد داشته باشد. حدضرر خود را هم روی قیمت 450 تومان قرار می دهیم.درصورتی که قیمت سهم به زیر 450 تومان رود حد ضرر ما فعال شده و اقدام به فروش سهم می کنیم.با ما همراه باشید تا در ادامه به این سوال پاسخ دهیم: چگونه حد ضرر را تعیین کنیم؟

روش‌های تعیین حد ضرر چیست؟

حد ضرر چیست

استاپ لاس از جمله موضوعاتی در معامله‌گری است که تعیین مقدار دقیق آن کاملا وابسته به استراتژی معاملاتی هر تریدر دارد. عامل دیگری که در این زمینه تأثیر زیادی دارد، میزان ریسک‌پذیری معامله‌گر است. طبیعی است که معامله‌گرانی که ریسک‌پذیری بالایی ندارند، حد ضرر خود را با فاصله قیمتی بسیار کمی نسبت به قیمت خرید دارایی‌ها در نظر می‌گیرند.

در حالت کلی سه روش اصلی برای این منظور در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارت‌اند از:

1- استاپ لاس ثابت

در این روش معامله‌گر فارغ از ابزارهای تحلیل تکنیکال، باتوجه‌به شناختی که از دارایی و روحیات شخصی خود دارد، یک عدد مشخصی را به‌عنوان حد ضرر در معاملات تعیین می‌کند. هر زمان قیمت دارایی افت کرد و حد ضرر معامله‌گر فعال شد، تصمیم به فروش دارایی می‌گیرد.

2- مشخص کردن حد ضرر با استفاده از اندیکاتورها

اندیکاتورها به‌عنوان ابزارهای کارآمدی برای تعیین حد ضرر در معاملات مختلف به شمار می‌روند. اندیکاتورها مجموعه توابع و الگوریتم‌های ریاضی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان پیش‌بینی‌های نسبتاً خوبی از روند حرکت قیمت یک دارایی ارائه داد. تعیین حد ضرر به کمک اندیکاتورها معمولاً به کمک نرم‌افزارهای تحلیلی که برای این منظور تولید شده‌اند، صورت می‌گیرد.

3- تعیین استاپ لاس به کمک الگوهای قیمتی

کارکردن با نمودار‌های قیمت دارایی‌ها در تحلیل تکنیکال برای تعیین حد ضرر بسیار کاربردی و مفید است. البته کسانی می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند که آموزش‌های لازم برای استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال را به‌خوبی فراگرفته باشند. الگوهای سر و شانه، کف دوقلو، امواج الیوت، فیبوناچی و … از جمله ابزارهای مهمی در تحلیل تکنیکال هستند که با بررسی نمودار قیمت دارایی اطلاعات متنوعی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

با وجود اینکه در ابتدای بحث حد ضرر چیست، اشاره کردیم که تعیین استاپ لاس وابسته به استراتژی معاملاتی شما است، اما به تجربه ثابت شده است که رعایت کردن چند نکته برای تعیین حد ضرر مناسب ضروری است. این نکات عبارت‌اند از:

  • حد ضرر در معاملات همواره یک مقدار ثابت و غیرقابل‌تغییر نیست. معمولاً با افزایش قیمت یک دارایی، معامله‌گر باید با بازنگری در شرایط موجود، حد ضرر خود را نقطه معینی بالا بیاورد.
  • زمان در هر معامله‌ای حکم پول و سرمایه را دارد. شما نمی‌توانید سال‌ها صبر کنید تا اهداف قیمتی که برای یک معامله در نظر گرفته‌اید، محقق شود مگر اینکه ارزش آن را داشته باشد. منظور این است که استاپ لاس صرفاً با قیمت دارایی‌ها سر و کار ندارد؛ بلکه باید زمان را نیز به‌عنوان معیاری برای ورود و خروج در معاملات در نظر گرفت و در صورت محقق نشدن اهداف در بازه زمانی مورد انتظار از آن خارج شد.
  • تعیین حد ضرر با شناسایی محدوده حمایتی یک سهم رابطه تنگاتنگی دارد. به‌عنوان مثال ممکن است یک سهم در محدوده حمایتی با موجی از خریداران مواجه شود و روند صعودی به خود بگیرد. در این راستا باید درک درستی از محدود حمایتی قیمت دارایی‌ها داشته باشید.
  • در معاملات خود تعصب بی‌جا به خرج ندهید و در صورتی که حد ضرر شما فعال شد، فوراً اقدام به فروش دارایی کنید.
  • معمولاً توصیه می‌شود که بیشتر از 10 درصد قیمت خرید را به‌عنوان حد ضرر قرار ندهید. البته تعیین این عدد وابسته به میزان ریسک‌پذیری شما است.

حد سود چیست؟

حد سود چیست

 حد سود به محدوده ای از قیمت گفته می شود که معامله گر بر اساس تحلیلی که بر روی سهم انجام می دهد، آن محدوده را برای ذخیره سود و خروج از سهم مناسب پیش بینی می کند.

چگونه حد سود را تعیین کنیم؟

 تعیین حد سود بستگی به استراتژی معاملاتی معامله گر دارد و نمی‌توان یک نسخه همگانی برای آن پیچید. اینکه خریدهایتان را بر اساس تحلیل تکنیکال انجام می‌دهید و یا بنیادی، تعیین نقطه خروج می‌تواند برای معامله گران متفاوت باشد.

 به طور مثال در تحلیل بنیادی به این نتیجه می‌رسید که ارزش سهم شما 1000 ریال است؛ ولی قیمت حال حاضر بازار 700 ریال می‌باشد، پس حد سود خود را 1000 ریال قرار می‌دهید و هر وقت قیمت به این عدد رسید از معامله خارج می‌شوید و در تحلیل تکنیکال هم به طور مثال سقف کانالی که در محدوده قیمتی 1000 ریال است را حد سود خود قرار می‌دهید.

 جدای از مشخص کردن حد سود بخش دیگری از معامله یعنی حد ضرر نیز بسیار مهم است. حد ضرر یک نوع احتیاط است که اگر بازار مطابق انتظار شما پیش نرفت، آن سهم را می‌فروشید و متحمل زیان بیشتر نمی‌شوید.

کلام پایانی

ما یاد بگیریم معاملاتی با ریسک پذیری پایین و سود دهی بالا داشتیم.

پس واسه یه سرمایه گذاری خوب باید یه پلن خوب واسه خودمون درست کنیم و حد سود و زیانی که از یه معامله مد نظرموند هست رو تعیین کنیم مهم تر از این پایبند حدی باشیم که تعیین شده. با ترکیب حد سود و زیان و مدیریت سرمایه می تونیم جلوی از دست رفتن سرمایه مون رو بگیریم. تا یه تریدر موفق بشیم.

لینک های مفید
بالا