ارز دیجیتال

نوسان گیری در ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/29 0

بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال همواره پذیرای معامله‌گرانی است که قصد استفاده از فرصت‌های بی‌شمار آن را دارند. در این میان برخی از معامله‌گران با اهداف بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و عده‌ای دیگر با اهداف کوتاه‌مدت به دنبال نوسان گیری از ارزهای دیجیتال هستند. هر یک از این گروه‌ها، استراتژی‌های متفاوتی را در فرایند خریدوفروش ارزهای دیجیتال به کار می‌گیرند. در ادامه مطلب به بیان استراتژی‌هایی که معامله‌گران نوسان گیر از آن برای سود بردن در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. تریدرها در بازارهای مالی بر اساس اهداف مالی و زمانی که صرف نمودار‌ها و تحلیل‌ بازار می‌کنند، به چند دسته تقسیم می‌شوند. از معامله‌گرانی که خرید و فروش خود را به صورت فوری و در عرض چند دقیقه انجام می‌دهند گرفته تا آن‌هایی که چند هفته و ماه را برای یک معامله اختصاص می‌دهند. معامله‌گرانی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت‌ خرید و فروش می‌کنند، نوسانات بازار برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. این تریدرها تلاش می‌کنند تا با شناسایی نقاط خرید و فروش، از نوسان‌ها نهایت استفاده را ببرند. به دلیل ریسک بالای نوسان‌گیری در بازار پرنوسانی مانند بازار ارزهای دیجیتال، معامله‌گر با استفاده از توقف حدضرر می‌تواند در صورتی که قیمت بر خلاف روند مورد انتظارش پیش رفت، خود را در برابر ریزش‌های احتمالی محافظت کند. یا اینکه با روش‌هایی مانند خرید پله‌ای در قیمت‌های پایین‌تر، میانگین قیمت خرید خود را پایین‌تر بیاورد تا در صورت رشد قیمت سریعتر از قبل سرمایه اولیه‌ خود را بازیابد.

نوسان ارز دیجیتال چیست؟

به تغییر قیمت یک رمزارز بین دو محدوده، نوسان ارز دیجیتال می‌گویند. این محدوده می‌تواند بین دو خط روند در نمودار قیمت باشد یا می‌تواند نوسانی ساده بین دو محدوده قیمت بالا و پایین باشد. قیمت می‌تواند این تغییرات را در بازه‌های زمانی مختلفی انجام دهد. برای مثال قیمت بیت کوین معمولا مدتی بعد از هر هاوینگ روند صعودی بلند مدت خود را شروع می‌کند و بعد از چندین ماه این حرکت صعودی با رسیدن به یک سقف قیمتی جدید تغییر مسیر می‌دهد و وارد روندی نزولی می‌شود. در ادامه حرکت نزولی ممکن است بیت کوین به همان قیمت‌های سال‌های پیش خود باز گردد و بعد از مدتی دوباره ممکن است حرکت صعودی بیت کوین آغاز شود و قیمت آن شروع به بالا رفتن کند. در داخل این بازه زمانی بلند مدت تعداد زیادی بازه کوتاه مدت زمانی وجود دارد که بیت کوین می‌تواند بین محدوده‌های قیمتی خاصی در نوسان باشد. بنابراین با این مثال متوجه می‌شویم که نوسان قیمت می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف انجام شود و قیمت در بازه‌های زمانی مختلف بین محدوده‌هایی تغییر کند.

راه‌های نوسان گیری در ارز دیجیتال :

معامله‌گران نوسانی مانند تریدرهای روزانه احتیاجی ندارند تا ساعت‌های طولانی به نمودارها خیره شوند و ممکن است معاملات آن‌‌ها از چند روز تا چند هفته طول بکشد. برای نوسان گیری در ارز دیجیتال راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

استفاده از تحلیل تکنیکال :
بسیاری از تریدرها برای نوسان گیری در ارز دیجیتال، تحلیل تکنیکال را مبنای کار خود قرار می‌دهند و گاهی اوقات از تحلیل فاندامنتال، نوسانات احتمالی ارز دیجیتال موردنظر خود را بررسی می‌کنند. حدود 70 درصد از استراتژی به کار رفته باید بر اساس تحلیل تکنیکال باشد و این تحلیل روند کلی ارز موردنظر، قدرت روند، ناحیه‌های حمایتی و مقاومتی را نشان می‌دهد. تحلیل تکنیکال باعث می‌شود تا تریدر از محدوده ورود و محدوده خروج اطلاع پیدا کند و بتواند با استفاده از نوسان گیری سود خوبی به دست آورد.

استفاده از تحلیل فاندامنتال :
پس از بررسی تکنیکالی، باید از تحلیل فاندامنتال نسبی رمزارز استفاده کرد. در این تحلیل نیاز نیست به جزئیات خیلی دقیق توجه کرد و استعداد رشد برای رمزارز و نبودن تقلب و کلاهبرداری کافی است.

تشخیص محدوده‌های ثابت :
از تشخیص محدوده‌های ثابت زمانی که بازار به حالت افقی درآمده می‌توان استفاده کرد. در این صورت قیمت میان سطح حمایت و مقاومت افقی گیر افتاده و میان آن دو نوسان می‌کند. معامله‌گر باید سفارش خرید خود را در نزدیک‌ترین سطح حمایتی و فروش خود را در نزدیکی سطح مقاومت قرار دهد. لازم به ذکر است که معامله‌گران برای احتیاط، باید اهداف فروش خود را 1 یا 2 درصد پایین‌تر از خطوط مقاومت قرار دهند. سطوح مقاومت به شکل یک خط ایجاد نمی‌شود و یک محدوده را در بر می‌گیرد. معامله‌گرانی که به دنبال ریسک و سود بیشتر هستند، باید بخشی از سفارش فروش خود را در قیمتی پایین‌تر از محدوده مقاومت و باقی بخش را در قسمتی از سایه کندال‌ها به ثبت برسانند.

نتیجه گیری :
بازار ارزهای دیجیتال به پرنوسان بودن خود مشهور است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای کسب سود از این پستی و بلندی‌ها به سمت آن کشیده شوند. نوسان گیری ارز دیجیتال با این که می‌تواند فعالیتی پرسود باشد، ولی به همان نسبت ریسک‌ها و خطراتی هم دارد که با رعایت کردن یک سری نکات و بایدها و نبایدها می‌توان از آن‌ها دوری کرد.

لینک های مفید
بالا