ارز دیجیتال

فناوری های ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/28 0

حتما برای شما هم این سوال ایجاد شده که ارزهای دیجیتال چیست و فناوری های ارز دیجیتال کدامند و هر یک چه نقشی در حیات شبکه دارند؟ ارزدیجیتال به عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش عمل می‌کند. در حالی که ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی کمی دارند، برای قیمت‌گذاری ارزش سایر دارایی‌ها استفاده می‌شوند. بیت کوین یک رمزارز (وسیله پرداخت) است، اما می‌توان آن را به عنوان یک کالای سوداگرانه در نظر گرفت که در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و به طور گسترده به عنوان اولین دارایی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.  رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال، که به عنوان دارایی های رمزنگاری نیز شناخته می‌شوند، بازنمایی دیجیتالی ارزش هستند که توسط رمزنگاری و بلاک چین امکان‎پذیر شده است. هدف اصلی آنها این بود که به عنوان وسیله‌ای برای انتقال ارزش بدون استفاده از یک بانک یا سایر نهادهای ثالث مورد اعتمادی عمل کنند.  در این مقاله به معرفی فناوری های ارز دیجیتال، ویژگی‌های شبکه‌های کریپتو و نحوه کارکرد آن می‌پردازیم. پس اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی در این حوزه بدست بیاورید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فناوری بلاک چین چیست؟

در پاسخ به سوال فناوری بلاک چین چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده هست که همه اطلاعات ارزهای دیجیتال در اون ذخیره و نگهداری میشه. به عبارت دیگه فناوری بلاک چین نوعی پایگاه توزیع و پخش داده مبتنی بر اجماع میلیون ها نقطه ی اشتراک هست که به صورت همزمان در اون داده هایی ثبت و بررسی میشن. به این ترتیب میشه با استفاده از فناوری بلاک چین و در عین حال پیچیده به تبادل اطلاعاتی پرداخت. بهتره بدونین از کاربردی ترین فناوری های بلاک چین میشه به ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین اشاره کرد. به عبارت دیگه فناوری بلاک چین نوعی پایگاه داده یا سیستم ثبت اطلاعات هست که به شکل توزیع شده و غیر متمرکز مدیریت و کنترل میشن. همچنین بهتره بدونین همه بلاک های داده با استفاده از اصول رمزنگاری به شکلی امن به همدیگه متصل میشن و این موضوع باعث میشه تا تغییر، هک یا تقلب در شبکه بلاک چین کار سخت و تقریبا غیر ممکن بشه. جالب اینجاست که بدونین فناوری بلاک چین یا دفتر کل دیجیتال با توزیع غیر متمرکز اطلاعات چارچوب جدیدی از اینترنت رو به وجود اورده که مورد استقبال خیلی از برنامه نویسان و توسعه دهنده های نرم افزار قرار گرفته و محبوبیت زیاد به دست اورده، به طوری که امروزه همه پروتکل و پلتفرم های راه اندازی شده، مبتنی بر فناوری بلاک چین هستن. اگه بخواهیم به زبان ساده تر به سوال فناوری بلاک چین چیست؟ پاسخ بدیم می تونیم بگیم که فناوری بلاک چین از دو کلمه Block و Chain تشکیل شده و به معنی زنجیره بلوک هست که شامل زنجیره ای از داده های دیجیتالی ذخخیره شده در یه بلاک هست که هر بلاک به بلاک های قبلی متصل هست. بهتره بدونین که از فناوری بلاک چین برای هماهنگی تراکنش ها بین افراد ناآشنا و غریبه استفاده میشه و به همین دلیل هست که مورد استقبال خیلی از معامله گران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست اورده.

بلاک چین چگونه کار میکند؟

در این قسمت از مقاله به بررسی تراکنش‌های بیت کوین در بلاک چین می‌پردازیم. بلاک چین، همه‌ داده‌ها و جزئیات یک‌به‌یک تراکنش‌های انجام شده با این رمزارز را در خود ذخیره می‌کند و اگر کاربری بخواهد یک بیت کوین را بیش از دوبار معامله کند (به نوعی، قصد کلاهبرداری داشته باشد) مانع از انجام آن کار می‌شود. در هر بلوک، به محض وارد شدن اطلاعات جدید، این اطلاعات ذخیره شده و به بلاک‌ چین اضافه می‌شود. این گونه، بلاک چین با زنجیره‌ای از چندین بلاک به‌هم پیوسته، شکل می‌گیرد.
برای اضافه شدن یک بلاک به بلاک‌ چین، باید چهار مرحله‌ی زیر، طی شوند:
•    در مرحله‌ی اول، یک معامله باید انجام شود.
•    پس از خرید، معامله‌ی باید بررسی و تایید شود. این کار را شبکه‌ای از هزاران رایانه که در سراسر جهان توزیع شده‌اند، انجام می‌دهند و سپس شبکه آن‌ها را بررسی می‌کند.
•    محل ذخیره هر معامله باید در دل یک بلاک باشد. پس از بررسی و تایید صحت معامله شما، اطلاعات در یک بلوک اختصاصی ثبت و نگهداری می‌شود و در آن‌جا، داده‌های مرتبط با معامله در کنار بی‌شمار تراکنش مشابه، جا می‌گیرد.
•    به هر بلوک، باید هَش (کد) داده شود: پس از تأیید تمام معامله‌های یک بلوک، باید به آن بلوک یک کد شناسایی منحصر به فرد به نام هَش داده شود. پس از اخذ هش اختصاصی، آن بلاک به شبکه‌ی بلاک چین اضافه می‌شود.

نتیجه گیری :
بلاک چین، فناوری نوینی به شمار می‌رود که هدف از ایجاد آن ذخیره‌سازی و انتقال هر نوع داده به صورت غیرمتمرکز است. در این سیستم گره‌ها وظیفه تایید و ثبت تراکنش‌ها را دارند، هرکدام از این گره‌ها در سراسر دنیا توزیع شده‌ و برای انجام درست وظایف خود، از الگوریتم‌های اجماع استفاده می‌کنند. امنیت شبکه بلاک چین حاصل استفاده از ایده‌های مبتکرانه در حوزه رمزنگاری و اقتصاد است و ما هم در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر بررسی تمام جنبه‌های فنی و عملی آن، کاربردهای بلاک چین‌ در حوزه‌های مختلف را توضیح دهیم.


 

لینک های مفید
بالا