ارز دیجیتال

فریز شدن ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/06 0

یکی از تهدیداتی که دارندگان ارز دیجیتال را تهدید می‌کند، خطر فریز شدن ارز دیجیتال است. شاید بعضی از کاربران تصور کنند که صرفا با نگهداری رمزارزهای خود در یک کیف پول امن و حفاظت از کلیدهای کیف پول خود، هیچ خطری دارایی‌های آن‌ها را تهدید نمی‌کند اما حتی در این شرایط نیز ممکن است رمزارزهای شما فریز شوند و دیگر به آن‌ها دسترسی نداشته باشید. متأسفانه، این رویداد خیلی رایج‌تر از چیزی است که خیلی از کاربران کریپتو تصور می‌کنند.

فریز شدن ارز دیجیتال چیست؟

 از جمله اهداف و ادعاهایی که نخستین و البته بزرگ‌ترین ارز یعنی بیت کوین با آن شکل گرفت و در حال حاضر نیز یکی از فاکتورهای بزرگ برای فعالان این صنعت محسوب می‌شود، غیرمتمرکز بودن بوده که بنیاد انتشاردهنده تتر فاقد آن است. تتر یک سیستم متمرکز به شمار می‌رود که مشکلاتی را برای کشورهای تحریم‌شده مانند ایران ایجاد می‌کند. تتر به‌واسطه این سیستم متمرکز می‌تواند اطلاعات تراکنش‌های فرد در شبکه‌های بلاک‌ چین را پیگیری کند و متوجه ایرانی‌بودن کاربر شود. اگر تتر به این موضوع پی ببرد، حساب فرد را مسدود و دارایی او را فریز می‌کند. دارایی تتر مشتری درصورت فریزشدن در کیف پول، به‌هیچ‌وجه قابل خرید و فروش و یا نقل و انتقال نیست. به این روند بلوکه‌شده گفته می‌شود. البته این نگرانی برای همه ارزها وجود ندارد؛ مثلاً بیت کوین از آنجا که شبکه‌ای غیرمتمرکز دارد، این خطر متوجه دارندگان این ارز نمی‌شود.

فریز کردن ارز‌های دیجیتال در بلاک‌چین چگونه انجام می‌شود؟

قبل از اینکه بفهمیم توسعه‌دهندگان چگونه می‌توانند دارایی‌های داخل کیف پول ارز دیجیتال را فریز کنند، باید اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد توکن‌ها داشته باشیم. برخلاف آنچه که تصور می‌شود، توکن‌های ERC-۲۰ صرفاً یک مرجع به پایگاه داده‌ای هستند که تعداد واحد‌های توکن گفته شده را در خود جای داده است. این پایگاه داده توسط قرارداد توکن اداره می‌شود. این قرارداد وظیفه به‌روزرسانی تعداد توکن‌های مرتبط با هر آدرس را هنگام انتقال توکن‌ها از فردی به فرد دیگر دارد. برای حفظ یک عرضه ثابت، قرارداد مقدار کافی را از یک آدرس کم می‌کند و به آدرس دیگری اضافه می‌کند. قرارداد توکن ممکن است برای محدود کردن دسترسی به دارایی، توقیف یا در برخی شرایط، حتی سوزاندن توکن‌ها به طور کامل استفاده شود؛ زیرا معمولاً تنها قرارداد هوشمندی است که قدرت تغییر پایگاه داده دارنده توکن را دارد. اگر یک آدرس در قرارداد هوشمند در لیست سیاه قرار گرفته باشد، ممکن است نتواند توکن را بخرد (یا دریافت کند) یا بفروشد (یا ارسال کند). قرارداد هوشمند را فقط می‌توان با یک آدرس در لیست سیاه توسط یک آدرس مدیر به روز کرد.

دلایل فریز شدن ارز دیجیتال :

دلایل زیادی برای این که ارزهای دیجیتال فریز می شوند وجود دارد. از اصلی ترین دلایل فریز شدن ارزهای دیجیتال مربوط به مشاهده فعالیت های مشکوک در یک حساب کاربری در صرافی های ارز دیجیتال می باشد. برای جلوگیری از حملات سایبری به پروتکل های رمز ارزها و یا مصادره دارایی های نامشروع از این روش استفاده می شود. با این حال در بعضی مواقع فریز شدن ارز دیجیتال به دلیل فعالیت های خرابکارانه اتفاق می افتد. همان طور که در بخش قبلی مقاله نیز اشاره شدن یکی از مواردی که باعث بلاک لیست کردن آدرس والت افراد می شود، وجود این دست فعالیت های مشکوک و عجیب می باشد. به عنوان مثال در مواردی که کاربر قصد استفاده از یک باگ موجود در شبکه جهت مینت کردن ارز دیجیتال و انتقال آن به کیف پول شخصی خود را دارد احتمال بلاک شدن کیف پول شخصی فرد و شناسایی آن به عنوان یک فعالیت مشکوک وجود دارد. در سایر موارد این امر به دلیل درخواست نهادهای قانونی و یا پلیس اتفاق می افتد و کاربر نخواهد توانست به دارایی های خود دسترسی پیدا کند.

نتیجه گیری :
در این مقاله برای شما کاربران گرامی مجله صرافی داموند گفتیم که فریز شدن ارز دیجیتال یکی از خطراتی است که دارندگان رمزارزها را تهدید می‌کند. اگر دارایی‌های خود را در صرافی نگه دارید، فریز کردن آن‌ها برای صرافی بسیار ساده است. حتی امکان فریز کردن رمزارزها در والت شما نیز وجود دارد. با پایبند بودن به قوانین پلتفرم، انجام ندادن فعالیت‌های مشکوک و استفاده نکردن از روش‌های نامشروع مثل باج‌افزارها و کلاهبرداری برای به دست آوردن رمزارزها می‌توانید از فریز شدن دارایی‌های دیجیتالی موجود در کیف پول خود جلوگیری کنید.


 

لینک های مفید
بالا